X
    Categories: SEO

Etape de optimizare on page pentru pagini web

Azi vorbim despre optimizarea on page ca parte a promovarii web. Optimizarea unei pagini web si clasificarile de optimizare a unei pagini web dupa nivele de lucru.

Nu optimizezi la nimereala, ci trebuie sa tii cont de fiecare element al optimizarii, astfel incat promovarea sa fie cat mai profitabila prin locurile la cautari pe motoarele de cautare.

In August 2006 spuneam despre optimizarea pentru motoarele de cautare:

Optimizare pentru motoarele de cautare – un ansamblu de operatiuni la nivel de sursa, structura sau design, corelat cu inscrierea paginilor in directoare de specialitate, ce are ca rezultat optinerea unul loc cat mai relevant pentru unul sau mai multe cuvante cheie dorite.

Ansamblul sau insumarea de operatiuni ar trebui clasificata astfel inca sa nu omitem nimic.

Cuvinte cheie in domeniu si link-uri

Domeniul site-ului

E indicat sa aveti cuvinte cheie in domeniu, dar nu e neaparat… E un factor care inca ajuta, intr-adevar, dar sint nenumarate cazurile in care pe primul loc la anumite cautari sint site-uri care nu au cuvinte cheie in domeniu.

Deci nu e o regula sa aveti domenii cu cuvinte cheie, indicat e sa creati un brand. Google nu se mai bazeaza in special pe cuvintele cheie din domeniu, o multime de alti factori SEO ajung sa fie mai relevanti, cum ar fi relevanta la cautari.

Multi ar zice ca e foarte important, eu zic ca nu e foarte. Un brand ca nume de domeniu are niste facilitati mult mai mari, evident nu pe parte de motoare de cautare, ci pentru utilizatori.

Designerii stiu de ce. 😀

Link-urile si forma lor

Forma URL-urilor e importanta pentru ca in link-uri pot fi inserate cuvinte cheie, e indicat ca acestea sa fie rescrise. Nu exagerati, link-urile trebuie sa nu aiba mai mult de 3-4 nivele in forma lor. Vorbim despre asta la structura site-ului.

Structura site-ului e cea care defineste cel mai bine continutul oferit, cautarile pe care acesta le vizeaza, dar si intentia vizitatorilor atunci cand fac cautari specifice.

Atunci cand vine vorba de link-uri, trebuie sa tineti cont ca ele sunt cele care apar in SERPs7acronim pentru Search Engine Results Pages si deci reflecta continutul cautat.

Uneori site-urile folosesc cuvinte cheie in URL-uri pentru a completa si varia cautarile la care o pagina ar trebui sa raspunda.

Astfel, meta titlu se poate exprima folosind anumite cuvinte cheie, URL-ul paginii poate sa nu repete ceea ce e in meta titlu. Categoriile definesc cel mai bine subiectul continutului structurat, deci URL-urile trebuie sa fie cat mai explicite.

Exista opinii si chiar statistici conform carora URL-urile ar trebui sa fie cat mai scurte, sa nu existe in structura nici un nivel intermediar, etc. Recomandarea mea e sa va uitati in SERPs la rezultatele care apar pentru cautarile de pe nisa in care activati.

Optimizarea onpage de Meta Taguri

Meta Title – Titlul paginii

E indicat sa aveti cuvinte cheie in meta titlul paginii. La fel de indicat e sa nu creati o pagina si cu ea sa incercati sa iesiti la N cuvinte cheie. Un cuvant cheie sau un grup de cuvinte cheie care sint din aceeasi familie lexicala sau aseamanatoare ca domeniu.

Cuvinte cheie din aceeasi familie lexicala si derivate: traduc, traducator, traducere, traduceri, etc
Cuvinte cheie aseamanatoare ca domeniu de referinta sau sinonime: Traducator, talmacitor, translator.

Meta titlurile trebuie sa contina fraze sau insiruiri de cuvinte cheie concise si care sa starneasca interes. De asemenea, incercati sa identificati nevoia vizitatorilor care fac cautari astfel incat titlurile sa poata oferi raspunsuri pentru aceste interogari.

Am mai discutat despre titluri si descrieri de pagini web relevante pentru cautari intr-un post anterior.

Exista strategii SEO de crestere a ratei de click8CTR sau Click through rate prin care titlul din continut e diferit de meta titlul afisat, iar URL-ul le completeaza pe amandoua. Asta inseamna ca cele 3 elemente sa fie gandite in prealabil, lucru care face mai usoara testarea in SERPs.

