Pentru a crea si optimiza corespunzator un site ar trebui ca modificarile facute sa ofere robotilor care analizeaza site-ul, dar si vizitatorilor, o ierarhizare a continutului.
In general, ne descurcam mai bine atunci cand lucrurile sunt clare, reglementate bine si in mod firesc.
In SEO structurarea de date si a continutului e la fel de importanta. Mai ales acum in era mobila.
Cum structuram mai bine site-u?
Lista de subiecte
Arhitectura informatiei si importanta in SEO si UX
Arhitectura informatiei e un domeniu care cuprinde mai multe ramuri dar ce ne intereseaza pe noi e partea de SEO si optimizarea continutului.
Continutul bine structurat ofera satisfactie atat pe zona de SEO cat si in UX2, asta pentru ca acest continut isi va creste sansele de a iesi la cautarile facute de utilizatori iar acestia vor putea consuma un continut relevant si bine creat.
In practica, IA se rezuma doar la structurarea continutului, folosind meniuri, si la intercalarea subiectelor, folosind tag-uri sau link-uri interne. Sa nu uitam de breadcrumbs, care apar din inertie in site-uri.
Pentru ca informatie sa fie structurata corespunzator si sa existe o arhitectura benefica ar trebui ca organizarea continutului sa tine cont de:
- Relevanta intre subiecte
- Utilitatea pentru vizitatori
- Contextul in care informatia e prezentata
- Alternative ce dezvolta un subiect sau il intregesc
- Oportunitatea de a lega intern subiecte relevante sau asemanatoare
Cu alte cuvinte, IA se poate structura dupa elementele de:
- navigare (link-uri interne, meniuri, tag-uri)
- organizare a contintului in pagina (dupa subiecte, imagini, formatari de texte)
- relationare dintre paginile relevante (elemente de optimizare tehnica on page – meta titluri, meta descrieri, headings, etc.)
Acest concept este foarte bine explicat aici: Putting SEO in Its Place: An Information Architecture Strategy.
Lucrurile nu se opresc aici. Arhitectura continutului, structurarea in cadrul site-ului si relationarea dintre subiecte dezvolta o alta zona propice pentru SEO: content hubs sau continut central sau nod, daca imi e permisa o traducere apropiata.
Aceste content hubs (pastrez englezismul pentru ca e mai usor de folosit si inteles) sunt formate din hub pages (pagini de sustinere) care prin link-uri interne vor fi sustinute la cautari sau vor oferi link-uri relevante catre pagini importante.
La randul lor, aceste pagini se impart in pagini generale (pentru volume mari) si pagini specifice (pentru nise).
Ceea ce le face relevante e legatura dintre ele, folosind anchor texte care ofera context, relevanta, navigare, utilitate pentru vizitatori.
Robotii vor intelege mai usor continutul si structurarea lui daca aceste pagini ajung sa formeze structuri relevante pentru subiectele cautate sau citite de vizitatori.
In Romania exista putine site-uri care sa foloseasca in mod inteligent relationarea subiectelor atat pentru vizitatori cat si pentru roboti.
Beneficiile ar fi o mai buna experienta pentru vizitatori (UX), o consolidare naturala a paginilor importante, o structurare coerenta intre subiecte.
Datele structurate pentru o vizibilitate in SERPs
Datele structurate (sau structured data) se pot crea printr-un cod specific – schema.org, prin care anumite informatii pot fi intelese mai usor de roboti, avantajul fiind ca aceste informatii vor putea fi afisate suplimentar in cautari, fiind denumite rich snippets sau “fragmente imbogatite”.
In mod evident aceste rich snippets te vor ajuta sa iei cat mai multe din click-urile la diferite cautari (CTR) dar in acelasi timp vei structura informatia astfel in cat continutul detinut sa fie cat mai relevant pentru cautari.
Luam in calcul si ideea ca pentru anumite cautari Google o sa iti ia continutul si o sa ti-l afiseze in sectiuni speciale, din care ai sanse mari sa nu iei click-uri…
Structura interna
Despre structura interna a URL-urilor am mai discutat intr-un articol anterior, acum as vrea sa vorbesc despre structura in contextul legaturilor dintre subiecte si cum ele pot ajuta vizitatorii sa descopere noi articole din site.
Articolele sau paginile de produse creaza sau fac parte din subiecte asemanatoare. Pentru a crea relatii relevante contextuale intre ele e nevoie de link-uri interne.
Link-urile interne pot fi create in scop de UX, pentru imbunatatirea experientei pe site, dar si in scop de consolitare a relatiei dintre subiecte, efectele fiind in cautarile dupa diferite cuvinte cheie.
Taxonomia e o forma de clasificare si structurare a continutului folosind pagini cu scop diferit.
Arhivele vor structura aparitia paginilor dupa timp, paginatiile dupa ordinea aparitiilor, tag-urile dupa subiecte comune (nu cuvinte cheie), breadcrumbs dupa apartenenta intr-o categorie, etc.
Ele formeaza, la randul lor, o completare cu scop a structurii interne dar si o consolidare a paginilor importante.
Inertia face ca aceste taxonomii sa nu indeplineasca rolul lor initial, multe din ele ramanand la statutul de optiuni de navigare.
Mai sus e un exemplu de structurare a contitinutului dupa 3 criterii: Functie (modul de folosire a produselor), Departament si ordine alfabetica.
Desi pentru unii acest model de organizare a paginilor si structurare a continutului pare inutil, el ofera context, relevanta, autoritate paginilor importante. In plus, pentru vizitatori e o metoda buna de a vedea tot spectrul magazinului.
Din pacare au renuntat la optiune odata cu noul model de design.
Optiunea de mai sus ar putea fi considerata si o harta site bine pusa la punct.
Harta site pentru vizitatori si roboti
Hartile de site sunt alte optiuni bune de a oferi continut structurat atat vizitatorilor cat si robotilor.
Harta site HTML
De ani de zile se tot recomanda ca site-urile sa aiba o harta HTML pentru vizitatorii si nu numai.
Rolul lor era de a oferi vizitatorilor o optiune de a naviga prin site, alta decat navigarea prin meniuri.
Intr-un raport realizat de Nielsen Group reiese ca vizitatorii folosesc rar acest sitemap, e si motivul pentru care multe site-uri mari nu au asa ceva. Deci in punct de vedere al UX el e cumva inutil.
Nu si din punct de vedere SEO, pentru ca acest sitemap HTML ofera o oportunitate robotilor de a descoperi link-uri din cadrul site-ului.
Din pacate, putine site-uri isi organizeaza structura continutului printr-o harta HTML a site-ului.
Harta site XML
Alt tip de harta site e cel oferit spre crawling si indexare prin contul Google Search Console.
.xml e un fisier ce poate structura paginile astfel incat robotii sa le poata accesa si oferi informatii specifice privind crawlingul si indexarea.
La randul lor, aceste fisiere .xml pot fi structurate astfel incat sa imite structura site-ului oferind date importante privind performanta lor.
Aici e un ghid despre cum sa creezi un sitemap xml ptr site-ul tau.
Un continut mai bine structurat si relationat are sanse mai mari sa fie vizibil la cautari in Google dar si sa poata fi consumat de vizitatori.
cat de des ai folosit acest too (sitemmaker)l?
crezi ca este aplicabil pentru site-uri mari? sau mai potrivit pentru siteuri de produs/prezentare care nu au o cantitate mare de continut.
Pai am zis, daca reusesti sa ai un site care suporta java si tii folderele inchise, poti crea structuri destul de mari.
Singura problema e ca, daca structura e foarte mare, o sa trebuiasca sa folosesi zoom-ul foarte des ca sa reusesti sa vezi unde lucrezi.
Nu l-am folosit prea des pentru ca el abia a aparut, dar am facut 2 mostre de structuri mari dupa niste link-uri date.
E acceptabil, daca reusesti sa tii cont de ce am zis mai sus. 🙂
Daca am inteles eu bine (nu am avut timp sa disec insa o sa ma uit mai atent peste aplicatiile respective) ceea ce tu prezinti aici este o modalitate de a realiza diagramele de structurare/organizare ale site-ului pentru partea de UI. Arhitectura cred ca este totusi putin cam mult spus.
Rolul lor e de a realiza si de a observa structuri si arhitecturi de site-uri. 🙂
Cu ele poti planui, crea si previzualiza sau face o simulare a ceea ce o sa fie.
Daca inteleg eu gresit conceptele, imi cer scuze.
Nu cred ca este vorba de inteles gresit concepte. Cum ai spus deja… fiecare are dreptate din perspectiva din care priveste lucrurile.
Ai dreptate.. post-ul este legat de seo, utilizabilitate etc. Eu ma gandeam la partea de dezvoltare mai mult. 🙂
Eu incerc XENU sa vad cum functioneaza !
Practic incercai si pana acuma sunt in grafic !
Comentariile sunt închise.