Am gasit un mod de a crea un mini audit SEO gratuit, destul de avansat, pentru cei care vor sa isi recupereze pozitiile la cautari dar si traficul organic din Google.
Analiza SEO se refera la partea de optimizare de continut, in speta, partea de onpage SEO.
Pentru partea de SEO tehnic am creat alte articole explicative, analiza tehnica SEO necesita mai multe explicatii.
Atunci cand vezi ca site-ul pierde pozitii in cautari sau trafic organic din Google te gandesti ca e o problema si poate ti-ar prinde bine sa iti faci un audit SEO gratuit pentru a vedea sursele problemei.
Uneori, multi nu sesizeaza problemele decat daca mai dau din cand in cand cate un ochi pe datele din Google Analytics.
Odata cu noile actualizari1 de la Google, continutul vechi are sanse sa nu mai fie „bine vazut” sau chiar nu mai poata fi considerat actual in forma in care a fost optimizat. Termenii nu mai au cautare, subiectul e vechi, forma de optimizare e deficitara.
Cere un audit SEO avansat pentru a-ti creste traficul organic si pentru a recupera traficul paginilor.
Contacteaza-ma pentru mai multe detalii si vei afla ce se intampla cu site-ul tau!
De multe ori se prefera abandonarea paginilor si crearea unora noi. Crearea de noi pagini optimizate nu e tot timpul e o solutie mai ales ca paginile vechi au deja sustinere externa prin backlink-uri dar si semnale social media de pe retelele cunoscute.
Revenind la mini auditul SEO, paginile vechi pot fi revigorate, ele pot iesi la cautari noi, pot raspunde multor intrebari formulate de utilizatori.
In articol nu vom discuta (inca) despre cum pot fi revigorate paginile, ci despre ce unelte poti folosi pentru a detecta aceste pagini.
Lista de subiecte
Ce unelte folosim pentru un mini audit SEO ?
Search Analytics for Sheets
In 2016, Mihai Aperghis de la Vertify a creat un addon de Chrome prin care se pot trage prin API-ul de la Google Search Console datele despre trafic si cautarile organice intr-un Google Spreadsheet.
E simplu de folosit, trebuie doar sa aveti acces la conturile de Google Search Console6 pentru site-urile pe care vreti sa le analizati.
Cu ajutorul acestui tool puteti aduce intr-un spreadsheet informatii despre traficul si performanta organica structurate dupa data afisarii la cautari, cautarea facuta pentru a gasi pagina de interes, tara de origine a vizitatorului, device-ul folosit dar si numarul de click-uri, pozitia la cautari, afisarile sau CTR-ul7.
Cei mai dibaci pot face analize direct in spreadsheet, desi limitarea e destul de evidenta.
Tableau Software
Eu prefer sa lucrez cu Tableau Software, un tool cu care am mai facut niste audituri privind cuvintele cheie (not provided).
Graficele oferite se fac usor, rapid si sunt interactive. E un lucru important ca intr-un grafic sa poti vedea date specifice doar selectand un cuvant, un segment sau o linie grafica.
Google Adwords
Evident, Google Adwords e foarte util pentru volumele de trafic estimate dar si pentru cautarile pe care vizitatorii le folosesc pentru a gasi continut relevant. Tineti cont, totusi, ca volumele de trafic sunt doar estimari si ele pot fi grupate dupa cautari asemanatoare.
Google Search Console
Incercati sa extrageti cautarile din Search Console, apoi luati estimarile din unealta de estimare de trafic pe care ei o au. Si de aici puteti extrage volumele pentru cautari dar si listele de cautari, care mi se par mai importante pentru ca exprima relevanta continutului la aceste cautari.
Dupa ce aduceti toate datele si reusiti sa generati niste rapoarte usor de inteles, puteti incepe sa identificati paginile cu probleme. De obicei va uitati dupa pozitiile la cautari, CTR, numarul de afisari etc.
Nu uitati ca cele de mai sus trebuiesc puse din sheet-uri diferite intr-un singur spreadsheet. Altfel o sa trebuiasca sa conectati surse diferite si nu e neaparat prea practic. Eu am facut un spreadsheet in care am pus toate datele adunate, pe cate un sheet separat.
Nu uitati ca pozitiile la cautari sunt doar estimari deci ele nu reflecta exact pozitionarea. In functie de localitate, de browser, de IP si alte lucruri care tin de personalizare8, datele privind ranking-ul difera.
Un panou util (mie) e cel privind paginile cu potential de reoptimizare si analiza cuvintelor cheie specifice. Le-am structurat in 2 sectiuni:
- cele care sunt in top 10 la cautari, au volum si vizualizari dar nu au click-uri sau CTR bun
- cele care nu sunt in top 10 dar au volum si vizualizari. Sortarea e dupa volumul de trafic estimat in Adwords.
Paginile din acest panou pot fi reoptimizate, puteti crea o sortare in functie de pozitie, CTR sau volumul pe care cautarile le au.