Cate caractere intr-un titlu de pagina?
Cam 70 -71 160 de caractere cu spatii.

Dar nu m-as lua dupa astfel de reguli, in zona de ecommerce e imposibil sa te limitezi astfel pentru paginile de produse. Oricum, meta titlurile nu pot fi kilometrice, ele avand totusi rolul de a face vizitatorul sa alega site-ul din rezultatele oferite.

Cum vezi numarul caracterelor cu spatii al unui titlu?
Folosesti optiunea Word Count din Office Word, mai specific „Characters (with spaces)„.

De ce e indicat sa ai numarul asta de caractere cu spatii in titlu?
Pentru a putea avea relevanta si pentru a atrage utilizatorul pe site. La o cautare, motoarele de cautare scot in evidenta cuvintele cheie cautate. Imaginati-va un titlu care are multe cuvinte cheie si din ele sint vizibile un procent redus, restul fiind marcat vizual cu „„.

In noua era mobila, meta titlurile difera in functie de dispozitivul folosit. Pe cautarile mobile meta titlurile ocupa mai mult spatiu, deci si numarul de caractere e mai mare.
Nu acelasi lucru se intampla pe desktop, unde lucrurile au ramas cam la fel.

Interesul celui care a realizat cautarea e scazut si deci rata de click mica, ceea ce duce la un trafic organic mai scazut.
Incercati sa vedeti cum au meta titlurile si ceilalti concurenti, testati versiuni si urmariti CTR-ul in Search Console.

Meta description – descrierea paginii.

Meta descrierea unei pagini e detalierea unui titlu de pagina, a aceleiasi pagini. Aici frazele ar trebui sa contina cuvinte folositoarea userilor (sa le starneasca interesul), dar si motoarelor de cautare (cuvinte cheie, grupuri de cuvinte cheie derivate sau sinonime).

Meta descrierea paginii poate ajuta la cresterea interesului fata de un site si deci a ratei de click, daca detine mesaje care sa starneasca interes si cuvinte cheie potrivite.

Meta descrierile si vizibilitatea lor in SERPs poate fi marita folosind date structurate. Ele poti introduce in afisarea meta descrierilor elemente precum: numarul de comentarii/recenzii, informatii tehnice despre un produs, pretul produsului si oferta, FAQs sau intrebari frecvente despre un produs sau serviciu.

Unele din aceste date structurate pot aparea predominant pe dispozitivul mobil, marind astfel expunerea rezultatului la cautari si crescand astfel sansele de accesare (CTR).

Cate caractere intr-o descriere de pagina?

Ca si in cazul meta titlurilor de pagina, e indicat sa aveti un anumit numar de caractere in descriere. Motoarele de cautare nu arata descrierile in intregine, pentru ca asta ar fi o prostie. Cel putin la cum stiu unii sa puna descrierile, am avea pagini klilometrice de rezultate.

Cam 156 -157 de caractere cu spatii sint indeajuns pentru a fi vizibile in intregime in descrierea luata de motoarele de cautare. Creativitatea in materie de texte pentru descrieri trebuie sa se incadreze cat de cat in aceasta limita.

De retinut ca pentru dispozitivele mobile aceasta limita poate fi depasita, motiv ptr care recomandarea e sa testati meta descrierile (dar si meta titlurile) inainte de a le propaga. In versiunea mobila dimensiunea meta descrierii poate varia, ea ocupand spatiu in functie de nisa si intentia cautarii.

Cum vezi numarul caracterelor cu spatii al unui titlu?
La fel ca si in cazul titlurilor, folositi optiunea din Office Word.

De ce e indicat sa ai numarul asta de caractere cu spatii in titlu?
E cam aceeasi situatie ca si la titluri.

Meta keywords – cuvintele cheie

Se spune ca doar Yahoo! mai foloseste acest meta tag. Daca nu „va sta in gat” eu va sugerez sa le puneti.

S-ar parea ca ele pot avea o anumita influenta asupra calitatii paginilor din contul de Google Adwords/Ads. Dar asta e un alt subiect.

Ele sint optionale.

Titlurile si descrierile paginilor trebuie sa fie unice, astfel incat sa se evite continutul duplicat si eventualele penalizari.

Rata de click sau CTR-ul la cautari

Daca acum cativa ani SEO era bazat in special pe folosirea de cuvinte cheie si pozitionari cat mai bune la cautari, acum optimizarea on page pentru motoarele de cautare se bazeaza mult pe crearea de continut care sa raspunda unor nevoi exprimate prin interogari facute in Google. Astfel vizitatorii vor alege site-urile afisate pe baza continutului oferi si nu datorita pozitiilor la cautari.

