Etape de optimizare pentru pagini web

Optimizare pagini web Azi vorbim despre optimizare ca parte a promovarii web. Optimizarea unei pagini web si clasificarile de optimizare a unei pagini web dupa nivele de lucru. Nu optimizezi la nimereala, ci trebuie sa tii cont de fiecare element al optimizarii, astfel incat promovarea sa fie cat mai profitabila prin locurile la cautari pe motoarele de cautare.

In August 2006 spuneam despre optimizarea pentru motoarele de cautare:

Optimizare pentru motoarele de cautare – un ansamblu de operatiuni la nivel de sursa, structura sau design, corelat cu inscrierea paginilor in directoare de specialitate, ce are ca rezultat optinerea unul loc cat mai relevant pentru unul sau mai multe cuvante cheie dorite.

Ansamblul sau insumarea de operatiuni ar trebui clasificata astfel inca sa nu omitem nimic.

1. Cuvinte cheie in domeniu si link-uri

1.1. Domeniul site-ului

E indicat sa le aveti in domeniu, dar nu e neaparat. E un factor care ajuta, intr-adevar, dar sint nenumarate cazurile in care pe primul loc la anumite cautari sint site-uri care nu au cuvinte cheie in domeniu.

Multi ar zice ca e foarte important, eu zic ca nu e foarte. Un brand ca nume de domeniu are niste facilitati ceva mai mari, evident nu pe parte de motoare de cautare, ci pentru utilizatori.

Designerii stiu de ce. 😀

1.2. Link-urile si forma lor

Important, pentru ca in link-uri pot fi inserate cuvinte cheie, e indicat ca link-urile sa fie rescrise. Nu exagerati, link-urile trebuie sa nu aiba mai mult de 3-4 nivele in forma lor. Vorbim despre asta la structura site-ului.

2. Taguri

2.1. Title – Titlul paginii:

E indicat sa aveti cuvinte cheie titlul in paginii. La fel de indicat e sa nu creati o pagina si cu ea sa incercati sa iesiti la N cuvinte cheie. Un cuvant cheie sau un grup de cuvinte cheie care sint din aceeasi familie lexicala sau aseamanatoare ca domeniu.

Cuvinte cheie din aceeasi familie lexicala si derivate: traduc, traducator, traducere, traduceri, etc
Cuvinte cheie aseamanatoare ca domeniu de referinta sau sinonime: Traducator, talmacitor, translator.

Cateva unelte pentru creare liste de cuvinte cheie au mai fost postate pe blog.

Titlurile trebuie sa contina fraze sau insiruiri de cuvinte cheie concise si care sa starneasca interes.
Am mai discutat despre titluri si descrieri de pagini web relevante pentru cautari intr-un post anterior.

Cate caractere intr-un titlu de pagina?
Cam 70 -71 160 de caractere cu spatii.

Cum vezi numarul caracterelor cu spatii al unui titlu?
Folosesti optiunea Word Count din Office Word, mai specific “Characters (with spaces)“.

De ce e indicat sa ai numarul asta de caractere cu spatii in titlu?
Pentru a putea avea relevanta si pentru a atrage utilizatorul pe site. La o cautare, motoarele de cautare scot in evidenta cuvintele cheie cautate. Imaginati-va un titlu care are multe cuvinte cheie si din ele sint vizibile un procent redus, restul fiind marcat vizual cu ““.

Citeste si:  Prioritizari de indexare si crawling a continutului

Interesul celui care a realizat cautarea e scazut si deci rata de click mica. Trafic mai putin.

2.2. Meta description – descrierea paginii:

Descrierea unei pagini e detalierea unui titlu de pagina, a aceleiasi pagini. Aici frazele ar trebui sa contina cuvinte folositoarea userilor (sa le starneasca interesul), dar si motoarelor de cautare (cuvinte cheie, grupuri de cuvinte cheie derivate sau sinonime).

Descrierea pagini poate ajuta la cresterea interesului fata de un site si deci a ratei de click, daca detine mesaje care sa starneasca interes si cuvinte cheie potrivite.

Cate caractere intr-o descriere de pagina?
Ca si in cazul titlurilor de pagina e indicat sa aveti un anumit numar de caractere in descriere. Motoarele de cautare nu arata descrierile in intregine, pentru ca asta ar fi o prostie. Cel putin la cum stiu unii sa puna descrierile, am avea pagini klilometrice de rezultate.

Cam 156 -157 de caractere cu spatii sint indeajuns pentru a fi vizibile in intregime in descrierea luata de motoarele de cautare. Creativitatea in materie de texte pentru descrieri trebuie sa se incadreze cat de cat in aceasta limita.

Cum vezi numarul caracterelor cu spatii al unui titlu?
La fel ca si in cazul titlurilor, folositi optiunea din Office Word.

De ce e indicat sa ai numarul asta de caractere cu spatii in titlu?
E cam aceeasi situatie ca si la titluri.

2.3. Meta keywords – cuvintele cheie:

Se spune ca doar Yahoo! il mai foloseste, meta tag-ul. Daca nu “va sta in gat” eu va sugerez sa le puneti.

