Ma gandesc ca persoanele care tin la reputatia lor si la caracterul dovedit prin ceea ce fac, nu ar trebui sa vanda astfel de … informatii platite (secrete seo dezvaluite pe bani) care se gasesc gratuit pe web.
E o forma buna de PR, cunosc ….dar totusi, reputatia ta nu are nevoie de un element de PR bazat pe vanzari de carti SEO sau e-book-uri platite. Marea lor majoritate sint „devalorizate” de informatie, in special pentru ca o astfel de carte nu e actuala.
Imaginati-va o carte scrisa zilele astea despre SEO in care sa se explice oamenilor anumite tehnici SEO. Tot zilele astea Google a avut niste fluctuatii haotice in SERPs, multi fiind cam speriati de ceea ce se intampla. Cum ar fi actuala o astfel de carte?
Da stiu, Aaron Matthew Wall are o carte pe care o vinde, dar de cele mai multe ori ea e luata gratis de pe net, multi din cei care au cumparat-o, in general, au „pasat-o” mai departe catre comunitati. Nu cred ca e ceva de ascuns, nici nu cred ca Aaron vinde acea carte pentru a informa oamenii, e o forma de PR pe care comunitatile englezesti o practica. In plus, el tine cursuri, ceea ce e o forma mult mai profitabila, din punctul meu de vedere. A tine un curs nu se compara cu a vinde un e-book.
Si cum internetul ofera intotdeauna o alternativa, uite niste resurse de citit:
- slideboom.com
- slideshare.net
- docstoc.com
- pdf-search-engine.com
- youtube.com
„Use search” e o replica destul de cunoscuta pe web. Cautati informatii deja existente pe web, gratuite si in general valabile. In SEO putine lucruri sint actuale, totul e in miscare continua si se bazeaza pe experienta, observatii si testari.
Si ca sa poti avea controlul a ceea ce citesti, foloseste o extensie Firefox numita Poket. Oricum o carte SEO nu ar putea contine tot ce iti trebuie, deci mai bine citesti astfel de materiale sau articole seo scrise de diverse persoane cu expertiza in domeniu.
In concluzie, nu o sa vedeti o carte SEO sau un e-book platit scris(a) de Krumel. Pentru ca ceea ce as putea scrie intr-o astfel de carte, gasiti aici. Cu un scop mult mai profitabil decat 20-30 euro. :d
Ah …si in nici un caz nu mi-as face recenzii la carte cerand unor experti, care zic ca sint in domeniu cu 2 ani in plus decat in realitate si aia cu niste pete, sa imi aprecieze cartea. 😉
Cateva titluri pe care le-as pune a o carte SEO:
- „Sapte pasi si o tumba in SEO”
- „Labirintul necunostintelor SEO dezvaluite”
- „Cum sa devii expert SEO peste noapte doar citindu-mi cartea”
- „Prima carte SEO scrisa in limba romana, dar care se aplica doar pe continut englezesc”
- „SEO bestseller, roman foileton despre cum sa reusesti pe web”
- „Carte SEO pentru a mai scoate un ban pentru Hosting”
Postul e un pic critic si ironic la adresa celor care incearca sa implementeze, fara succes, „metode de PR” sau alte smecherii cu iz de brand aplicate in special in strainatate … fara a incerca sa fie creativi si sa se adapteze domeniului .ro.
Ps: no offence
Nu ?tiu dac? sunt sau ar trebui privite neap?rat ca ni?te secrete. Dac? vrei s? nu fie accesibile oric?rui copy-paster, ai putea încerca s? nu o scrii cu o structur? de how-to, ci în a?a fel încât cititorul s? trebuiasc? s?-?i pun? roti?ele în mi?care pentru a obtine rezultate.
Când te apuci s? ?ii cursuri? 🙂
Well, e un gand si o posibilitate.
Trebuie doar sa gasesc momentul si oamenii.
In nici un caz nu o sa tin cursuri in Bucuresti. Acolo toti stiu SEO. :>
Ntz Ntz… Eu nu ?tiu SEO. 😛
IMHO, Bucure?tiul ar fi o „pia?? de desfacere” destul de bun?. Nu, nu pentru c? locuiesc aici ci pentru c? ie mul?i.
Edit: E grea matematica asta… La mine, 4+6 = 9. :))
Da, cunosc faza asta cu „piata de desfacere”, ca si cum restul tarii ar fi alta piata mai putin importanta.