Screamming Frog
Puteti aduce in analiza si alte date, cum ar fi meta titlurile si meta descrierile paginilor, numarul de cuvinte cheie din pagina, timpul de incarcare, anchor texte interne. Pentru asa ceva puteti folosi Screamming Frog sau orice alt tool de analiza onpage.
Pentru analize mai avansate puteti aduce informatii legate de sustinerea paginilor analizate prin backlink-uri. Puteti aduce informatii privind numarul de backlink-uri care sustin paginile, anchor textele externe, etc. Puteti face asta folosind CognitiveSEO sau orice tool de analiza a backlink-urilor.
Un alt panou interesant tine de paginile care se canibalizeaza pentru un anumit cuvant cheie.
Uneori paginile ajung sa concurenze intre ele pentru anumite cuvinte cheie. Lucrul asta se datoreaza optimizarii deficitare de pagini. Cu acest panou puteti vedea destul de usor ce pagini au iesit la cautari pentru acelasi cuvant cheie, ce pozitie au avut, ce CTR, numarul de click-uri sau de vizualizari.
Nu uitati ca uneori, in functie de personalizare sau localizare, datele privind pozitiile la cautari va pot duce in eroare. Desi API-ul de la Google Search Console ofera date diferite pentru imagini, uneori pozitiile la cautari pot fi influentate de galeria de imagini afisata in cautarile non imagini.
Ceea ce inseamna ca e posibil ca la un cuvant cheie, pentru o anumita zi, pe acelasi device, sa aveti 2 sau mai multe pagini concurand pentru acelasi cuvant cheie. Poti folosi GeoRanker pentru a vedea pozitiile la cautari in functie de orase.
In cateva minute deja cam stiti ce pagini au potential sau nu, ce pagini se canibalizeaza, ce cuvinte cheie au potential, cum puteti creste CTR-ul sau chiar ce sustinere au aceste pagini.
Trebuie sa structurati cuvintele cheie pentru ca nu toate sunt importante. Eu le-am structurat in brand, junk si non brand, dar fiecare si le poate structura dupa cum doreste. In Tableau Software exista o optiune de a grupa sursele de trafic, ceea ce face mai usoara analiza.
Structurarea pe grupe a cuvintelor cheie e importanta. Veti avea cautari pe subiecte sau cuvinte cheie care nu va intereseaza sau care nu fac subiectul optimizarii. E bine sa le grupati astfel incat sa puteti vedea oricand datele specifice.
Puteti structura cautarile si dupa numarul de cuvinte cheie pe care acestea le detin. Va puteti da seama de performanta long tail-ului sau a cautarilor generale/scurte.
Un alt aspect important in acest audit SEO e generarea de vocabular specific fiecarei pagini, cu alte cuvinte un lexicon cu termeni specifici si relevanti pentru pagina.
De aici tot ce aveti de facut e sa folositi cuvinte cu sens apropiat diversificand astfel semantica cuvintelor cheie pe care vizitatorii le pot folosi pentru a gasit continut relevant.
Corelat cu o analiza pentru anchor texte interne si externe, puteti mari sansele de a urca paginile la cautarile pe motoarele de cautare.
Aceeasi analiza poate fi structurata pe zile ce au generat click-uri sau va puteti da seama cate cautari au mai multe cuvinte cheie.
Traficul organic e evidentia mai usor pentru gruparea de cuvinte cheie.
Pasul urmator ar fi crearea unui plan de atac pentru viitoarea campanie SEO, ce pagini sunt primele optimizate, ce meta titluri sau ce meta descrieri sa folositi, puteti estima cresterea de trafic.
Bonus: va puteti juca mai avansat cu datele structurate dupa device-uri. Puteti analiza ce performante exista pe mobil, desktop sau tableta. Corelate cu datele privind timpii de incarcare puteti ajunge la niste raspunsuri destul de rapid.
In functie de nevoi si cunostinte, puteti conecta si corela diferite surse astfel incat sa puteti crea un mini audit SEO care sa va ajute la reoptimizarea paginilor. Ar trebui sa va concentrati pe ideea de a identifica pagini cu potential, a vedea situatia actuala si a defini strategia viitoare de optimizare opage a continutului.
Atentie! Prin combinarea surselor e posibil ca unele date sa nu se coreleze corespunzator. Asta inseamna ca e posibil ca unele date sa nu se regaseasca in alte surse, ele fiind omise de la analiza finala.
Efectul mini auditului SEO?
Ca rezultat, unele articole vechi care nu mai aduceau trafic au fost revitalizate, altele au fost „refocusate” pe cuvinte cheie mult mai relevante.
Optimizarile pentru unele pagini au tinut in special de reorientarea titlurilor si descrierilor catre cuvinte cheie mai relevante, dar si sustinerea interna de pe pagini relevante.
Urmatorul pas e analizarea continutului, a relevantei, cat de actual e, cum cresti CTR-ul la cautari pentru a genera pozitii mai bune si trafic organic mai mult. Asta, intr-un alt articol. 🙂