Cum sa analizezi rapid strategia de continut a unui concurent

Tag Cloud articol

Tag Cloud-ul pentru acest articol.

De vreo cativa ani optimizarea pentru motoarele de cautare nu se mai bazeaza pe liste de cautari, ci pe subiectele pe care acestea le dezvolta.

Ma amuza expertii locali care inca recomanda listele de cautari ca fiind determinante pentru strategia de creare de continut pe bloguri, in special.

Orientarea continuntului dupa subiect si nu dupa liste de cautari aduce un vocabular specific in continut, lucru care ajuta mult mai mult definirea subiectelor tratate. Nu are rost sa mai vorbesc despre cunoasterea intentiei audientei si a modului de folosire a serviciului, produsului, locatia, etc. descris.

Acest vocabular specific poate determina mai usor ceea ce Google numeste E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness – Expertiza, autoritate si incredere)1. Partea de autoritate e determinata de cel/cea care scrie continutul, autoritatea in domeniu2 si confirmarea sociala pe care o are.

Pentru a determina rapid strategia de continut a unui concurent trebuie ca intai sa iti definesti clar ce inseamna acest continut. In functie de site, continutul se poate afla pe diferite structuri, nu tot timpul foarte intuitive.

Afla daca ai probleme cu continutul site-ului si traficul organic.
Contacteaza-ma pentru mai multe detalii si vei afla ce se intampla cu site-ul tau!

Ai nevoie de pagini de articole care dezvolta subiecte si cu care concurentul incearca sa acopere cautarile organice.

Pentru asta ai nevoie de o scanare a site-ului, astfel incat sa poti obtine informatiile necesare. Vei folosi meta title, meta descriptions si Headings (dupa caz, H1 si H2).

Analizati doar ce e indexabil, Screaming Frog ofera optiunea de a verifica doar paginile indexabile.

Atentie la paginile indexate inutil, care nu aduc nici un beneficiu analizei. Ma refer la tag-uri de pagini, paginatii de categorii, sectiuni irelevante din site.

Pentru o imagine de ansamblu si mai buna, m-as uita sa vad si care e structrura site-ului si link-urile interne, analizand in special anchor textele catre aceste pagini de continut.

In functie de modul cum e optimizat site-ul, extrage meta title, meta description si Headings (H13 si H2, daca e cazul) intr-un fisier separat si elimine textele repetative. Poti face asta folosind functia Remove Duplicates din excel.

Elimina mentiunile de brand, referiri la date (zile, ani etc), alte mentiuni inutile (tot felul de caractere folosite, chiar si diacriticele) in a determina subiectele tratate in articole.

Urmatorul pas e sa folosesti o unealta cu care sa poti evidentia frecventa cuvintelor din continutul ales. Important e sa puteti adauga o lista de stop words astfel incat sa limitati rezultatul final doar la repetarile relevante ale unor cuvinte.

Eu folosesc, pentru acest exemplu, https://tagcrowd.com/ care are optiune speciala pentru limba romana. Unealta e limitata la a arata doar un cuvant cheie, nu stie sa le grupeze. Pentru asta vom folosi o alta unealta.

Rezultatul unei analize ar fi in imaginea de mai jos:

Tag claud

Grafic cu cuvintele cu frecventa marita.

Sunt 909 cuvinte posibile din care doar 97 sunt afisate, din cauza filtrarilor specifice amintite mai sus.

Urmatorul pas e sa creati un mindmap si sa creati posibilele subiecte dupa o structura usor sa inteles.

Topic Mindmap

Structurarea subiectelor cu un mindmap.

Am copiat rezultatele din Tagcrowd si le-am importat in XMind (copy paste) si astfel am putut apoi structura frecventa cuvintelor cheie din continutul analizat, avand si numarul repetarilor pentru fiecare cuvant cheie.

Acum e mult mai usor sa iti dai seama de subiectele pe care continutul le acopera, ce lipseste, ce poate fi imbunatatit, cat de mult sunt folosite o serie de cuvinte cheie pentru a defini un subiect.

Creati si analizati subiecte, nu liste de cautari cu volume. Listele de cautari contin cuvinte cheie care formeaza subiecte. Daca articolele sunt scrise doar pentru a raspunde uneor cautari atunci acel continut omite multe alte oportunitati pe subiect. Astfel, continutul asemanator poate fi sustinut mai usor prin link-uri interne, semantica poate fi evaluata mai usor de algoritmii Google.

Ce am concluzionat dupa analiza unui concurent, folosit drept exemplu in articol, e ca:

  • Articolele scrise sunt in special pentru a acoperi cautarile cu volum, in mod evident. Scopul e iesirea la cautari specifice (dupa liste de cautari).
  • Articolele nu creaza subiecte, motiv ptr care nu acopera decat o gama limitata de cautari specifice.
  • Neacoperind subiecte, ele nu pot avea link-uri interne relevante pentru vizitatori. Articolele fac foarte putine trimiteri catre alte articole care ar dezvolta subiecte.
  • Subiectele acoperite (generale, majoritatea lor) evidentiaza lipsa de expertiza in domeniu (E-A-T), sustinand mai degraba nevoia de expunere si mai putin intentia de a deveni relevanti prin continut. Lucru deloc acuzabil, e vorba de optiuni.
  • Lipsa unui continut relevant e suplinita prin campanii de link building platite pe diferite surse cu autoritate in domeniu. Nimic special, in tot online-ul romanesc balanta e inclinata spre link building si mai putin pe crearea de continut relevant.

In mod evident, reusita in SEO nu sta doar in aceasta analiza. Sunt multi alti factori care fac ca un site sa fie performant la cautari, dar intelegand structura continutului pe care concurentii o au, e mult mai usor sa iti creezi una proprie (mai ales daca esti startup).

Metoda poate fi imbunatatita, probabil unele lucruri pot fi facute in mod automat.