Link velocity sau link building cu cadenta eficienta

Link velocity e un termen mai putin discutat in .ro de catre link builderi, link-urile la Kg sint unica masura de cele mai multe ori. In special cei care au inclinatii spre cercetare si analiza ajung sa fie interesati de velocitatea link-urilor.

Totusi e un lucru important, multe lucruri se explica atunci cand tinem cont de cadenta cu care primim link-urile. Si nu numai cadenta, e vorba si de directia link-urilor pe care le generam in mod natural sau artificial.

Sa le luam pe rand:

In physics, velocity is speed in a given direction. Speed describes only how fast an object is moving, whereas velocity gives both the speed and direction of the object’s motion. To have a constant velocity, an object must have a constant speed and motion in a constant direction. Constant direction, typically constrains the object to motion in a straight path.

Sursa

VELOCITÁTE, s. f. (Livr.) Iuțeală, repeziciune, viteză. – Din fr. vélocité, it. velocità.

Sursa

Ce se aplica din definitiile de mai sus?

Viteza cu care se primesc link-urile

Sint multi care de 10 euro vor 5000 de IBL-uri intr-o zi/saptamana/luna. Pe langa faptul ca ce e ieftin …ramane ieftin, cantitatea de link-uri si timpul de generare sint factori negativi.

Un numar mare de link-uri generate intr-un timp scurt (ca frecventa) ar trebui sa traga un semnal de alarma motoarelor de cautare. In mod natural aceste link-uri nu ar putea veni atat de multe. Constrangerea tine de timp si de numar.

Intrebarile care se extrag din graficul de mai sus ar fi: cum poate un site nou sa obtina din prima aproape 6000 de IBL-uri intr-o luna? Cum poate un site obtine intr-o luna 6000 de backlink-uri doar de pe 35 de domenii? De ce in urmatoarea luna numarul lor a scazut drastic?

Raspunsul e simplu: viteza de generare a link-urilor a fost foarte mare, exagerat de mare pentru un site nou. sint cele care atrag atentia asupra calitatii link building-ului facut.

Efectul e caderea la cautari pe o anumita perioada de timp, cand link-urile incep sa vina cu o cadenta constanta.

Efectul negativ poate fi contracarat prin scoaterea link-urilor sitewide si continuare link-urilor cu o cadenta constanta.

Sursa link-urilor

Evident ca se poate sti sursa. In momentul in care primesti 5000 de link-uri doar din directoare web sau bloguri, clar ceva nu e ok. Lucurile astea sa vad fara nici o problema iar practica nu e recomandata. Mixul de backlink-uri poate dilua numarul mare de IBL-uri dar si frecventa surselor de trafic.

Citeste si:  Despre link exchange ca modalitate de link building

Graficul de mai sus e comparativ, astfel va puteti da seama de tipul de site-uri pe care concurentii obisnuiesc sa le foloseasca ptr link building. Cu cat sursele de trafic sint mai diversificate, cu atat mai bine.

Tot legat de sursa as vrea sa mentionez alti factori importanti cum ar fi varsta site-ului, autoritatea, semnale Social Media (expertii SM sa nu se incrunte), plus altele.

Directia link-urilor

Unde trimiteti link-urile predominant? E indexul cea mai importanta pagina din site? Sint si alte pagini importante care ar trebui sa primeasca link-uri? Diluam link building-ul prin trimiterea unor link-uri catre paginile interioare?

Acum cativa ani in urma, un anume Pierre Far facuse un tool care se numea Deep link ratio calculator. Il gasiti cautand pe Google. Toolul nu prea mai e functional pentru ca foloseste Yahoo! API si se stie ca Yahoo! a renuntat la a mai arata informatii despre back link-uri. Totusi, conceptul de Deep link ratio ramane valabil.

Deep link ratio inseamna diferenta dintre link-urile trimise catre index si paginile interioare. Efectul e o sustinere mai buna a site-ului, iesirea la cautari pe mai multe cuvinte cheie cu pagini relevante sustinute, o stabilitate in privinta pozitiilor la cautari.

Prin directionarea link-urilor catre pagini interne dilueaza sau ascunde eventuala manupulare a link-urilor si deci micsoreaza sansele ca un site sa fie considerat ca facand link building defectuos sau artificial.