Asta inseamna ca meta titlurile si descrierile au un rol foarte important in a genera trafic organic de pe pozitii mai joase la cautari. Modul cum sunt afisate paginile la cautari, unicitatea meta titlurilor si descrierilor, formatul URL-urilor, implementarea datelor structurate influenteaza rata de click pentru cautari.

Scopul nu e doar o pozitionare mai buna ci si incercarea de a influenta vizitatorii sa aleaga un anumit site pentru cautari. Un site afisat pe pozitia 9-10 poate lua 0 click-uri organice daca modul cum e afisat site-ul e deficitara. Un site optimizat on page corespunzator, pe aceleasi pozitii, isi poate mari considerabil numarul de click-uri organice doar folosind meta titluri si descrieri optimizate adecvat.

Continutul site-ului/paginii web

Continutul e unul din factorii importanti pentru pozitionarea in motoarele de cautare. In special continutul unic si relevant.

Nu degeaba se zice „Content is king”. Stiu, altii vor raspunde „but linking is the queen”. Nu neg. Discutam despre asta cu alta ocazie, daca nu am facut-o deja..

In ultimul timp optimizarea on page se bazeaza in special pe continut creat astfel incat un vizitator sa poata avea un spectru cat mai bogat in informatii pe un anumit subiect. Cautarile dupa cuvinte cheie nu mai sunt calea spre a genera trafic, ele fiind doar indiciul privind o nevoie ce trebuie satisfacuta de catre subiectul tratat.

Asta inseamna ca acele cautari nu isi mai au rostul prin repetitie, ci prin dezvoltarea subiectului plecand de la ceea ce ele exprima.

Subiectul paginilor ar trebui sa contina vocabular specific, clar, structurat bine, dezvoltat cu termeni specifici (acolo unde e posibil) si sa faca legaturi interne sau externe catre alte surse relevante pentru subiect.

Un alt aspect important tine de autoritatea si expertiza9EAT -un acronim pentru „Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” celui care scrie continutul. Exista o corelare intre vocabularul unui subiect si expertiza celui care o scrie.

Domeniile financiare, medicale, site-uri de stiri sau site-uri ale unor autoritati guvernamentale sunt cele care cu precadere ar trebui sa evidentieze acest lucru.

De specificat ca in termenii online-ului, „continut” nu se raporteaza si limiteaza doar la text. Din continut mai fac parte imaginile, fisierele video, materialele PDF, etc.

Folositi imagini redenumite cu cuvinte cheie si puneti-le ALT-uri. Atasati continutului video clip-uri relevante pentru subiect si pentru vizitator. Oferiti link-uri catre materiale stocate sub diferite forme (PDF, PPT, fisiere audio) astfel incat ele sa satisfaca intentia vizitatorului privind subiectul consumat.

Un subiect tratat bine tine vizitatorul pe pagina, il informeaza corespunzator si ajunge sa fie dat si altor persoane interesate de subiect.

Titlurile de pagini din continut

Altul decat meta titlul paginii, partea de cod, titlul paginii de continut e la fel de important. Se scoate in evidenta pe parte de cod prin headings de la 1 la 6, special create pentru ierarhizarea in functie de importanta sa unor sectiuni in cadrul continutului.

O pagina poate avea un titlu si mai multe subtitluri. Titlul trebuie marcat cu H1, subtitlurile in functie de importanta de la h2 la h6.

Structurarea subiectului prin subtitluri evidentiaza o cunoastere si o planificare a continutului. Oamenii doar folosesc cuvintele cheie pentru a gasi subiecte, nu folosesc cuvintele cheie ptr a gasi continut cu acele cuvinte cheie (exacte).

Pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare, link-ul unei pagini, meta titlul din cod, meta descrierea din cod, titlul paginii si continut, trebuie sa fie cat se poate de relevante prin intermediul cuvintelor cheie care le leaga.

Nu tot timpul titlul paginii din continut trebuie sa fie identic cu meta title din cod. Titlurile paginilor, din continut, nu trebuie sa aiba aceeasi marime cu cel din meta title.

Titlurile din continut sunt o componenta importanta pentru optimizarea on page, ele pot oferi informatii suplimentare, relevante si convigatoare, comparativ cu meta titlurile care sunt oarecum limitate.

