Te-ai intrebat vreodata, creator/creatoare de continut (content writer) fiind, daca vizitatorii dau click pe link-urile din articole? Dar daca vizitatorii vad partea cea mai importanta dintr-un articol?
Ai incercat sa iti setezi un sablon de lucru astfel incat sa poti crea continut care genereaza interactivitate cu link-urile pe care le contine un articol?
Daca nu, atunci uite o metoda pe care o poti folosi foarte usor.
Scopul e imbunatatirea performantei privind interactivitatea cu link-urile din articole si reoptimizarea acestui mod de a crea continut.
Lista de subiecte
Ce e CTR-ul intern
Ideea a venit din nevoia de a masura calitatea articolelor, dar in special pentru a imbunatati plasamentul link-urilor interne si relevanta anchor textelor din continut.
Articolele de continut au o influenta asupra vizitatorilor, ei urmand link-urile oferite spre accesare. Uneori, in link building, vrem ca link-ul sa fie accesat de catre vizitatori.
CTR-ul intern ar fi rata de click pe care un articol o oare pentru link-urile proprii (interne sau externe).
Cum se masoara rata de click interna
Dupa modelul ratei de click initiale, vom calcula click-urile luate de link-urile din fiecare pagina din site raportate la numarul de afisari ale pagini analizate.
Formula generala a CTR-ului e: (click-uri/afisari)*100
Formula CTR-ului intern e: (Total Events/Pageviews)*100
Detalii despre metrica sunt mai jos.
In mod evident, CTR-ul ideal e cel care se apropie de 100%, doar ca trebuie luate in calcul unele situatii specifice.
Ar trebui sa analizam plasamentul link-urilor, contextul si relevanta lor, dispozitivul folosit de vizitator, etc.
Ce impact are cresterea CTR-ului intern
Probabil ce mai mare impact ar fi (pentru link-urile interne) generarea de mai multe vizualizari de pagini per vizita. Ceea ce e un semnal foarte bun din punct de vedere UX.
Scopul unei vizite ar trebui sa fie si descoperirea de alt continut asemanator sau relevant. Acest lucru e favorizat de link-urile interne, cu anchor textele specifice.
Apoi CTR-ul intern ar fi un mod bun de a masura relevanta link-urilor in cadrul unui continut. Un text fara link-uri nu ofera oportunitea de a descoperi alte pagini. Un anchor text relevant si accesat de vizitatori e un semnal bun din punct de vedere SEO.
Stim ca link-urile interne sunt importante in optimizarea unui site.
Exemplu de masurare a CTR-ului intern
Si pentru ca nimic din ce am spus mai sus nu ar fi fost util daca nu ar fi verificat cu date, am creat un Google Data Studio Dashboard care poate fi folosit pentru a analiza CTR-ul intern.
In primul rand, aveti nevoie de datele din Google Analytics privind performantele paginilor.
Mai exact, trebuie create Events Tracking pentru click-urile interne (si externe) si unul pentru Scroll Depth folosing Google Tag Manager.
Primul Event Tracking inregistreaza click-urile interne si externe, al doilea inregistreaza cat de mult din pagina a vazut un vizitator intr-o vizita.
Iar aici se pot face niste corelari intre pozitia link-ului accesat in pagina si cat din pagina vad vizitatorii in general.
Mai jos e un exemplu de calculare de rata de click intern pentru link-urile dintr-o pagina, in care se poate vedea ce link-uri au fost accesate, raportat la numarul de vizualizari ale paginii.
Spre exemplu, sectiunea Despre din site nu apare decat in meniu. Asta inseamna ca cei care au ajuns pe pagina au fost interesati sa vada informatii despre mine.
Acelasi lucru si pentru pagina de cereri de audituri SEO, ea existand, in cazul de fata, doar in meniu.
Pentru perioada analizei in cauza, se poate vedea si accesarea link-urilor externe din pagina.
Exista optiunea de a avea in Google Analytics calcului CTR-ului intern in Calculated metrics, astfel incat, printr-un Custom Report, sa poti vedea datele fara a face un dashboard in Data Studio.
E aceeasi formula, sunt aceleasi date.
Un alt lucru ce trebuie luat in calcul tine de disponibilitatea vizitatorului de a vedea o pagina, mai precis, cat din pagina a vizualizat intr-o vizita.
Rationamentul e urmatorul: pentru a putea vedea anchor textele si deci si link-urile, vizitatorul trebuie sa parcurga bucati din pagina.
In functie de interesul pentru subiect dar si de modul cum acesta decurge, vizitatorii pot vedea pagina intreaga (pana la sfarsit) sau doar o parte din ea.
Pentru asta folosim un alt raport specific ce evidentiaza Event Tracking-ul numit Scroll Depth.
Am ales alta pagina pentru a putea vedea diferentele. Pagina Despre, pentru perioada analizata, a avut 16 Pageviews (afisari) si 10 Total events (aici insemnand de cate ori s-a incadrat grupul prestabilit).
Asa cum multe alte analize au aratat, vizitatorii obisnuiesc sa vada intre 10% si 25%. Nu e o regula privind structurarea procentuala, diviziunile pot fi facute dupa cum crede fiecare. Uneltele de analiza a atentiei de tip Heatmap sunt structurate asemanator.
–
Coreland cele 2 informatii, CTR-ul intern al unul link de pe o pagina cu cat din pagina obisnuiesc vizitatorii sa vada, veti putea corecta si imbunatati performantele unei pagini.
Nu pot oferi un Dashboard de Google Data Studio pentru ca setarile pot fi diferite. Google Event Tracking-urile pot fi denumite dupa cum credeti voi mai bine, motiv ptr care nu exista un standard.
Crearea unui astfel de Dashboard nu e complicata, trebuie sa luati in calcul Event Action si Event Label din Google Analytics. Urmand modelele din imaginile prezentate veti putea crea usor un astfel de panou de analiza.
Credit fotografie de inceput de articol: freepik.com