Cadenta link-urilor

Oarecum legat de viteza, cadenta link-urilor e la fel de importanta. Intr-o perioada de timp mare, link-urile generate artificial pot avea o anumita cadenta. Aceasta cadenta poate atrage atentia asupra “manarelii” facute sau nu.

In general, cadenta se poate aplica unei perioade de timp care devinde un istoric al site-ului dpdv al IBL-urilor. Nu poti urmari o cadenta ptr un site cu istoric de minim 3 luni, nu e relevant.

Nu prea poti controla cadenta link-urilor, doar a celor generate artificial (cumparate) prin link management. Chiar si aici exista o diferenta intre contractarea link-urilor si aparitia lor.

Exemplu de mai sus e simulat comparand 2 concurenti, in realitate link-urile nu sint cumparate sau naturale. Dar pentru a intelege mai bine cadenta am generat/manipulat imaginea.

Spre exemplu in .ro bloggerii care fac campanii de link building posteaza toti in aceeasi zi advertorialele facute de unele site-uri. Motiv de suspiciune pentru motoarele de cautare si potential de penalizare. Lucrul asta poate fi contracarat prin diluarea link-urilor care vin, platite sau naturale. Altfel, sint sanse mari ca acele link-uri sa aiba efect negativ.

Citeste si:  SERPs-ul romanesc lovit de algoritmii Google?

Din fericire, in cazul bloggerilor diluarea e influentata si de popularitatea blogului si de frecventa de crawling a robotilor, plus timpul de indexare a paginilor.

Anchor textul link-urilor

Un alt semnal important e anchor textul IBL-urilor. Un procent marit de anchor texte cu acelasi cuvant cheie poate trage un semnal de alarma, mai ales daca sint indepliniti factorii de mai sus.

Folosind derivatii de cuvinte cheie puteti dilua sansele de efect negativ si mari sansele de a genera trafic relevant pe un set de cuvinte cheie diferite sau derivate.

Cresterea rapida a IBL-urilor cu acelasi anchor text de cele mai multe ori atrage penalizari.

De ce se afla competitorii tai mai sus in Google? Afla ce metode de link building folosesc, cu ajutorul unei analize comparative.
Contacteaza-ma pentru mai multe detalii si vei afla cum sa ii depasesti!

Trafic si click velocity

E pura speculatie, am vazut discutii despre zona asta, nu denumita asa. Dar odata cu semnalele sociale se pot lua in considerare traficul si click-urile pe care link-urile “plantate” in social media le genereaza.

Aceste link-uri genereaza click-uri, sint ele unice, au o frecventa constanta, genereaza trafic? Ponderea lor e pe deep link-uri? Sau doar pe index? Frecventa postarilor in retelele sociale sint constante? Ele vin de la acelasi user sau e propagat de diversi user fara legatura intre ei?

***

Link velocity conteaza pe o perioada lunga de timp, in functie de intensitate si frecventa poate determina penalizari negative in SERPs. Mixul de link-uri, de anchor texte, de pagini sustinute pot dilua eventualele manipulari de SERPs (link-uri cumparate) si pot da site-ului sanse reale de a urca si a se mentine la cautari.

O parte din lucrurile de mai sus se aplica in special pe .com, dar unele din ele isi au efect si pe .ro. Sugestia mea e sa fiti precauti si sa urmariti toate lucrurile astea pentru a nu avea probleme. 🙂

21 Comments

  1. Foarte util articolul, Krumel.

    Am început recent să mă documentez (din nou, după mulți ani de pază) pe teme de SEO. Chiar îmi pusesem recent această întrebare, dar nu am găsit nimic interesant.

    Și ca o curiozitate: de ce nu încerci să scrii și în engleză?