Formatarea textului

Vorbeam anterior de ierarhizarea continutului prin titluri si subtitluri.

Formatarea de text sa face prin paragrafe, scoatere in evidenta prin bold, italic sau underline ca elemene HTML de vizualizare, ordonare numerica sau prin bullets, etc.

Folositi headings de la 1 la 6 pentru structurarea si afisarea cat mai placuta a informatiei. Putin utilizate, headings sunt o forma foarte buna de a „sparge” un subiect in mai multe sectiuni.

Daca aceste headings exprima cat mai clar o intentie sau o nevoie atunci sunt sanse mari ca ele sa ajute site-ul pentru pozitionari cat mai bune pe diferite cautari in Google.

Toate astea fac un text mai usor de urmarit de catre oameni si robotii motoarelor de cautare. E o puternica componenta de UX10User experience, putand masurand satisfactia vizitatorului pe site.

Densitate si relevanta a cuvintelor cheie

Zona asta e destul de neclara si de cele mai multe ori se fac speculatii.

Unii folosesc o densitate de cuvinte cheie marita sperand la o relevanta buna. De cele mai multe ori se ajunge la o supra optimizare (over optimization). Atrage de la sine penalizari in motoarele de cautare.

Daca o sa creati continut pentru oameni si nu pentru robotii motoarelor de cautare, nu o sa aveti probleme in privita asta.

Asta inseamna ca trebuie sa oferiti un continut bogat in informatie strucutrata cum trebuie, un lexic specific, chiar tehnic acolo unde se poate, referiri catre alte pagini ce trateaza sau completeaza acelasi subiect, intr-un cuvant: un continut util oamenilor.

Acum optimizarea on page de continut poate folosi cuvinte cheie si cautari derivate sau asemanatoare (numte si LSI11Acronim pentru Latent semantic indexing), ele reflectand mai degraba apartenenta la un subiect si nu strict intentia cautarii.

Structura interna

Structura URL-urilor din site

Structura site-ului e importana in procesul de optimizare on page, ea poate scoate in evidenta prin cuvinte cheie anumite pagini sau categorii ale unui un site.

Asa cum sugeram anterior, puneti link-uri catre paginile interioare pe cat posibil, dar nu exagerati.

Modele de structuri:
Pozitive, cu atuu: link-urile trebuie sa respecte o structura usor de retinut si de verificat de robotii motoarelor de cautare.

http*://www.site.com/dir/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina.html
http*://www.site.com/dir1/dir2/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/cuvant-cheie2/pagina.html

Explicatia e simpla: cu o astfel de structura nu riscati sa lasati categorii sau pagini orfane (catre care sa se faca link dar care sa nu faca nici o legatura catre alta pagina) si deci sa scoateti in evidenta anumte categorii in SERPs. Nu mergeti peste maxim 3-4 cuvinte cheie/foldere/subdirectoare, pentru ca riscati sa fiti indexati greu si deci trebuie sa faceti un efort mai mare prin SEM.

Negative, cu penalizari: de evitat, atrage de la sine o indexare si o pozitionare greoaie, plus un efort de link-urire.

http://www.site.com/pagina.html – adica paginile sa aiba link doar de pe index. Metoda recomandata de dezvoltatori pentru ca e mai simplu de administrat, dar metoda ingreuneaza structurarea continutului atunci cand vine vorba de rapoarte si analize dupa continut.
http://www.site.com/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/pagina.html – nivele multe in link, multe cuvinte cheie/foldere/subdirectoare.
http://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina1.html – pagina e legata de index printr-o alta pagina orfana, eventual cu acelasi cuvant cheie. Uneori, pagina intermediabila nu e nici macar indexabila sau e 4xx.
http://www.site.com/cuvant-cheie2/cuvant-cheie3/pagina3.html – cand o pagina are legaturi cu indexul prin mai multe pagini orfane sau irelevante pentru acea pagina.

Cred ca v-ati dat seama ca meniurile sint foarte importante si trebuie sa le realizati bine.

Arhitectura informatiei

Arhitectura informatiei12in engleza denumita Information architecture (IA) e un mix de organizare privind continutul si alte elemente de navigare din site, in termeni simpli.

Cu alte cuvinte, pentru optimizarea on page, arhitectura informatiei ar trebui sa faciliteze legaturi si structurari intre subiectele asemanatoare, sa ofere calea ierarhica catre structurile interne de organizare a contintutului (breadcrumbs sau meniuri), sa ofere structuri interne de a clasifica subiectele (tag-uri, arhive).