S-ar parea ca ele pot avea o anumita influenta asupra calitatii paginilor din contul de Adwords. Dar asta e un alt subiect.

Ele sint optionale.

Titlurile si descrierile paginilor trebuie sa fie unice, astfel incat sa se evite duplicate contentul si eventualele penalizari.

3. Continutul site-ului/paginii web

Continutul e unul din factorii importanti pentru pozitionarea in motoarele de cautare. In special continutul unic.

Nu degeaba se zice “Content is king”. Stiu, altii vor raspunde “but linking is the queen”. Nu neg. Discutam despre asta cu alta ocazie, daca nu am facut-o deja..

Folositi imagini redenumite cu cuvinte cheie si punei-le ALT-uri. Deasemenea, incercati sa faceti legaturi intre pagini prin cuvinte cheie si cu TITLE.

3.1. Titlurile de pagini

Altul decat titlul paginii, partea de cod, titlul paginii de continut e la fel de important. Se scoate in evidenta pe parte de cod prin headings de la 1 la 6, special create pentru ierarhizarea in functie de importanta sa unor sectiuni in cadrul continutului.

O pagina poate avea un titlu si mai multe subtitluri. Titlul trebuie marcat cu H1, subtitlurile in functie de importanta de la h2 la h6.

Pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare, link-ul unei pagini, titlul din cod, descrierea din cod, titlul paginii si continut, trebuie sa fie cat se poate de relevant prin intermediul cuvintelor cheie.

3.2. Formatarea textului

Vobeam anterior de ierarhizarea continutului prin titluri si subtitluri. Formatarea de text sa face prin paragrafe, scoatere in evidenta prin bold, italic sau underline ca elemene HTML de vizualizare, orandurire numerica sau prin bullets, etc.

Citeste si:  Recapitulare criterii onpage pentru optimizare

Toate astea fac un text mai usor de urmarit de catre oameni si robotii motoarelor de cautare.

3.3. Densitate si relevanta a cuvintelor cheie

Zona asta e destul de neclara si de cele mai multe ori se fac speculatii.

Unii folosesc o densitate de cuvinte cheie marita sperand la o relevanta buna. De cele mai multe ori se ajunge la o supra optimizare (over optimization). Atrage de la sine penalizari in motoarele de cautare.

Daca o sa creati continut pentru oameni si nu pentru robotii motoarelor de cautare, nu o sa aveti probleme in privita asta.

4. Structura interna

Arhitectura site-ului e importana in procesul de optimizare onpage, ea poate scoate in evidenta prin cuvinte cheie anumite pagini sau categorii ale unui un site.

Asa cum sugeram anterior, puneti link-uri catre paginile interioare pe cat posibil, dar nu exagerati.

Modele de structuri:
Pozitive, cu atuu: link-urile trebuie sa respecte o structura usor de retinut si de verificat de robotii motoarelor de cautare.

http*://www.site.com/dir/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina.html
http*://www.site.com/dir1/dir2/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/cuvant-cheie2/pagina.html

Explicatia e simpla: cu o astfel de structura nu riscati sa lasati categorii sau pagini orfane (catre care sa se faca link dar care sa nu faca nici o legatura catre alta pagina) si deci sa scoateti in evidenta anumte categorii in SERPs. Nu mergeti peste maxim 3-4 cuvinte cheie/foldere/subdirectoare, pentru ca riscati sa fiti indexati greu si deci trebuie sa faceti un efort mai mare prin SEM.

Negative, cu penalizari: de evitat, atrage de la sine o indexare si o pozitionare greoaie, plus un efort de link-urire.

http://www.site.com/pagina.html – adica paginile sa aiba link doar de pe index.
http://www.site.com/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/pagina.html – nivele multe in link, multe cuvinte cheie/foldere/subdirectoare.
http://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina1.html – pagina e legata de index printr-o alta pagina orfana, eventual cu acelasi cuvant cheie.
http://www.site.com/cuvant-cheie2/cuvant-cheie3/pagina3.html – cand o pagina are legaturi cu indexul prin mai multe pagini orfane sau irelevante pentru acea pagina.

Cred ca v-ati dat seama ca meniurile sint foarte importante si trebuie sa le realizati bine.

5. Harta site

Da, pagina de “harta site” e un atuu onpage, pentru ca serveste atat utilizatorului cat si robotilor toate link-urile in structura lor normara de orientare. In plus, se obtine un numar bun de link-uri proprii de sustinere pentru paginile interioare.

OK, cred ca ati obosit deja, dar daca ati ajuns pana aici nu cred ca va pare rau. Sint informatii pe care le gasiti si pe web dar si lucruri spuse din experienta proprie.

Acum despre proiectul nostru cu vacanta grecia ar trebui sa indeplineasca aceste criterii pentru ca WordPress e destul de optimizat.

Hai sa vedem ce zice si Remus: Despre Headlines si densitatea cuvintului cheie.

13 Comments

  1. Un tutorial foarte util pentru un incepator , mai ales ca este scris de Krumel !
    Este de retinut ca meniurile sint foarte importante si trebuie realizate bine , pentru ca un vizitator sa poata cauta usor in site pentru ca nimeni nu prea are timp de pierdut !

