Home » Internet Marketing » „Clienti dati dracului” in SEO si SEM

„Clienti dati dracului” in SEO si SEM

  • Krumel 

Un fel de „Clients from Hell” in versiune romaneasca, dar titlul folosit mi se pare ceva mai bun asa. 🙂

„Clientul nostru, stapanul nostru.” cred ca e o zicala ce afecteaza negativ mentalitatea unora dintre noi. Clientii ajung sa ceara in SEO lucruri pe care nu le pot sustine. „Vreau rezultate, nu ma intereseaza” e raspunsul unui client care nu stie online si cum se fac afacerile pe online.

Cateva din perceptiile pe care clientii le au despre marketingul pe motoarele de cautare:

Toti vor „Seo”. Asta inseamna ca nu stiu ce vor, de cele mai multe ori se raporteaza la trafic mult din nimic si locuri la cautari pe care ei nu le pot avea pentru ca nu au continut, timpul e scurt ptr ce cer ei sau nu au buget de link building.

„SEO” e o chestie misto de care au auzit si de care „stiu” ca au nevoie. Nu stiu in schimb ce inseamna nevoia aia si cum se realizeaza.

Toti au o problema cu PageRank-ul. De ce e mic? De ce se pierde? Cum apare? Nu se poate trai fara…

Evident, ptr ca au auzit pe la cunoscatori ca PageRank-ul e „tata lor”, clientii vor sa aiba PageRank cat mai mare. Nimic altceva nu mai conteaza daca PageRank-ul e mare. „- Cat de mare? – Pai cat se poate de mare, 10 se poate?”

Consiliezi clientul si ii explici ce trebuie facut iar el are un prieten care stie mai bine. Foarte des intalnita ….mentalitatea e ca un prieten stie mai bine decat cel pe care l-am angajat. Iar problema apare in momentul in care clientul decide modificari la site fara aprobarea sau instiintarea ta. Evident, tu esti responsabil de rezultate.

Intotdeauna intervine prietenul cunoscator de toate. Mie mi se pare o mare problema cand un client iti spune: „Stii, am modificat fara sa iti zic ptr ca mi-a zis un prieten in care am incredere”.

Nu sint preot sa ai incredere in mine, sint un om pe care il platesti sa iti faca bani. Prietenul e cel care nu e responsabil de ceea ce cunoaste sau zice. Eu sint.

Tu aduci trafic prin SEO si SEM, ei ti-l trimit pe Facebook si Twitter. Aka „Social Media iz ză È™it, las ca stim noi.”

Pentru ca nu au timp sa se informeze si ptr ca modelul (gresit) practicat de altii (mai mari) e cel urmarit, clientul decide sa puna popup spre campanii FB. In schimb plateste PPC (Adwords) ptr a aduce trafic.

Sau, tot site-ul e impanzit cu scripturi FB ptr a arata potenta. Mai ales magazine online care in loc sa scoata in evidenta optiunea de cumparare si datele despre produs, evidentiaza faptul ca au 3 fani pe Facebook. Evident, vor mai multi.

Esti responsabil de ce nu faci pentru ca evident clientul decide. Strategia si auditul SEO oferit nu e implementat de catre alti factori (designeri, programatori, strategi etc. – toti apartinand clientilor). Lucrul asta atrage de la sine un esec in privinta rezultatelor la cautari.

Clientul decide ca prestatorul de servicii SEO e cel vinovat, „el vrea rezultate”.

Un alt aspect, probabil intalnit si in alte domenii, tine de faptul ca clientul cere rapoarte si analize. E dreptul lui sa faca asta si e bine ca o face. Problema apare in momentul in care clientul primeste aceste materiale .. pentru ca nu le citeste sau nu stie la ce i-ar folosi.

Totusi, rapoartele trebuiesc cerute pentru a justifica (mental) o activitate pe care clientul o considera importanta.

Un exemplu specific tine de rapoartele de inscrieri in directoare pe care clientii le cer dar pe care nu le inteleg. Justificarea prin astfel de rapoarte e inutila, controlul asupra muncii nu se tine prin astfel de lucruri ci prin rezultate.

Cheia succesului sta in garantarea pozitiilor la cautari, asa stie clientul (si nu numai). Nu oferi garantii SEO, inseamna ca nu esti bun.

Garantarea SEO e o metoda a celor care inseala clientii, asta pentru ca singura atractie e garantarea si nu rezultatele avute, recomandarile, portofoliul. Legal, o garantie SEO e egala cu 0. Verbal e o intelegere intre un hot si un naiv.

Toata lumea poate face SEO, deci trebuie cautat pe cel mai ieftin. Clientul considera ca SEO e un produs pe care il iei de pe raft, platesti ptr el cat mai putin si scoti profit rapid in urmatoarea zi.

Pentru asa ceva exista PPC (Adwords). Dar si acolo sint multi experti care cred ca succesul sta (doar) in bugetul consumat.

Daca toata lumea poate face SEO, atunci nu toata lumea poate avea rezultate. Iar in SEO doar rezultatele conteaza.

UX, CRO, WA sint in general acronime pe care multi nu le cunosc sau abia incep sa le cunoasca. Clientii considera ca nu e nevoie sa ai un site optimizat pentru conversie, volumul de trafic suplineste lipsa unor elemente de bun simt ptr un vizitator.

Ba chiar, mari experti in ecommerce nu cred in teste A/B sau/si MVT. Asta ptr ca ecuatia e simpla:

Daca la n vizite am x conversii inseamna ca la n +n vizite rezulta x +n conversii = $$$

Ecuatie valabila pana cand trebuiesc platite facturi, rezultatul da cu minus.

Cifrele conteaza, „experienta ochiului” e inutila. Practica des intalnita atunci cand clientii isi evalueaza concurenta la cautari.

„Ala de pe locul 1 e un concurent de al meu, un fraier nou pe piata (offline). De ce e pe locul 1 el si nu eu care sint de 12 ani?”

Google, pentru multi, e un fel de Camera de comert a Romaniei. El ar trebui sa tina cont de volumul de vanzari din offline si sa ignore situatia online. Acelasi lucru il fac si unii bloggeri care cred ca ptr ca au PR mare sau audienta online, trebuie sa fie si sus la cautari.

Alti prestatori SEO obisnuiesc sa se uite doar la cifrele privind traficul sau back link-urile ptr a decide daca o nisa poate fi atacata sau nu. Un ochi „aruncat” pe o cautare rezolva multe mistere pe care cifrele nu le evidentiaza.

Totul se cumpara cu bani si exista bani pentru orice. Exceptand pentru facturi, evident.

Clientul doreste sa ocupe un anumit loc la o cautare, i se explica efortul care trebuie facut; solutia e simpla: cumparam un kil de link-uri. Asta doar ca intentie…

„De cate backlink-uri am nevoie? Cumpar acum 5000 si am rezolvat treaba. E bine asa?”

Volumul rezolva orice problema, 5000 de IBL-uri facute in 2 zile inseamna SEO. Strategia de linkbuilding e pentru fraieri.

***

Ma opresc aici.

Clientii ar trebui sa invete pe cat posibil ce inseamna marketingul pe motoarele de cautare si sa asculte de cel pe care l-a angajat. El e responsabil de ceea ce se intampla, nu programatorii sau vreun prieten iscusit.

Articolul incearca sa puna o caramida la baza educatiei unui client ce vrea sa inteleaga ceea ce inseamna SEO. Zgomotul de pe blogurile unor cunoscuti nu au ca baza decat informatii subtiri, dupa ureche.

Daca stiti si voi altele, please share. But don`t spam.

18 comentarii la „„Clienti dati dracului” in SEO si SEM”

  1. Cererea de garantii SEO nu mi se pare un lucru exagerat, depinde in ce consta aceste garantii. Nu poti sa-i iei omului o caruta de bani si apoi sa ridici din umeri cand iti spune ca nu s-a imbunatatit nimic in materie de trafic, conversii sau mai stiu eu ce.

  2. Ce ai spus tu aici mi s-a intamplat absolut mereu de cand am inceput sa ofer servicii SEO, mai putin cu 4-5 clienti cu care colaborez pe termen lung. Sincer, din cauza asta nici nu mai accept clienti noi decat prin recomandari, si chiar si atunci daca simt ca vor fi probleme ii „concediez”.

    Singura chestie pe care o mai inteleg este cu oferirea garantiilor. Multi ofera asta acum si clientul intreaba de ce nu oferi si tu – daca stai si ii explici cum merge optimizarea si ii arati si alti cativa clienti care stau in top de obicei inteleg oamenii. Daca nu, intotdeauna poti gasi pe cineva care da si garantii :).

    Bafta!

  3. oferirea de garantii este intr-adevar cel mai usor mod de a convinge clientul sa te aleaga pe tine… Multi experti SEO spun ca nimeni nu poate garanta nimic, pozitia 1, top 10, etc… Cred totusi ca asta depinde. Nu poti spune ca nu poti ganrata chiar nimic. De exemplu, eu pot garanta pt ANUMITE keyword-uri cu competitie mica spre medie ca pot duce site-urile pe prima pozitie, pentru ca am facut-o deja pentru acesti termeni. Stiu deja ce-am facut pt site-urile respective si la fel de bine pot face aceeasi chestie pt noile site-uri, doar ca mai bine sau mai mult.. si inevitabil, site-ul va fi primul.

    Pot garanta pozitia 1 pentru „managementul timpului”, de exemplu. Competita nu e mare, am deja prima pozitie acolo, mai ales ca este vb de o categorie. Daca ar fi un site dedicat exclusiv managementului timpului, ar fi cu atat mai simplu. Si exemplele ar putea continua

    In schimb nu sunt de acord cu cei care garanteaza o anumita pozitie in general, fara sa stie despre ce keyword este vorba. De aia ma feresc si eu. Sau mai sunt altii care fac estimari de pret pe baza rezultatelor in google pentru keyword-ul respectiv. Asta nu-i cel mai bun mod de a evalua competitia… Este cat de cat relevant, dar nu foarte… nu te poti ghida doar dupa el

  4. Ok, ca sa clarific punctul meu de vedere: poti oferi o garantie pentru atingerea unui target – daca nu ajung acolo nu ma plateste clientul.

    De obicei asta este de ajuns pentru client, mai ales daca te intelegi cu clientul sa plateasca in etape: ajunge pe locurile 5-10 da x bani, locurile 3-5 y bani si locurile 1-3 z bani. Sincer mi se pare destul de incorect asta din mai multe motive si nu mai procedez de mult asa, dar este o posibilitate.

  5. @Florin eu nu doar la asta ma refeream.. intr-adevar, poti cere diverse preturi in fct de positia pe care o va avea site-ul.. insa eu ma refeream la oferirea unei garantii de genul: iti duc site-ul pe primul loc pt orice cuvant cheie sau chestii de genul… cu asta nu-s de-acord…

    poti zice de exemplu: avem un portofoliu care ne permite sa oferim garantii pentru atingerea pozitiilor fruntase, in functie de keyword-uri… asa mai merge, pentru ca e putin mai relavtiv.. dar nu poti garanta o pozitie de top pt orice keyword.. iar daca poti, atunci clar ceva nu-i in regula :D cu siguranta o firma care ofera garantii pt orice keyword-uri apeleaza la tehnici spam

  6. Nimeni nu ar trebui să accepte plata doar când se ajunge pe o anumită poziţie, clientul n-are decât să aibă grijă pe cine angajează. Cum a zis Krumel, eu pot să-mi fac treaba şi clientul pur şi simplu să nu aplice propunerile, să aibă probleme cu designerul etc. Doar pe un comercial îl plăteşti şi înainte să atingă obiectivele de vânzări, nu te aştepţi să mănânce tabele între timp şi să-şi plătească facturile cu formule.
    Cel mai neplăcut mi se pare să-Å£i spună cineva că lansează site-ul peste 2 zile ÅŸi vrea „optimizare seo”. Filologul din mine se dă cu capul de pereÅ£i când aude pleonasmul acesta stupid, menÅ£inut ÅŸi de trepăduÅŸii care-ÅŸi optimizează site-urile de firme submediocre pentru expresia respectivă.
    Apropo de obiceiuri proaste, domnu’ Krumel, te rog mult nu ceda ÅŸi dumneata tentaÅ£iei de a vorbi incorect, online e adjectiv toată ziua ÅŸi când se omite substantivul nici nu mai e clar despre ce e vorba: dezvoltare de aplicaÅ£ii? publicitate? campanii de comunicare? Sau pur ÅŸi simplu media online? Că poate să se refere la oricare dintre acestea.