    Reply

  2. Mersi Daniel. :)
    Nope, nu ma intereseaza sa scriu pe .com. In primul rand ca sint foarte multi care fac deja asta, apoi pe mine ma intereseaza mai mult .ro :)

    Reply

  3. Ai reusit sa descrii excelent situatia. Ca un adevarat SEO-ist roman. Te-am apreciat mult in primele paragrafe, e foarte adevarat ca pe .ro seo tinde sa se vanda la kilogram si des se vinde ceea ce google sigur considera spam.
    Totusi (si sper ca accepti o critica ce se vrea constructiva), interesul meu sa diluat pe masura ce tot citeam paragraf dupa paragraf in care nu gasesc nimic concret.
    Krumel, eu te consideram singurul din .ro care in loc sa debiteze literatura seoistica da cifre, grafice, metrici, studii de caz si abia in urma lor explicatii.
    Am inteles, sa iau link-urile cu un velocity care sa apara cat mai natural… Ce inseamna mai exact asta? Cat pot sa cresc de la o zi la alta fara sa par suspect? Cat trebuie sa mentin velocity-ul dupa ce am ajuns pe pozitia dorita?
    Sa variez anchor text-ul! Cam cat sa il variez? Daca am 1 query pe care vreau sa urc bag 80% exact match si 10% variatii si 10% sinonime? Sau mai bag si cu modifiers? Sau poate 50% cu 2% si 25%?
    De ce discuti in abstract toata treaba asta? De ce nu dai exemple clare? De pe .com daca nu de pe .ro?
    Si in final, trebuie sa spun ca tot demersul asta este grey hat cel putin. Adica bagi linkuri fortat, de mana, dar esti smart si o faci sa para natural… ca sa nu cumva sa iti refuze Google sustinerea acelor inbound link-uri… Nu ma intelege gresit nu am nimic impotriva link-urilor artificiale, dar cred ca trebuie mentionat ca asta nu e white-hat seo…

    Reply

  4. Dan, mersi de critica. O apreciez. Si dreptate, articolul nu e detaliat, cu cifre si studii. Asta ptr ca e doar un articol introductiv al unei notiuni. Vreau ca oamenii sa inteleaga inainte de a vedea cifre si date.

    Legat de grey vs black vs. white, eu consider ca atata timp ca nu abuzezi poti sari uneori peste reguli impuse. In special ptr ca astfel de practici nu atrag de la sine penalizari.

    Apoi, manipularea SERPs-ului nu mai e de mult o necunoscuta. Matt Cutts, celebrul inginer, spune ca SEO nu e spam atata timp cat practicile “necurate” ajung sa fie insesizabile. E inevitabil sa nu construiesti artificial link-uri, asta nu inseamna ca faci spam

    Link velocity iti poate spune daca ai un trend de link-uri constant, crescator si pozitiv. Prin el iti poti acoperi cu o aura pozitiva eventualele manipulari. Nu vad nimic gresit in asta.

    Apoi, toti stim ca link-urile naturale nu pot fi controlate. In general, natural inseamna necontrolat. Lucrul asta poate dauna uneori, mai ales daca in spate sta o manipulare facuta de altcineva.

    Multumesc de critica, o accept. Si promit sa revin pe subiect cu date mai clare.

    Reply

  5. Ah, apropo de manipulari oarecum negative: de 2 saptamani primesc constant pe 3 articole trackback-uri de pe bloguri facute pe wordpress.org. Eu le consider negative din moment ce e un trend constant si pe aceleasi articole.

    Ce fac in cazul asta? Suport penalizarea? :) E posibil ca Google sa considere ca mi-am facut bloguri ptr a urca la cautari acele articole. Eu nu intentionez sa fac asta, ele oarecum sint deja acolo.

    Reply

  6. Cred ca penalizarea in Google se intampla rar, si pentru lucruri care tin 100% de tine, cum ar fi continutul duplicat, cloaking etc. Pentru situatii de genul celei descrise de tine maximum care se poate intampla e sa pierzi, chiar partial, sustinerea acelor link-uri.
    Spun asta fiindca de exemplu recent am patit o astfel de “penalizare”, cand tumblr a pus nofollow pe toate link-urile de like… Am sarit de pe pagina 1 exact pe pozitia de unde plecasem cand am inceput sa pun acele link-uri pe tumblr. Oricum nu ma dus la pagina 5 cel putin.
    Am continuat sa bag link-uri cu tumblr, de data asta m-am asigurat ca nu au nofollow pe ele, dar nu sa mai miscat in sus website-ul in SERP ca prima data.
    Deci concluzia mea e ca daca te prinde cu mata in sac la niste link-uri pur si simplu ti le taie cumva. Dar nu iti poate taia si din celelalte pe care le ai si sunt ok. Asta ar permite oricui sa influenteze negativ cu usurinta orice competitor.

    Reply

  7. Heh, asta cu tumblr ar trebui spusa si pe Seopedia unde sint oameni care promoveaza site-urile in felul asta…. si chiar vand astfel de servicii.

    Reply

  8. Da-mi access la marketplace sa pot posta si le spun. Ti-am trimis la un mmt dat un prv msg pe seopedia (me nekyian) in care te intrebam de ce nu pot posta exact pe topicul cu tumblr links, denumite high pr backlinks. Le dau si link-uri sa vada cu ochii lor.

    Site-ul pe care l-am promovat pe tumblr e taxi2000.ro si a urcat spectaculos de la pozitia 15 pe pozitia 7 pe “taxi bucuresti”.
    Treaba asta, pentru cine vrea sa o faca se face cam asa: se face un user pe tumblr gen taxi-bucuresti si se seteaza external url domeniul pe care il promovezi. Ulterior intri pe posturi, te uiti la pr sa fie cat mai mare si dai reblog. Acum nu mai merge cu love, link-ul rezultat din love e nofollow.

    FF important la procesul asta e velocity-ul ibl-urilor. Exact cum descrii tu cele mai bune rezultate le ai daca bagi cateva pe zi, crescand de la zi la zi.
    Exemplu: Pe query-ul tau primele rezultate au 200 de Linking Root Domains si tu esti undeva la 120. Deci ai de bagat pe 80 de domenii. Cel mai bine iese cand bagi 2-3 pe url/blog de tumblr. Adica dai reblog la mai multe posturi de pe acel blog ca sa nu ai un sg link. Si incepis a bagi: 2 in prima zi, 4 in a doua zi, 6-8 in a 3a, 12 in a patra si tot asa. Pana atingi pozitia dorita.

    Ideea e ca odata atinsa pozitia daca intrerupi brusc o sa scazi in cam o saptamana.
    Eu am exagerat pentru site-ul asta si am introdus numai link-uri in tumblr. A urcat bine si pe urma a cazut. Deci, nu faceti ca mine. Compensati cu niste edu, niste comentarii pe bloguri cu autoritate si freshness score mare gen net.tutsplus.com. Acolo nu mai fortati eticheta.

    Cam asta e experienta mea cu tumblr. Nu cumparati ce puteti face singuri, in primul rand fiindca de multe ori cine vinde face la kilogram si le baga aiurea. Chiar daca va ia timp, e mai bine sa faceti voi insiva, care nu o sa abuzati.

    Reply

  9. Well posteaza pe Seopedia si sint sigur ca apoi o sa poti posta in MarketPlace. Nu pot edita setarile ptr un singur user si nici nu ar fi ok daca as face-o. :)

    Oricum sfatul e bun si aici. :)

    Reply

  10. Apropo, mi-a urcat rezultatul respectiv iara. Faza e ca merge metoda asta mai rapid si mai eficient decat toate backlink-urile usor de luat, cum ar fi: directoare, comentarii pe bloguri, forum posting cu semnatura.
    Singura metoda cu care am avut rezultate mai bune a fost cea cu link-uri in profilele de forumuri. Dar la volume mai mari. Ranking-ul obtinut cu astfel de link-uri se degradeaza mai greu.
    Tin sa mentionez ca aceste link-uri nu sunt de calitate. Dar pana la urma calitatea este ceea ce te urca in SERPs nu? Si mai intervine si problema accesibilitatii.

    Reply

  11. Urcarea e posibil sa nu fie influentate de link-urile de pe tumblr, oricum ar fi misto de identificat daca da sau nu.

    Nu cred ca are importanta rapiditatea, ci statornicia link-urilor si a pozitiilor la rezultate. Fluctuatiile astea nu fac decat sa creasca tensiunea clientilor.

    Da ele nu sint de calitate, dar pot dilua patternuri de link building (diversitate de link-uri).

    Si apropo de link-uri de calitate: nu e usor sa iei natural link-uri de calitate, ceea ce inseamna ca orice link ce poate ajuta isi are valoarea lui meritata si cumulata cu alte link-uri.