    Reply

  2. poate sunt doar eu de vina, dar am citit de vreo 2 ori si tot nu stiu daca am inteles bine.
    deci, la “Modele de structuri:”
    daca am http*://site.ro/cumpara/produs.html
    iar daca la http*://.site.ro/cumpara/ nu se gaseste nimic ci este 404, inseamna ca ea este pagina orfana?

    si daca /cumpara/ ar fi o categorie, si la adresa http*://site.ro/cumpara/ s-ar gasit listate mai multe pagini, ar fi cazul:
    http*://www.site.com/dir/pagina.html –> http*://www.site.com/cuvant-cheie1/pagina.html ?

    Reply

  3. Alex, orfan in sensul ca acea pagina primeste link-uri dar nu da mai departe (un fel de 404), e o categorie care nu face trecerea catre ale pagini, dar care e inclusa ca intermediar in forma url-urilor.

    site.com/dir/pagina.htmldir e director intermediar care face trecerea catre o alta pagina, dar care ori nu exista decat in forma link-urilor ori nu are link catre pagina.html

    Totodata o pagina orfana e considerata o pagina care nu are nici un link catre ea sau de pe ea.

    Ptr Google ca o pagina sau o categorie sa nu existe ar trebui sa nu fie incusa in forma link-urilor si sa fie 404.

    E ok acum?

    Reply

  4. legat de title

    eu am observat ca limita e de 66 de caractere sau 10-11 cuvinte separate prin spatii. (culmea e ca si barele verticale, fiind separate prin spatii, il fac pe nea gogu sa numere mai departe)

    Reply

  5. /:)
    S-o fi schimbat.
    Nu neg, n-am apucat sa ma uit in ultimul timp.
    O sa verific.

    Reply

  6. Reusit articolul, dupa parerea mea multe dintre acestea merita dezbatute mai mult, cum ar ficuvintele cheie si titlurile, astept un feedback de la tine la mine krumel, daca poti.

    Reply

  7. Ar mai fi de adaugat si “Keyword prominence”. Se pare ca are importanta unde este plasat in interiorul paginii. De asemenea este importanta plasarea cuvantului cheie in interiorul textului legaturii, cum ai mentionat si tu. Se foloseste foarte mult “Click <a>here</a> to see our price list” in loc de mult mai elocventul “Follow this link for price details about <a>tiny little mices</a>. Ca sa iesi in fata mai poti folosi si PPC-ul. Poate ne povestesti si despre asta:).
    Tip: numarul de caractere dintrun fisier este dat de marimea fisierului in bytes. daca are 334 bytes inseamnca ca are atatea caractere inclusiv spatii.

    Reply

  8. Cristian, probabi ca sint multe alte lucruri nementionate aici, nu intentionat am facut asta.
    O sa dedic posturi noi unor alte sectiuni sau metode. 🙂
    Oricum, ma bucur ca postezi comentarii strict pe ce se discuta aici. 🙂

    Reply

  9. :). Daca am ceva de zis o fac cu cea mai mare placere.
    Nici eu nu le stiu pe toate, si daca se poarta o discutie la subiect cu argumente si pareri pertinente care sa lamureasca anumite aspecte, imi dau silinta sa exprim ceea ce cred si stiu ca ar fi corect si util. Eu ma consider norocos pentru faptul ca traiesc vremurile in care internetul micsoreaza distantele si timpul cand vine vorba de comunicare, si mai ales ca reprezinta o imensa sursa de informatie :).

    E bine ca imparti si cu altii ceea ce stii tu ;).

    Reply

  10. Salutare. Foarte util si bine explicat articolul, mai ales pentru un incepator ca mine.
    Sa inteleg ca o pagina index care trimite catre alte pagini si nu primeste link inapoi, fiind doar o pagina introductiva, afecteaza in sens negativ optimizarea.

    Reply

  11. Am o nelamurire si sper ca aici e locul potrivit unde sa intreb. De exemplu, pentru urmatorul site:
    index + alte 10 pagini. Pe index sunt 11 linkuri: cate unul pentru fiecare subpagina cu anchor text potrivit si inca unu pentru index. Tot pe index mai sunt si 20 de linkuri externe.  PR 4
    Cum se trimite pr-ul ? Fiecare pagina interna va primi pr 4/10 ? Si la fel vor primi si cele externe, adica 4/20 ? sau pr se va trimite la toate cele 30 de linkuri in felul urm: 4/30 ?
    :-/

    Reply

  12. PR-ul il iei daca ai IBL-uri de calitate. Daca sint de calitate, nu ai nevoie de multe pentru a lua un PR 4.

    Un PR 4 il poti lua si prin inscrierea in directoare. PR-ul nu mai reprezinta interes de mult timp, pentru ca PR-ul nu conditioneaza iesirea la cautari.

    Fa rost de IBL-uri de calitate, PR-ul o sa apara oricum.

    Reply

  13. Nu… eu ma refeream la cum se distribuie page rankul. Am deja pr4.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *