Studiu de caz: comparatii competitori privind backlink-urile

Cred ca anul asta il voi dedica link building-ului, mai ales ptr ca vad ca posturile astea au apetit la cei care ma urmaresc. Am mai zis-o, nu imi place link building-ul ca munca, ma intereseaza doar studiile despre link-uri, observatiile privind unii factori si altele care in .ro se rezuma la: “cumpar 5000 de link-uri si sint pe locul 1“. Asta e SEO de succes si link building facut cu “cap”.

Intr-un articol anterior publicam o metoda de a verifica IBL-urile unui site si cateva specificatii. Sint sigur ca mai sint si alte metode, eu fac public ceea ce fac eu … altii prefera sa pastreze “secretul”.

Azi incerc un studiu de caz pe 2 concurenti fictivi, datele sint masluite in mod intentionat, intentia e de a scoate in evidenta niste diferente privind link-urile avute si evaluarea care ar trebui facuta.

As vrea sa specific din start ca IBL-urile analizate, acum dar si in postul anterior, nu contin link-urile din retelele sociale. Despre link-urile din retelele sociale intr-un alt articol.

Studiu de caz: 2 concurenti ce ofera servicii online

Se da concurentul 1.ro si concurentul 2.ro, 2 concurenti ce ataca o cautare de “Aproximativ 300.000 (de) rezultate”. Cel cu 1.ro ocupa locul 1 la aceasta cautare principala, 2.ro doreste sa ii ia acest loc. Concurentul 2.ro cere un audit de IBL-uri pentru a vedea diferentele pe care cele 2 site-uri le au si pentru a-si imbunatati situatia.

Se apeleaza cu succes la versiunea Enterprise de la SEO SpyGlass pentru a gasi IBL-urile si se incepe analiza. Raportul contine printre altele, urmatoarele:

Numarul total de IBL-uri

Am pus unealta la treaba si am inceput sa primesc urmatoarele rezultate (fictive):

IBL-uri 1.ro: 3000 – verificat in Yahoo! si Blekko
IBL-uri 2.ro: 6000 – verificat in Yahoo! si Blekko

Specificatii

Acestea sint cifrele totale de IBL-uri, ele nu sint in totalitate relevante pentru a putea genera o estimare de IBL-uri valide, dar sint cifrele de la care pleaca o analiza de IBL-uri.

Citeste si:  Anchor textul unui link

Aceste cifre sint oferite de cei doi furnizori fara a fi actualizate la zi. Backlink checker-ele nu ofera decat o lista deja existenta ce e actualizata periodic. Verificarea trebuie facuta pe aceasta lista data astfel incat datele sa fie reale si actuale.

Procentul de IBL-uri valide

IBL-uri 1.ro: 66%
IBL-uri 2.ro: 73%

Specificatii

Din totalul de link-uri existente, acestea sint cifrele privind link-urile care dau link curat catre cele 2 site-uri. Link curat inseamna link dofollow, link ce cedeaza trecerea spre site-ul catre care face referinta link-ul, link ce nu e inclus in diferite frame-uri sau alte smecherii penalizate de Google.

Link-uri valide inseamna link-uri curate + link-uri existente acum pe acele site-uri.

Numarul de IBL-uri valide dupa domenii

IBL-uri 1.ro: din 559 de domenii care trimit link-uri catre site doar 407 de domenii au link-uri valide, restul de 152 trimit link-uri care au nofollow sau nu mai au link-ul catre site.
IBL-uri 2.ro: din 384 de domenii care trimit link-uri catre site doar 179 de domenii au link-uri valide, restul de 205 trimit link-uri care au nofollow sau nu mai au link-ul catre site.

Specificatii

Numarul total de link-uri nu are importanta daca link-urile trimise nu sint valide, ceea ce inseamna ca pentru o evaluare corecta trebuie verificate domeniile ce trimit link-uri valide dintr-un total.

Un domeniu poate fi luat in calcul in evidentierea totala, dar verificarea amanuntita poate diferentia link-urile invalide dupa domenii.

In calcul sint luate ca fiind valide domeniile care dau cel putin un link catre site, restul fiind considerate invalide. Deci daca de pe un domeniu vin 15 link-uri din care 14 sint cu nofollow sau inexistente dar 1 link e valid, am considerat domeniul ca fiind valid ptr ca acel link conteaza.

Urmatoarea triere pe care o puteti face e sa numarati domeniile de pe IP-uri romanesti ce dau link-uri valide si sa le comparati.

Numarul de IP-uri romanesti ce trimit link-uri

IBL-uri 1.ro: 87
IBL-uri 2.ro: 63

Citeste si:  SEO, SEM, PPC, link building in .ro

Specificatii

Din numarul total de IP-uri, am extras numarul total de IP-uri romanesti si am evidentiat doar cele care trimit link-uri valide catre site-uri. Comparatia scoate in evidenta potentialul de putere pe care il are 1.ro si poate justifica prezenta pe locul 1 la o cautare.

Fiind vorba de site-uri romanesti ca sint pozitionate la cuvinte cheie romanesti pe cautari pe google.ro, IP-urile si link-urile de pe domeniile romanesti au importanta lor si e bine sa tinem cont de ele.

O alta triere ar fi cea dupa site-uri unice gazduite pe aceste domenii, pentru ca e posibil ca pe un IP sa existe mai multe site-uri valide ceea ce face ca valoarea link-urilor sa poata fi scazuta.

Procentul de extensii de domenii .ro ce dau link-uri

IBL-uri 1.ro: 30%
IBL-uri 2.ro: 15%

Specificatii

Fiind vorba de site-uri romanesti e important sa vedem ce site-uri cu extensia .ro sustin aceste site-uri.

Urmatoarea verificare ar fi cea privind domeniile .ro ce dau link-uri valide de pe IP-uri romanesti. 😀 Trierea si segmentarea merge mult mai adanc, restul datelor apartin clientului.

Concluzie

Oricat de multe IBL-uri am crede ca avem, ele defapt sint mult mai putine daca ar fi sa ne luam dupa astfel de crierii. Fluctuatiile de pozitii la cautari sint datorate ori pierderii de IBL-uri ori de faptul ca ai un competitor harnic ce isi face rost constant de IBL-uri.

Studiul de caz se opreste aici, vor urma o serie de alte articole ce vor detalia alte criterii, moduri de evaluare sau specificatii privind IBL-urile. 1.ro detine mult mai multe motive pentru a fi pe locul 1 la cautare, 2.ro urmeaza sa isi consolideze link-urile si sa treaca pe locul 1. 😀

Voi cum va evaluati concurenta in privinta backlink-urilor?

24 Comments

  1. De mentionat ca SpyGlass ofera aceste informatii legate de linkuri si in versiunea pro. Diferentele dintre ele sunt mai mult la pret decat la avantaje ce tin de utilizarea softului.

    Si dupa cum stii, acele rapoarte se pare ca nu se pot exporta in nici una din versiuni :D.

    Reply

  2. In versiunea free, nu poti salva nimic, cand ai inchis softul ai pierdut tot.
    In versiunea Pro, poti salva, dar la 6 luni trebuie sa platesti licenta.
    In versiunea Enterprise, poti salva, dar platesti la un an.

    In nici una din versiun nu poti exporta datele cum trebuie, rapoartele tin de niste prostii pe care le debiteaza ei, nimic legat de datele pe care le analizezi.

    Totusi, subiectul era altul. :P

    Reply

  3. In momentul asta eu evaluez concurenta sporadic si empiric pentru ca deocamdata nu am tot contentul gata pentru site si nici nu-l las pe maestrul Google sa vina la mine pentru motivul asta. Vorbesc aici de un proiect personal. Pana acum nu mi-am aruncat privirile decat asupra numarului de linkuri valide de pe domenii care se termina cu .ro . Dar asta doar asa, sa vad ce se mai intampla in timp ce eu muncesc cu spor sa produc content original (daca asta mai e posibil :) ). Dar modalitatea de triere e buna, vad zilnic site-uri cu mult, mult mai putine linkuri care bat alte site-uri si mai vechi si cu mai multe IBL-uri.
    Procentul de domenii cu .ro ce dau link-uri l-ai calculat dupa ce ai filtrat doar IP-urile romanesti, sau cum? Sau ai luat .ro de pe toate IP-urile, inclusiv cele care nu sunt de Romania?

    Reply

  4. Ciprian, unealta are optiunea asta de a vedea domeniile. Am numarat domeniile.ro de pe IP-uri romanesti si am aflat cam cate sint.

    Se poate afla si numarul domeniilor .ro ce nu sint gazduite pe IP-uri romanesti fara nici o problema.

    Reply

  5. Stiu, stiu, ma interesa doar cum le-ai calculat tu. Incerc sa ma prind cat de mult conteaza IBL-uri de pe .ro cu IP nonRO… :D. Ma interesa un procent si pentru speta asta :) .

    PS.: Filtru de Spam nu-ti merge. Cel putin nu la mine, eu dau comment-ul fara sa-l completez.

    Reply

  6. Da, blogul e cam darapanat, n-am timp sa ma ocup de el.

    Da, e un alt aspect de care trebuie tinut cont. Faza misto e ca poti determina multe alte criterii de comparare si sa faci un mod de analiza.

    Reply

  7. De acord cu tine. Deocamdata n-am explorat in detaliu tool-urile, inca produc continut zilnic si imi mai arunc cate un ochi din cand in cand sa vad ce se mai schimba cu concurenta. Poate dupa luna ianuarie discutam mai amanuntit despre subiect, pana atunci poate scot capul in google si apoi sa incep cu ce nu-ti place tie, adica link building. :). Sa speram ca nu muncesc degeaba.

    Reply

  8. Intervin si eu: cu globalizarea asta il intereseaza pe Google atat de mult daca IP-ul e din Romania? Daca iti faci site-ul in altceva decat PHP la noi nu ai o paleta larga de optiuni de gazduire.
    Google sugereaza obtinerea de link-uri de pe site-uri de calitate, link-uri editoriale …
    Exista tool care sa ofere acest tip de informatii despre link-uri? Am gasit intr-un final ca Blekko ofera si el un fel de rank al link-urilor, dar totusi pentru .ro la domeniile pe care le-am cautat eu era destul de in spate cu datele.

    Reply

  9. Nova, nu stiu ca Google sa aibe treaba cu globalizarea, dar trebuie sa te gandesti ca piata.

    .ro nu e o piata cu interes marit ptr Google, multi factori din algoritmul lor nu sint propagati pe .ro. Pietele de interes ptr ei sint US, UK, CA, India si in general piete din influenta lor.

    .ro e o piata mica, nu exista interes ptr a propaga aceiasi factori. In asta constau diferentele.

    Sa stii ca nu prea am inteles intrebarea, ce tool vrei si ce sa faca?

    Reply

  10. @Nova: Se pare ca conteaza pentru Google si IP-ul. Cel putin eu asa deduc. Pana la urma, de ce e Google vinovat ca n-avem noi in Romania atatea optiuni de gazduire?!… Si pana la urma, daca pot face ceva cu ASP, pot face acelasi lucru si cu codul scris in PHP. Timpul de dezvoltare e diferit in functie de limbajul folosit, asta-i clar. Nu spun ca-i in favoarea unuia sau a altuia dintre limbaje, in niciun caz. Si mai depinde si de omul care scrie cod. Discutia e lunga, adevarul e destul de relativ. Eu le iau ca atare. Dar priveste ce comunitati dezvoltate sunt in jurul platformelor de CMS (Drupal, Joomla, WordPress etc.) si nu numai. Scrise, ghici, in PHP :). Pai daca am nevoie de un feature nou pentru un site scris in orice si ma apuc sa-l dezvolt eu, cu siguranta imi va lua mai mult timp decat sa dau un search in plugin-urile WordPress-ului… :) Din experiente iti spun, am mari sanse sa gasesc ce-mi trebuie fara sa dezvolt. Daca mai stii si programare si in timp inveti cate ceva despre cum functioneaza framework-urile respective e si mai bine. Sigur ca platformele astea nu-ti pot folosi la orice, dar… Hai ca am deviat de la subiect… :)

    Reply

  11. Krumel, eram curios daca stii de un tool-ul care iti arata despre un link:
    1. un numar, un fel de authority, trust factor, rank … spune-i cum vrei
    2. Daca link-ul provine dintr-un articol si nu dintr-o insiruire de link-uri
    3. Daca semnaleaza ca link-ul provine din locuri neagreate de Google: link farms, sau de pe site-uri care au un bad neighborhood (porn, cracks …)

    Reply

  12. Criprian, ai dreptate cu CMS-urile, dar acum cand la orice eticheta ma uit scrie “made in China”, cand lumea isi reduce de mult costurile prin externalizari in diverse tari, cand poti alege orice gazduire dintr-un click, Google sa te “penalizeze” ca nu ai ales marfa locala.
    Inteleg sa conteze mai mult link-urile de la site-urile cu .cc tld-ul tau, dar sper ca nu trebuie sa fie si comment-urile din sursa in regionalism daca eu fac un site pentru Cluj, noa :)

    Reply

  13. Stii ce cred? Ca link-urile active venite de pe .ro gazduit in afara Romaniei au o valoare mai mica decat cele de pe .ro cu IP Romanesc. Dar la fel cred ca sunt binevenite. Nu cred ca diferenta intre cele doua e semnificativa. Si nu se stie niciodata cu comment-urile… :))

    Reply

  14. Felicitari pentru studiul de caz, informatii folositoare, lamuritoare. Asteptam articolul despre link-urile din retelele sociale.

    Reply

  15. Nova, cred ca singurul tool care faca asta acum e Link Research Tool. Ontolo are un sistem de triere IBL-uri dupa unele specificatii cerute de tine.

    Proiectul la care colaborez o sa aiba si asa ceva, plus multe altele in plus. :D

    Reply

  16. Subiect interesant ce merita dezvoltat.
    Intotdeauna fata de parteneriatele de care stii apar si alte linkuri pe alte site-uri necunoscute tie. Este mai mult decat interesant sa afli tot timpul care mai e starea site-ului tau pe net.
    Si eu personal doresc sa imi canalizez atentia spre acest subiect in 2011 si cred ca va fi cheia succesului pe internet

    Reply

  17. Foarte bun articolul si partea de final in sfarsit explica anumite fluctuatii SERP din ultimele luni de zile.

    ( imi cer scuze pentru offtopic: de ce nu exista pe acest blog o legatura ( si tot ce trebuie ) catre un “web-based news reader” cum este my yahoo ? ).

    Reply

  18. Pentru mine acest articol a fost foarte util, felicitari Krumel, sa nu uit :) meau fost de folos programele.
    Poti si in alte articole s amai scrii despre alte software pentru seo

    Reply

  19. Sugestie de continuare in analiza: calitatea link-urilor nu conteaza? Ma intreb daca nu cumva, site-ul care are 30% site-uri de pe .ro nu poate ranka mult mai bine pe .ro pentru ca aceste link-uri au autoritate mai mare decat cele 50% de la competitorul lui.

    Face sens?

    Reply

  20. Andrei S nu stiu la ce te referi prin “web-based news reader”.. daca te referi la optiunile de social, atunci iti pot spune ca nu le-am pus in mod intentionat.

    Ivan, asta e singurul software pentru seo pe care il folosesc, de restul folosesc corelarile de date….

    Gabi, analiza se poate duce mult mai detaliat si pe mai multe directii. Eu nu consider foarte relevant faptul ca un site iese la niste cautari de pe index sau nu, ptr ca sint discutabile si nu denota neaparat calitatea unui link.

    In schimb faptul ca un link e sau nu curat, vine sau nu de pe un IP relevant, TLD-urile sint sau nu predominante … sint cateva criterii pe care eu le consider cu influenta directa.

    Nu cred ca e indeajuns sa iesi la cautarile pe care le ai in index, cred ca e un cumul de factori. Eu cel putin asa vad lucrurile.

    Reply

  21. Ma gandeam cand am zis de calitatea link-urilor, la autoritatea domeniului, nu ca apare la cautari; ma gandeam la vechime, pagini indexate, link-uri la domeniu….

    Reply

  22. Mda, am inteles gresit… multi cred ca autoritate inseamna sa iesi la cautarile de pe index.

    Sint multi factori de analizat la IBL-uri…cei enumerati de tine sint importanti. :)

    Reply

  23. Se tot vorbeste de link-urile “great”, naturale, editoriale, recomandari adevarate, cum vrei sa le zici. Logica pe care o vad eu ar fi ca acestea se apropie cel mai mult de modelul ideal pe care il presupune teza de licenta, in care fiecare link e un vot, iar unele link-uri sunt mai multe voturi, venind de pe site-uri care la randul lor au multe voturi.
    Intrebarea pe care vreau sa o pun eu e daca stie cineva vreun site la care sa ma uit cu oricare tool de IBL-uri si sa vad link-uri putine, de pe domenii putine, si sa fie pe prima pozitie. Atunci as zice da domnule, merita sa aplici cele mai drastice criterii, sa iei un singur link de pe fiecare domeniu, din mijlocul paginii, din continut unic, inconjurat numai de cuvinte cheie, de pe un site cu autoritate in domeniu, de pe .ro cu ip pe .ro.
    Asa cum scria si Krumel, nici mie nu imi place munca de link-building, desi o fac ca pe o rugaciune, repetitiv, si ma face sa ma simt foarte calm si linistit, ma relaxeaza. Practic ce ar putea sa iti placa? Sa inscrii in directoare, sa trimiti mail-uri solicitand link exchange, sa pui comentarii pe bloguri sau mai rau sa bagi cu socialmarker toate paginile noi pe toate socialele dofollow sau sa cumperi link-uri? Toate sunt repetitive si anoste. Si atunci cum de totusi exista oameni atat de pasionati de link building, mai ales pe afara? Fiindca are si treaba asta un Sfant Graal -> linkul extraordinar, link-ul care te propulseaza miraculos pe prima pozitie. Un singur link care face lumina, te urca deodata la x unici pe zi. Cu totii care bagam linkuri asta visam. Sa intelegem cum judeca google, ca sa putem identifica o specie rara de link-uri, care builduite in numere mai mici, sa faca toata treaba. :) Normal ca si pe mine ma intereseaza studiile despre link-uri, orice farmitura care pica din puzzle-ul algoritmului google. Incet incet poate prindem acel peste blanos, un singur link care sa te duca in top. :>
    Eu de cate ori am avut de optimizat un site pe un domeniu foarte competitiv m-am trezit cu cate un rezultat in google care ii batea lejer pe toti ceilalti fiindca facuse vreo smecherie, gasise vreun astfel de Graal. Dar niciodata link-uri putine si cu autoritate, de pe domenii putine dar tari.
    De ex pe “anunturi” (Aproximativ 89.100.000 (de) rezultate) e un site al carui webmaster isi da doctoratul si comentariile pe bloguri doctorale cu PR 7-8-9 si cu autoritate foarte buna l-au dus pe primele pozitii desi nu are un site cu nimic mai bun decat altele.
    Pe turism e o agentie smechera de tot, care iese si pe cautarile agentie de turism si pe oferte de turism. Ii bate pe toti lejereanu. La fel si astia au facut o smecherie. Au un profil infect de site-uri care linkeaza catre ei (shemale etc.) dar sunt multe si din toata lumea si ei nu dau link back. Cum au facut? Au luat niste teme free de wordpress si-au adaugat link-ul jos si le-au pus pe cel mai mare site de teme. le-au luat multi de acolo si destui nu au scos link-ul, desi zice ca nu ei au facut design-ul temei ci doar Ported by X. Dar au facut asta exact cand mergea :)
    Exemplele pot continua. Ceea ce vreau eu totusi sa sustin e ca primele pozitii din search au totdeauna multe domenii care linkeaza catre ele. De asta intreb ca poate imi aratati si mie un site care iese super la cautari doar fiindca a avut continut extraordinar si are numai link-uri naturale, editoriale. Si atunci incep si eu si abandonez tehnicile astea cu iz de spam/bulk si iau numai articole pe bloguri cu link in mijlocul paginii, si triez site-urile dupa 1 mil de filtre pana aleg de unde vreau link.
    :)
    PS: Sper sa nu deranjeze pe nimeni nota ironica a comentariului si sa nu fie interpretat ca o jignire la adresa cautatorilor de logica intr-un index too big to fit the patterns :>

    Reply

  24. Un alt avantaj in urma analizei backlink-urilor de la competitori este gasirea unor oportunitati pentru link-uri catre site-ul tau.

    Un site A care are link-uri catre Competitor A, Competitor B si Competitor C poate fi o sursa mai buna de link-uri decat alt site B care are doar link catre unul din competitori. O astfel de analiza se poate face folosind unele tool-uri de pe net (Link Intersect de la Moz, CognitiveSEO, etc), si am scris si un ghid pentru a face asta in Excel: http://www.vertify.ro/analiza-link-urilor-competitiei-link-intersect-in-excel/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *