Am mai vorbit despre ambele, dar niciodata n-am facut legaturi intre ele. Multi isi imagineaza ca a iesi la cautarile long tail necesita efort doar prin crearea de continut. Totusi si structura site-ului poate ajuta la pozitionarea pe cat mai multe cautari long tail.
Candva, vorbeam cu un client ce intentiona sa isi creeze o structura cu cuvinte cheie, astfel incat o parte din efortul de a iesi la cautari sa fie preluat de structura site-ului si cuvintele cheie din URL-uri. Intentia era laudabila, problema aparuta era ca site-ul avea doar 2 nivele de categorii (nu acoperea prea mult din potentialul long tail), lucru ce nu ajuta prea mult … de obicei se ajunge la a folosi tot cate 1-2 cuvinte cheie sau cuvinte cheie ce nu niseaza continutul existent.
Site-ul era un magazin online ceea ce inseamna ca descrierile produselor erau singurele texte de pe site. Sanse slabe sa iesi la cautari mai ales daca ai dat sau preluat aceleasi descrieri de produse.
Rezolvarea ar fi adaugarea unui text unic astfel incat paginile de produs sa poata iesi la cautari long tail dar si sa poata avea descrieri unice si relevante.
Pana la descrieri, lucrurile pot fi „transate” prin structura site-ului si cuvintele cheie folosite.
Imaginea de mai sus lamureste cat de cat lucrurile. Chiar daca e un exemplu de pe .com, sint sigur ca aceasta teorie merge si la noi. Sint site-uri romanesti care folosesc bine structura site-ului si care ies bine la cautari.
O sa folosesc un exemplu pe care l-am mai dat, exemplu de long tail pentru un site de anvelope.
Ok, daca ai avea un site de anvelope care ar fi sectiunile pe care ti le-ai crea? Cum ti-ai structura site-ul? 😀
E o lista de cuvinte cheie generata, e poate sa nu includa cuvintele cheie care sa tina neaparat de long tail, dar clar contine cele mai „uzate” cuvinte cheie. De aici se pot crea versiuni de cuvinte cheie cautand variatii de cautari.
Un exemplu simplu de pe un site de costume de baie (non shop, ci afiliat):
N-are rost sa va mai spun conversiile pe cuvinte cheie, cred ca e destul de clar din ceea ce am publicat candva.
Acum… tot ce trebuie facut e sa structurati continutul site-ului astfel incat sa acoperiti potentialul de long tail. Se stie ca segmentarea genereaza conversii bune, ceea ce inseamna ca o structurare buna a unui site aduce venituri din cautari „neasteptate”.
Pentru unele categorii de site-uri, tagurile, filtrele si subcategoriile pot deveni potential de long tail. E totusi indicat sa iesiti la cautari cu pagini relevante, nu intotdeauna tagurile, filtrele si subcategoriile sint agreate de vizitatori.
Un ultim cuvant: Long tailul nu garanteaza vanzari, ci doar trafic cu potential de cumparare. Daca site-ul nu ofera modalitati usoare de cumparare sau aderare la serviciile pe care le oferiti, long tailul e inutil.
Long tailul nu garanteaza vanzari in mod direct, dar indirect genereaza. Orice plus in trafic/conversie se poate traduce in vanzari (la fel de usor cum poti avea trafic cacalau si nici o vanzare, adevarat). Teoretic, longtailul poate genera vanzari in mod indirect.
