Nimicul lui Krumel

Optimizarea traficului prin indexarea corecta a paginilor in Google

Toata lumea stie ca un site popular in Google e un site cu multe pagini indexate, pagini care au pozitii cat de cat ok la cautari. Pe principiul asta foarte multi indexeaza pagini in motoarele de cautare, sperand la volume de trafic considerabile. Daca le spui sa nu indexeze tag-uri, iti vor spune ca e o practica frecvent folosita de A-listii din blogosfera. Daca le spui sa nu indexeze cautarile din magazinele online, cineva o sa iti spuna ca e ok sa fie indexabile ptr ca nu se stie niciodata. La fel si filtarea produselor sau paginatiile de categorii.

Google a incercat prin diferiti algoritmi sa contracareze indexarea de continut inutil prin supplimental results, duplicate content, rel canonical, rel next prev astfel incat doar paginile importante sa fie indexate in Google.

Cum de la teorie pana la practica nu e foarte mult (ptr mine), am zis sa fac niste analize pe cateva site-uri. Incep cu datele din Webmaster Tool, Index Status e sectiune unde puteti vedea ce pagini sint indexabile si care e istoricul lor.

Optiunea avansata structureaza paginile indexate dupa starea lor. Cu verde e Not selected pe care Google o explica in felul urmator:

Not selected: Pages that are not indexed because they are substantially similar to other pages, or that have been redirected to another URL.

In detalierea optiunii se explica ce pagini se incadreaza si cum pot fi rezolvate problemele pe care le genereaza. Cred ca imaginea de mai sus e clara, in cazul acestui site un volum mare de pagini nu au fost selectate ptr indexare sau sint considerate ca fiind junk.

In teorie ele nu ar trebui indexate, dar ele sint. Urmatorul pas e sa verifici totalul de pagini indexate in Google folosind site: domeniu.ro ptr a avea un total estimativ de pagini indexate. Apoi scoti din index-ul lui Google, folosind acelasi operator de cautare, paginile pe care tu le consideri junk. Cautarea finala ar trebui sa arate cam asa:

site: domeniu.ro -filtre -cautari indexabile -pagina junk -pagina-junk.php – etc junk

In principiu, daca identificati bine paginile inutile veti reusi sa triati intr-un final paginile de calitate. Rezultatul ar trebuie sa se evidentieze cam asa:

M-am jucat cu niste magazine online romanesti, facand o triere folosind cautarea de mai sus. Majoritatea magazinelor online au cam aceleasi procente majoritare de continut inutil indexat in Google. Bun, multi vor spune “pai daca genereaza trafic, e ok!”.

Problema e ca aceste pagini nu genereaza trafic asa cum se spera, in plus au bounce rate destul de mare dar si conversie mica. Numarul mare de pagini indexate in Google nu mai e de mult o forma potrivita de a face SEO, tot ce reusesti sa faci sa te autointoxici cu continut inutil.

Prima imagine reflecta traficul organic venit de pe pagini junk si non junk. A doua sint conversiile generate de aceste pagini. E doar o mostra facuta special ptr a vedea efectul acestor pagini. In Analytics puteti crea segmente prin care sa impartiti continutul in Junk si Not Junk, urmand ca apoi sa verificati traficul organic pe care il genereaza dar si conversiile.

Concluzie

Nu indexati pagini inutile doar de dragul indexarilor, in speranta ce veti genera mai mult trafic. Google va poate penaliza ptr asa ceva, daca nu o face atunci sigur vizitatorii o vor face ptr ca paginile care ies la cautari nu sint relevante si deci satisfactia e mica. De Google mai puteti scapa, dar de clientii suparati mai greu.

Restrictionarea accesului la aceste pagini, prin robots.txt, meta-uri etc, puteti scoate in evidenta paginile care trebuie astfel incat relevanta sa fie cat mai mare ptr cautatori. Proritizarea indexarii prin nofollow pe link-uri sau pe pagini (prin meta nofollow) va scapa de pagini vizualizate inutil, un crawling structurat corespunzator dar si o pozitionare mai puna la cautari.

E doar un aspect din ceea ce se numeste optimizare onpage. Voi dezbate si altele in viitor. Gary Illyes considera lucrurile de mai sus ca fiind mituri SEO intr-o prezentare la Superweek Sinaia 2012.