Nu ma intereseaza, momentam.
Exista Bucurestiul si restul tarii, cum restul tarii sint mai multi, nu vad de ce m-as strofoca pentru Bucuresti unde oricum stati catre 15 pe un loc in domeniile de pe web.
Ori ai în?eles gre?it, ori m-am exprimat eu prost.
Nu am spus c? restul ??rii nu ar conta (nu-s bucure?tean ?i nu voi fi niciodat? – doar locuiesc aici) ci doar c? aici sunt mai mul?i la un loc ?i teoretic ar fi mai usor s? aduni oameni pentru ni?te cursuri.
Totodat?, Ia?i e un centru universitar important (> oameni tineri, interesa?i de online), a?a c? ar trebui s? fie destul de u?or s? g?se?ti oameni interesa?i de SEO. În plus, nu ?tiu de ce, dar am avut tot timpul senza?ia c? acolo informa?ia tinde s? se r?spândeasc? mai repede ?i mai bine decât în mirifica capital? a ??rii (cacafonie inten?ionat?).
bucurestiul rulz :))
as adauga factori pozitivi pentru o carte:
1. o carte iti pune bazele bine structurate
2. te ajuta sa urmaresti pas cu pas procesul spre deosebire de un blog unde intru eu noob in seo si vad ca se scrie de page rank si html si ibl si ma uit wtf? pe urma mai pierd zece ore sa caut sa inteleg sa aflu de aici pct 3
3. inveti mai repede avand o carte care rezinta informatie strucruata (from zero to hero)
4. ca in orice domeniu ai bazele procesul invatarii pe urma iti apartine (cartea putand sa te orienteze cartre resurse din domeniu)
5. am invatat seo citind o carte, intelegand filosofia intelegand terminii… pe urma mi-am continuat procesul invatarii
eu ma gandesc serios sa scriu o carte dar nu stiu cand o sa am timp 🙂
1. postul nu critica faptul ca nu poti invata dupa o carte, ci faptul ca un expert SEO nu poate cuprinde totul intr-o carte SEO si deci ea nu e deajuns.
2. postul sugereaza faptul ca in .ro oamenii nu sint asa dispusi sa cumpere carti scrise de romani, deci nu mi se pare o afacere
3. in general, cei care au invatat SEO cum trebuie, au facut-o citind articole si discutii, nu carti. Cartile or fi oferind ele baza, dar asta nu inseamna ca e deajuns.
4. sugerez impamantenirea unei obisnuinte care tine de web in principal: Use Search option to find info.
Oricum, cu cat mai multe carti, cu atat mai multa valoare. 😀
corect nu este de ajuns si sa zici ca vinzi o carte cu secrete seo este o minciuna.
aaron nu proclama ca vinde secrete seo in carte si mai adauga ceva f important – cartea este continuu updatata cu informatie din domeniu (destept la faza asta).
si da cartea pe care am citit-o luata de pe net :))
Citind articolul asta si vazand ca ai o retinere sa scrii o carte , m-am gandit ca o sa scriu ru carte asta despre secrete SEO , si o sa o vand ieftin !
In primavara anului 2001 , am intrebat pe un nene care lucra pentru o corporatie in strainatate , la ce dracu’ a scris o carte , cand el era foarte bine platit , si exprimata in termeni financiari , el a pierdut foarte mult !
Mi-a raspuns ca a scris carte ca sa-l ajute in cariera , si ca scrie diverse articole prost platite sau gratuite , si colaboareaza cu patru asociatii si doua-trei fundatii , tot ca sa-l ajute in cariera !
Asa ca daca nu scrii tu cartea , precis o sa se gaseasca sa o scrie altcineva !
Eu as avea ceva bani ca sa tiparesc o carte ! 🙂
romania inedit, nu intentionez sa urmez „retete de succes”, momentan ce am facut … am facut bine. O carte nu poate decat face un sumar a ceea ce inseamna SEO. Sa mai iei si bani pe asta, e cam penibil, dupa parerea mea.
Marius, fiecare isi aface afacerea cum vrea. Postul e inspirat de cazul tau si nu numai.
Dar asa cum ii raspundeam lui Tudor Mateescu, vezi 5 comentarii in urma, o carte SEO dupa modelul american nu cred ca isi are efect in .ro
Pentru ca in .ro a face bani de pe urma unor cunostinte suna a marlanie. Asa sint obisnuiti oamenii in .ro
Mai este mult pana o sa reusim sa modificam mentalitati.
Apoi, eu sint pentru research si pentru a invata citind ce discuta altii si nu pentru a plati informatii gratuite pe net impachetate intr-o coperta misto.
Cei care citesc doar carti, nu ajung sa faca SEO cum trebuie. Pentru ca o carte SEO nu ii imbogateste cunostintele, dimpotriva.
Este o idee foarte interesanta enumerarea la sfarsit a blogurilor SEO care trebuie citite neaparat , daca cititorul vrea sa stie mai multe !
Krumel , din pacate in Romania oamenii nu sunt pregatiti sa plateasca pentru informatii si se asteapta sa fie totul gratis !
Practic un cumparator ar plati pentru structurarea unor informatii , adica pentru prezentarea lor intr-o maniera ” mura in gura ” , nu pentru ” secretele SEO ” prezentate in carte !
SI eu am citit cartea scrisa de Mark Hughes , Buzz Marketing , si cred ca este o carte utila , pentru ca prezinta marketingul intr-o maniera accesibila oricui .
Practic o carte despre secrete SEO , ar trebui sa faca la fel !
Eu cred ca ti-e frica sa iesi in fata si sa arati tuturor ca te pricepi la SEO !
Nu cred ca este suficient sa ai un blog SEO de referinta !
Cred ca nu s-a prea inteles, eu nu consider ca pentru a ajunge un SEO bun trebuie sa citesti niste carti.
Defpat, asta e si ideea postului.
Dar fiecare cu parerile lui, asta e parerea mea.
Pentru a ajunge un SEO bun trebuie sa incepi de undeva !
O carte SEO poate constitui un punct de plecare , adica un fel de abecedar !
Dupa ce inveti sa citesti nu mai rasfoiesti abecedarul , dar la inceput el este necesar !
Daca cititorul vrea sa stie mai multe , el poate accesa blogurille SEO enumerate in mod obligatoriu la sfarsitul cartii .
O astfel de carte ar fi utila si pentru clienti , ca sa stie ce sa ceara , si sa poata cuantifica rezultatele !
Tu ai scris ca in .ro se practica o metoda cam aiurea, se cumpara link-uri multe, irelevante pentru continut slab calitativ si cantitativ.
Se cumpara , pentru ca lumea nu stie ce sa ceara !
O carte este mult mai usor de citit decat un blog !
Citind postul lui Krumel si apoi parerile comentatorilor mi-am conturat si eu o parere… Sunt 100% de acord cu ceea ce spune Krumel… O carte despre secrete SEO, indiferent de limba in care e scrisa si indiferent de piata careia i se adreseaza (ro / en), nu poate fi de actualitate, acest domeniu fiind unul foarte dinamic.
A, o carte despre seo in general, despre bune practici, despre metode de lucru, etc, da, ar fi foarte buna in limba romana si in engleza de asemenea. Insa o carte despre secrete seo (care intre noi fie vorba nu le stie nimeni, si care spune ca stie nu-stiu-ce, minte clar) este egala cu zero dpdv informational. Este buna doar pentru cativa euro in buzunar, si nu stiu daca merita.
Referitor la necesitatea de a citi carti despre seo ca sa poti fi un seo adevarat, si aici cred e discutabil… Pentru ca depinde ce carti citesti. Daca doar ai citit cartea lui Aron si te proclami SEO GURU… te cam grabesti.
Pana una alta, nicio carte nu se compara cu practica. Si nicio carte nu se compara cu un blog seo, care are marele avantaj ca este mereu actual, implica pareri ale celor care citesc blogul, implica teste si experimente, si mai ales REZULTATELE lor.
Krumel probabil ca nu te referi la mine nu? Dupa titlul imaginii acolo ma duce gandul. Eu am publicat SEO – Ghid de optimizare web – seohelpbook.com/ro/ pentru a pune gandurile in ordine, nu neaparat pentru a face bani cu ea (de aceea si pretul mic la carte) si faptul ca primele 10 capitole sunt gratis.
Exista multe motive pentru care faci asa ceva, cel mai important e sa aduni si sa ordonezi niste ganduri. Tosi am fost la inceput si am vrut sa adunam informatii. Uneori e greu sa stai sa urmaresti bloguri, forumuri, miscari pe serp-s.
Intradevar ce sfaturi poti da cand Google Dance-ul de saptamana trecuta te baga in sperieti? Sfaturi safe poti a dai. Celelalte prefer sa le dau pe blog.
Nu cred ca as putea sa vin cu tehnici testate pe siteuri mici de ale mele si sa le propun daca nu stiu ca sunt sigure.
Marius
Aici e si diferenta dintre multi, unii scriu sau citesc carti si cred ca stiu SEO …. altii nu scriu si nu citesc, dar invata in continuu SEO, facand teste, observatii sau solutii care au efect pozitiv.
Si cum SEO nu e „one time learning”, faceti voi diferenta. 🙂
Salut, krumel iti citesc destul de des blogul, interesant ce spui. Din punctul meu de vedere poti sa-ti formezi bazele seo citind o carte, chiar si in romana, de ce nu? Din orice carte poti sa inveti ceva nou. Intradevar nu te poti limita la asta… use search. Pentru un noob este foarte important sa aiba de unde pleca, iar daca, cartea (free/payed) este frumos structurata, iti da „mura-n gura”, isi poate forma bazele. Din cate stiu Marius are si newsletter pe blogul sau unde publica noutati care in carte nu au cum sa apara, ceea ce este la fel de important ca si cartea, sa-i tii la curent cu ce se intampla. Intradevar o carte seo != one time learning dar inseamna un punct de plecare. Sincer, mi-a trecut prin mana cartea lui Marius, iar parerea mea e ca e buna pentru oricine. O carte de genul assta poate fi o poarta spre online pentru oricine.
Gabriel, eu nu critic cartea lui Marius. Imi pare rau daca asta e impresia.
Eu vorbesc despre faptul ca in .ro nu e prea practica miscarea asta.
Din propria experienta, care nu e de 4+2 ani, stiu ca cei care au invatat SEO cum trebuie, au facut-o citind posturi si topicuri. Cartile parand interesante la inceput, dupa cumparare multi au ramas cu impresia ca ele nu contin mare lucru.
Multi dintre voi au invatat SEO de pe Seopedia, loc in care unii (printre care ma numar) au postat informatii prin care v-ati educat. Chiar daca acum unora le e greu sa confirme lucrul asta, ei au invatat de pe forumuri si de pe articole. Nu de pe carti. Defapt Seopedia nu are/avea decat un singur topic despre carti SEO. 🙂
Si discutia contrara cartilor SEO ar putea continua cu alte argumente, dar personal nu sint interesat de asa ceva.
Unul eu nu o sa scriu o carte de 3 randuri si nu o sa mi-o vand. Mi se pare o marlanie.
E dreptul meu, nu? 🙂
Krumel,
Daca nu scrii o carte eu zic ca ar fi bine venit un fisier in format .pdf prin care gandurile tale sa fie facute publice :). Unii oameni, printre care ma numar si eu, considera mai comoda o abordare structurata a unui domeniu/subiect. Sau macar un „white paper” o data la an 😀 daca nu iti plac formatele prea stufoase :P. E un mod de prezentare placut si eficient ce poate consolida notorietatea :).
E doar o parere …
Cristian, stiu ce zici. Asta e alta treaba, sharing-ul de informatii prin diferite materiale.
Chiar eu am sugerat cautarea de documente postate pe site-uri specifice.
La asta da, ma gandesc. Dar nimic platit.
Se poarta si pe la case mari documentele in format electronic. Chiar daca nu sunt „retete” ale succesului in SEO, pot fi o referinta pentru lamurirea anumitor aspecte.
Eu unul astept cu nerabdare materialele in format electronic 🙂
Krumel, postul scris de tine e de bun simt si nu face decat sa intareasca evidentul. Ma mir ca sunt atat de multi care nu inteleg asta. O persoana care intelege cu adevarat utilitatea si potentialul Internetului stie ca in general, sunt putine (si vor fi si mai putine) subiectele si domeniile care pot fi acoperite prin una sau mai multe carti decat prin informatie gasita si citita pe Internet. Insasi domeniul Internetului (din care face parte si articolul de fata) este cel mai puternic exemplu. A trecut vreamea cartilor de genul „Learn C++ in 21 Days”.
Ah, si inca ceva. Un expert cu reputatie in domeniul SEO, care tine la RP (sau PR, pentru fandositi), ar trebui sa stie ca capitalul de imagine pe care i-l aduce o carte publicata si gasita pe rafturile librariilor e mult mai mic decat un site/blog plin de articole relevante gasite pe motoarele de cautare.
Comentariile sunt închise.