Da, eu zic ca nu le garanteaza …dar le genereaza …evident. 🙂
pentru situl cu anvelope, ar fi mai intai o categorie mare „anvelope”, sa presupunem ca mai sunt si alte categorii, ca daca vinde doar anvelope, nu prea are rost categorie speciala pt asta. apoi mai multe subcategorii, in fct de marca masinii sa zicem (volkswagen, BMW, etc) si apoi categorii de vara si de iarna
acu depinde, poa` sa nu faca nicio categorie si sa puna tot long tail-ul in numele fisierului si gata, dar na, eu sunt de parere ca pe langa rolul pt SEO, impartirea pe categorii este utila si pt utilizator, pt ca ii permite sa-si dea seama cam unde se afla in cadrul sitului. la urma urmei, siturile ar trebui sa fie optimizate si pt utilizatori, ca doar nu motoarele de cautare ne cumpara produsele 🙂
Nu e prea indicat sa ai o structura tip „frunza” pentru ca risti sa generezi pagini orfane. Am zis ca o sa scriu si despre paginile orfane, dar n-am mai apucat. To do…
Structura tip piramida, cu nu mai mult de 3-4 nivele, e mai ok ptr ca o sa castigi cuvinte cheie si nu o sa ai pagini orfane.
Da’ nu era vorba că google e cam fricos și nu intra prea bucuros în „enșpe mii” de sub-sub-sub-directoare întunecate și îndepărtate de root? Și că un URL de genul X.com/categorie-subcategorie-subsubcategorie-produs.html e MULT mai apreciat decât x.com/categorie/subcategorie/subsubcategorie/produs.html ? Nu așa era ? 😀
Long tailurile sunt cruciale, sunt echivalente cu boradmatchul de la adwords intr-un fel 🙂
Nu conteaza cum genereaza vanzari, direct, indirect.. conteaza ca produc vanzari si trafic relevant.. de care de ce sa te lipsesti daca-l poti avea?
@Florin Buda, nu e voba sa adancesti site-ul fara sens ci il poti latii 🙂
De exemplu, in loc sa ai
Costum de baie femei>costum de baie sexy> costum de baie 2 piese> costum de baie femei plinute
Poti sa ai 3 categorii principale, sau diferinte combinatii.. intre cele de mai sus.
Costum de baie femei 2 piese
Costum de baie sexy 2 piese pentru femei
Costum de baie sexy pentru femei plinute
etc
Pentru un site in general structura acestuia joaca un rol important atat pentru SEO cum spune si krumel, dar cat si pentru utilizatori.
Sa nu uitam de faptul ca SEO este creat degeaba daca site-ul nu atrage, nu este bine structurat si nu ofera utilizatorului (lenes in 2010 ca si in 2000) posibilitatea de a beneficia de cautarea lui intr-un mod foarte simplu (majoritatea e-commertului ignora lucrul asta).
Intr-un site este foarte bine ca meniurile sa fie de tip frunza pentru ca in felul asta ai posibilitatea de a oferi long-tail-uri pe o plaja mult mai mare, pe langa aceastea nu strica cautari relevante introduse in site pentru a acoperi o plaja mult mai mare deoarece nu poti adauga in submeniu, anvelope 2010, acestea le poti adauga la sectiunea de cautare intr-un paragraf gen, cautari frecvente sau cautari similare si in felul asta iti completezi lista de long tail-uri (a se tine cont si de continut ulterior in pagina).
Long-tail-urile nu trebuie ignorate deoarece acestea pe langa faptul ca la un moment dat pot aduce conversii, totodata ajuta si cuvintele cheie principale in pozitionarea pe google la un moment dat in functie de cautarile pe site, google avand un factor de importanta pe aceasta tema. Daca site-ul este de negasit pentru anvelope, dar se regaseste pentru anvelope iasi, la un moment dat acesta il asociaza doar cu anvelope sau cu iasi in functie de cautarile frecvente de pe google si la un moment dat va iesi la cautari doar pe anvelope, sau doar pe iasi, in cazul de fata mult mai probabil la anvelope. Din cauza asta oferim long tail, orice directie care sa ridice targhetul principal si cu care poate fi asociat acesta pentru ca nu poti iesi cu un site la cautari generale foarte repede, asa ca te axezi pe asocieri (locatia este foarte importanta la inceput „anvelope iasi”, deja reduci competitia doar la iasi, si tot asa.