    Reply

  12. Foarte reusit articolul :)

    Am avut si eu mici surprize la ultimul proiect optimizat desi n-am exagerat cu linkurile.
    In ultima faza ( cand trebuia sa aduc siteul undeva pe pozitiile 1-4 in google.ro ) am obtinut linkuri intr-o maniera mai intensiva. Siteul urca, pe o expresie chiar pe #2. In urmatoarea luna de zile nu au mai fost obtinute linkuri noi iar cam toate anterioare au fost indexate. Mai departe siteul pierde cateva pozitii pe ambele expresii de interes major.
    Cred ca singura explicatie se regaseste in articolul de mai sus…

    Reply

  13. Salut Krumel,

    Interesant articolul ca de obicei.

    Ziceai ceva de link-management, dar eu nu am gasit un tool destul de Ok care sa faca asa ceva. Imi poti recomanda unul?

    Multumesc.

    Reply

  14. Daniel, piatadelinkuri.ro au un link management intern sau cognitiveseo.com cand or sa dea drumul.

    Raven tools am impresia ca au un link management destul de ok, dar costul pe luna la abonament nu prea se merita.

    Or mai fi si altii dar nu i-am testat inca, astept CognitiveSEO sa scoata produsul. :)

    Reply

  15. Cred ca cel mai bine ar fi sa dezvolti un astfel de tool daca ai nevoie. Mai ales daca iti cumperi link-uri.
    Se poate dezvolta destul de usor atat o varianta desktop application, cat si un web app.
    Iar daca nu esti developer/programator, ar trebui sa te coste undeva la 300E… maxim… Mi se pare important sa ai propriul monitor mai ales daca ai link-uri cumparate. Sau daca ai liste lungi de pagini pe care vrei sa le urmaresti. E mult garbage pe problema asta in piata. De asta cred ca cel mai indicat ar sa iti rezolvi problema asta cu o solutie custom.

    Reply

  16. Salut Dan, Krumel,

    Multumesc de sugestii.

    Cel mai probabil o sa imi fac eu un tool(nu sunt cel mai bun programator) in Python.

    Totusi o sa fie probleme sa verific daca s-au adaugat in directoare sau nu (trebuie sa indexez tot sitel-ul pentru asa ceva).

    Nu este vorba de bani, dar este mult mai usor sa il modific.

    Probabil o sa il fac free.

    Anyway, cand mai e vreo conferinta prin Bucuresti de SEO ?:)

    M-am reapucat de curand.

    Offtopic: Btw, SEOQuake nu imi mai sorteaza dupa PR, aveti si voi aceiasi problema?

    Reply

  17. Scuze de off topic..dar stie cineva ce se intampla cu seopedia ?..nu mai poate fi accesat de ceva zile.

    Multumesc

    Reply

  18. Off: Ce a patit seopedia? Imi cere user si pass cand intru.

    Reply

  19. Si mie la fel ! Are cineva vreo explicatie ?

    Reply

  20. Acum am aflat, Seopedia ar trebui sa revina cat de curand. Nici eu nu stiam ce se intampla. Asteptam. :)

    Reply

  21. In sfarsit un articol care da multe raspunsuri la multi care cauta dece mi-a cazut site-ul :))).ca de obicei multa lume pune botu la situri care vand cu 5 euro 10 euro 5000 de linkuri etc dar iam cautat pe vre-0 2 din ei pe google saraci nici in primele 4 pagini nu sunt.Cum dreq vinzi tu cand tu esti lesinat nici macar tu nu esti in stare sa te ridici si tu zici ca ridici pe alti ,aviz celor care prostesc lumea cu serviciile lor de 2 lei sper sa dati faliment sau sa dispareti de pe google.De asta clienti nu au incredere in seo si cand semneaza un contract se asteapta in 2 luni sa fie locul 1 pentru o manuta de bani .Mai te si preseaza si cand vad ca peste 2 luni nu e primu cumpara kkturile alea de linkuri de la astia… si dupa aia dispare pe pagina 11 si da vina pe aia de la seo.sa ma intelegeti ca nam firma de seo sau din astea doar stiu cat de cat cu ce se mamanca,dar mie greata de cate minciuni se vand si se zic de oameni care nu AU nici o treaba.Asa ca ma bucur cand vad ca cineva spune Moca lucruri care firmele mari zic ca sunt secretele seo :))).Bravo de articol

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *