Nimicul lui Krumel

Cum se calculeaza un scor SEO .. in Romania


E amuzant si in acelasi timp trist sa traiesti intr-o lume in care impostura e “meinstrim”. Amuzant ptr ca unii oameni fac putine dar cu bani le ridica la grad de “inovatie” cu ™ atasat. Trist pentru ca din ce in ce mai multe materiale de acest fel patrund in .ro iar ele sint sustinute de oameni care aparent au o reputatie de aparat.

Se da o “agentie” (o gramada de oameni adunati la un loc formeaza o agentie in Romania, asa cum acum cativa ani un CEO era un dude dintr-o firma cu 2 angajati, unul dintre ei fiind chiar el) care incearca sa se promoveze folosind “materiale educative” cum ar spune un reputat expert online. Materiale de genul celor de aici.

Infograficul s-ar fi vrut o radiografie a ceea ce inseamna domeniile romanesti, dar in special cele din zona eCommerce. Cum toti ne pricepem la a “analiza” lucruri, in Romania apar din ce in ce mai multe materiale facute doar ptr promovare. Nimic analitic, unii chiar inventeaza algoritmi ptr a genera diferite topuri SEO astfel incat clientii sa se mire de pozitia pe care o au. Candva trafic.ro facea asta, acum sint la moda materialele analitice din zona SEO. Urmeaza UX si CRO, domenii accesibile tuturor.

Dupa o analiza in care lucrurile se pun la gramada, initiatorii acestui material prezinta un mod propriu de a calcula scorul SEO al site-urilor analizate. “Algoritmul” dupa care se calculeaza arata asa:

OnPage = Score(meta title) + Score(meta description) + Score (headings) + Score (links) + Score (social integration) + Score (content) + Score (images) + Score (canonicalization)

OffPage = [SEOmoz DA + SEOmoz PA + SEOmoz MozRank + Seomoz MozTrust + MajesticSEO CitationFlow + MajesticSEO TrustFlow + Google PR]/7

Social = normalize(log10(Σ(Facebook, Twitter, Google+, LinkedIN, Pinterest, Digg, StumbleUpon, Reddit, Delicious)))

Se imparte “analiza” in 3 directii si se prezinta factorii SEO ce apartin acestora. Rezulta un amalgam de calcule fara rost, toate puse intr-o singura oala, toate puse asa cum sint. Asta ptr ca “analiza” trebuia sa se termine cu un element socant ptr clientii care casca gura non stop la ceea ce apare in piata.

Nu exista nici o pondere, nici un procentaj de influenta, nici o componenta negativa/pozitiva care sa le diferentieze, nici o corelare. Pur si simplu le punem pe toate la un loc, aparent “gandim” o formula si apoi definim un scor care are un ™ atasat.

Ce rezulta? O radiografie proasta a online-ului pe zona SEO, material care ar trebui sa impresioneze si sa atentioneze detinatorii de magazine online in privinta scorului SEO.

Colac peste pupaza, apare si un articol intr-un “ziar online” in care un jurnalist ce acopera zona financiara face o descriere a maritului material. Concluzia jurnalistei e una simpla: paginile indexate in Google sint factor SEO. Nu, numarul de pagini indexate in Google nu e un factor important, ci calitatea lor. E important sa indexati paginile care trebuie, nu toate paginile.

Cu alte cuvinte exista un material prost facut care primeste autoritate de la onlineri si o jurnalista care a citit despre SEO (si de) pe acest blog. Toate conditiile unui material de succes sint indeplinite, ramane ca apoi clientii avizati sa inceapa iuresul prin departamente: “E adevarat ce zic astia?“.

Nimeni nu isi pune intrebarea cum “o echipa tanara, dinamica si agila” e in masura sa faca o analiza care sa conteze intr-o piata, tineretea nu determina experienta, faptul ca esti dinamic si agil nu se reflecta in capacitate sau calitate. Luam totul asa cum vine ptr ca nu sintem obisnuiti sa punem intrebari sau sa punem la indoiala ceea ce apare in piata. Prin autodefinire multi isi etaleaza lipsa de experienta, dar e o fraza des etalata de firmele din .ro

Si uite asa se preconizeaza urmatoarea agentie SEO in 2014….


Concluzia mea e simpla: SEO moare. In felul asta SEO moare sigur (in .ro), oameni care cumpara link-uri la kilogram, oameni care nu stiu sa faca niste redirecturi, oameni care nu stiu sa indexeze niste pagini, oameni care nu stiu sa aleaga niste cuvinte cheie se denumesc SEOs si emit “materiale educative” bune pentru piata din .ro. Evident, piata inghite fara sa guste. PiAr-ul acopera lipsa de calitate cu succes.

Asta este si motivul ptr care in .ro exista atat de putin material de calitate. Oamenii nu fac nimic altceva decat sa citeasca ce se intampla pe .com ca apoi sa scrie diferite “materiale educative” care nu fac altceva decat sa duca in eroare afaceri online.

Chiar si in zona SEO, mai toti produc “stiri” si mai putina analiza sau investigatie. E dificil sa analizezi lucrurile asa cum se intampla pe .ro, e mai usor sa fii a enşpea goarna care trambita o stire.

Exista totusi o regula de baza intr-o piata: calitatea e cea care face banii, calitatea e cea care se cauta. Tot ce trebuie sa faci e sa oferi calitate si sa te diferentiezi de restul. Bisericutele, teatrul de revista, intrunirile platite prin SMS, PR-ul facut fara confirmarea valorii pot strica o piata. Exista clienti care stiu ce cumpara sau ce doresc. Ei se diferentiaza de restul.

Ca de obicei nu dau nume, nu arat cu degetul oameni (am avut chiar o discutie cu un responsabil din aceasta .. agentie). Nu fac lucrul asta ptr ca nu oamenii sint problema, ci prostiile pe care ei le fac. Motiv ptr care voi evidentia in mod special prostiile si voi indica doar subtil persoanele.