Foarte putini creatori de continut au in spate o arhitectura de continut bine pusa la punct, de multe ori asta e si motivul pentru care subiectele se suprapun sau nu au legaturi, prin link-uri interne, intre ele.

Harta site

Da, pagina de „harta site” e un atuu in optimizarea onpage, pentru ca serveste atat utilizatorului cat si robotilor toate link-urile in structura lor normara de orientare. In plus, se obtine un numar bun de link-uri proprii de sustinere pentru paginile interioare.

OK, cred ca ati obosit deja, dar daca ati ajuns pana aici nu cred ca va pare rau. Sint informatii pe care le gasiti si pe web dar si lucruri spuse din experienta proprie.

Krumel:

View Comments (13)

  • Un tutorial foarte util pentru un incepator , mai ales ca este scris de Krumel !
    Este de retinut ca meniurile sint foarte importante si trebuie realizate bine , pentru ca un vizitator sa poata cauta usor in site pentru ca nimeni nu prea are timp de pierdut !

  • poate sunt doar eu de vina, dar am citit de vreo 2 ori si tot nu stiu daca am inteles bine.
    deci, la "Modele de structuri:"
    daca am http*://site.ro/cumpara/produs.html
    iar daca la http*://.site.ro/cumpara/ nu se gaseste nimic ci este 404, inseamna ca ea este pagina orfana?

    si daca /cumpara/ ar fi o categorie, si la adresa http*://site.ro/cumpara/ s-ar gasit listate mai multe pagini, ar fi cazul:
    http*://www.site.com/dir/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina.html ?

  • Alex, orfan in sensul ca acea pagina primeste link-uri dar nu da mai departe (un fel de 404), e o categorie care nu face trecerea catre ale pagini, dar care e inclusa ca intermediar in forma url-urilor.

    site.com/dir/pagina.html - dir e director intermediar care face trecerea catre o alta pagina, dar care ori nu exista decat in forma link-urilor ori nu are link catre pagina.html

    Totodata o pagina orfana e considerata o pagina care nu are nici un link catre ea sau de pe ea.

    Ptr Google ca o pagina sau o categorie sa nu existe ar trebui sa nu fie incusa in forma link-urilor si sa fie 404.

    E ok acum?

  • legat de title

    eu am observat ca limita e de 66 de caractere sau 10-11 cuvinte separate prin spatii. (culmea e ca si barele verticale, fiind separate prin spatii, il fac pe nea gogu sa numere mai departe)

  • Reusit articolul, dupa parerea mea multe dintre acestea merita dezbatute mai mult, cum ar ficuvintele cheie si titlurile, astept un feedback de la tine la mine krumel, daca poti.

  • Ar mai fi de adaugat si "Keyword prominence". Se pare ca are importanta unde este plasat in interiorul paginii. De asemenea este importanta plasarea cuvantului cheie in interiorul textului legaturii, cum ai mentionat si tu. Se foloseste foarte mult "Click <a>here</a> to see our price list" in loc de mult mai elocventul "Follow this link for price details about <a>tiny little mices</a>. Ca sa iesi in fata mai poti folosi si PPC-ul. Poate ne povestesti si despre asta:).
    Tip: numarul de caractere dintrun fisier este dat de marimea fisierului in bytes. daca are 334 bytes inseamnca ca are atatea caractere inclusiv spatii.

  • Cristian, probabi ca sint multe alte lucruri nementionate aici, nu intentionat am facut asta.
    O sa dedic posturi noi unor alte sectiuni sau metode. :)
    Oricum, ma bucur ca postezi comentarii strict pe ce se discuta aici. :)

  • :). Daca am ceva de zis o fac cu cea mai mare placere.
    Nici eu nu le stiu pe toate, si daca se poarta o discutie la subiect cu argumente si pareri pertinente care sa lamureasca anumite aspecte, imi dau silinta sa exprim ceea ce cred si stiu ca ar fi corect si util. Eu ma consider norocos pentru faptul ca traiesc vremurile in care internetul micsoreaza distantele si timpul cand vine vorba de comunicare, si mai ales ca reprezinta o imensa sursa de informatie :).

    E bine ca imparti si cu altii ceea ce stii tu ;).

  • Salutare. Foarte util si bine explicat articolul, mai ales pentru un incepator ca mine.
    Sa inteleg ca o pagina index care trimite catre alte pagini si nu primeste link inapoi, fiind doar o pagina introductiva, afecteaza in sens negativ optimizarea.