Deci trageti tare pe long ca este okey dupa parerea mea, mai mult de atat traficul de genul poate aduce conversii bune si potentiali clienti. Fate cunoscut ca sa poti sa ai clienti, nu poti avea doar clienti targhetati, cum nici in magazinele reale nu toti care intra sunt si clienti, dar e bine sa te cunoasca si sa stie ce produse ai.
N-as spune ca sint de acord cu afirmatia asta, as merge pe structura tip piramida pentru ca structura pe categorii iti da sansa sa folosesti cuvinte cheie si sa mergi pe long tail.
Ptr useri e mai usor sa umble pe categorii decat direct pe link-uri.
1 sau 2 pentru detalii. 🙂
Interesant articol despre long tailuri. Am un site pe o nisa mai slaba in care long tailurile/ paginile interne au un potential de trafic de 3-5 ori mai mare decat homepage/keyword1.
Cum trebuie procedat pentru ca paginile interne sa beneficieze cat mai mult de puterea primii pagini (#3) ?
Paginile interne sunt optimizate pentru keyworduri de genul: key1 key2, key1 key3, key1 key 4 etc, key1 fiind cuvantul pentru care e optimizata prima pagina.
Cred ca o varianta la organizarea site-ului pe structuri care sa includa cuvintele din search-urile long tail, ar fi micro-siturile. Organizarea la un nivel si mai low, prin subdomenii. Am un articol pe blog despre asta…
Oricum e o idee interesanta ceea ce expune Krumel si la un nivel mult peste medie, cand vine vorba de articole seo. 🙂
Dupa cum ziceam cu ceva timp in urma krumel te-ai apucat cam tarziu de optimizarea pe long tail:)
A venit google Mayday peste noi si a rezolvat problema. De acum incolo sfatuiesc pe oricine care se apuca de optimizat pe longtail sa o faca cu precautie , Cu Foarte Maaaare Precautie.
Google se pare ca a reusit sa il detecteze intr-un mod in care nu a facut-o pana acum.
Ideea buna din ceea ce am studiat este ca G daca iti detecteaza longtailul nu iti da penalizare pe intreg domeniul. Te penalizeaza doar pe cautarea respectiva dar nu se stie ce va fi in viitor. Pe moment se pare ca a sarit la gatul siturilor mari urmand probabil sa treaca la cele mai mici.
Sant curios pe viitor ce se va intampla cu siturile de ecommerce si aici tu krumel vei putea trage concluzii mult mai bine decat noi toti.
In concluzie epoca optimizarii pe long tail a trecut urmand a fi cautate solutii care sa nu-l mai faca detectabil . Dar o data ce google s-a pus cu burta pe eradicarea acestuia greu mai vad cum poate fi pus in practica.
Long tail-ul e in vizorul meu de vreo 4 ani. Am luat mai intotdeauna long tailul in calcul, doar ca acum am inceput sa scriu articole despre el.
Referitor la MayDay Update, pot sa iti spun ca el se aplica in mod special magazinelor online ce importa baze de date cu produse ce se gasesc si pe alte magazine, pentru ca evident e cel mai usor mod de a face lucrurile.
Am dat deja o solutie in directia asta (inca inainte de a aparea update-ul) si o sa mai vin si cu altele.
Concluzia nu e ca „epoca optimizarii long tail a trecut”, ci doar ca epoca importurilor de feeduri cu produse pe care si altii le folosesc nu mai e deajuns pentru a iesi la cautari long tail. 🙂
Catalin, oare crezi ca are rost sa spamezi postezi cu diferiti useri pe blogul asta doar ca sa iei link-uri. Pe cine prostesti?
Sint sigur ca o sa iti dai seama ca faci o prostie…
Cand ai scris pe sem-point, „Spre exemplu, poti lua descrierea data deja la care adaugi textul tau optimizat.”,la ce te-ai referit ?
Adica imi poti da un exemplu de descriere data deja in care sa pui un text optimizat?
Comentariile sunt închise.