  7. Exemple din PPC: nu imi place structura contului, aplica urmatoarele 20 de schimbari pe care le vrem dar tu esti singurul raspunzator de rezultate, daca vrei sa faci tu schimbari intai ne explici ce si cum si mai vedem dupa.

  8. @Ioana nu sunt filolog, ba dimpotriva, inca am uneori dileme de genul: cum e corect, „a apare” sau „a aparea” :) Cu toate astea, nu pot sa nu observ un lucru: domeniul in care activam noi e plin de neologisme si de importuri, si se imbogateste permanent cu cuvinte noi. In acelasi timp, cuvintele sufera mutatii. Vocabularul ne e in plina schimbare si nu avem ce face. Nu are rost sa faci educare in aceasta perioada, pentru ca lucrurile nu s-au asezat inca. Si eu ma oripilam acum 10 ani cind auzeam expresia „a aplica la un job” cind de fapt exista in vocabularul limbii romane traducerea corecta de „a candida”. Nici acum nu imi place ca am fost lenesi si nu am facut o traducere temeinica, dar asta e: expresia „a aplica” a intrat in limbajul curent si nu va mai iesi prea curind.
    Din acest motiv cred ca in acest moment e OK sa folosesti „online” si ca substantiv si ca adjectiv, atit timp cit te faci inteles.
    Referitor la „plata in functie de pozitii atinse” – trebuie sa te pui in locul clientului. El asteapta eficienta, asteapta sa primeasca valoare pentru banii pe care ii da. Va fi tot mai greu sa ii convingi pe clienti sa plateasca un abonament lunar pentru servicii SEO. Sau nu va fi greu, dar la sume mici (50 euro?). Evident, trebuie sa iti impui conditiile incare esti de acord sa fii platita in functie de pozitie.
    Noi in acest moment avem exclusiv contracte de SEO in care suntem platiti in functie de pozitie, trafic suplimentar si/sau conversii. Nu garantam nimic, clientii nici nu au astfel de pretentii (desi si-ar dori-o) si uneori o dam in bara, pentru ca ne ia un an sa atingem anumite pozitii cu anumite expresii – dar asta e. In toate cazurile, avem control absolut asupra site-ului si clientul se sfatuieste cu noi cind face modificari care ar putea afecta SEO.

  9. Presupun ca in toate domeniile exista genul acesta de clienti. Si daca nu esti chiar infometat, poti sa-i refuzi pur si simplu pe cei care vor sa plateasca doar rezultate, sau au pretentii absurde.

    Cum sa-i eviti? Lucrand doar pe baza de contract. Daca ai un contract bulletproof, in care nu ai pierdut nimic din vedere, poti sta linistit. Oricat de dat dracului ar fi clientul, tu esti in control de la inceput.

  10. Andrei, comentariul tau era in spam. Nu stiu ce e tipic romanesc, dar banuiesc ca nu faptul ca a ajuns comentariul tau in spam? Dar nici nu mai conteaza.

    Multumesc de comentarii ptr restul. :)

  11. E o diferenţă între a fi plătit pentru trafic ÅŸi a fi plătit pentru poziÅ£iile atinse. Plata pentru trafic mi se pare un lucru corect, dacă ai control asupra site-ului. Pentru poziÅ£ii… nu ÅŸtiu cât o să mai meargă, având în vedere că Google vrea pe cât posibil să servească rezultate personalizate fiecărui utilizator.

  12. @Ioana nu cred ca e corecta plata pentru trafic… deoarece sunt servicii si freelanceri care iti garanteaza zeci de mii de vizite pentru cativa dolari… e usor sa generezi trafic imens pe un site, insa timpul mediu pe site va fi de cateva secunde si de fapt crek nici 0.1% din vizitatori nu sunt interesati de ce oferi tu pe site..

  13. Stii cum, ai pus punctul pe i, mai ales la partea ‘am un prieten care se stie la dinastea’. Am avut si eu un caz cand a venit clientul cu o schita facuta de mana ca sa imi arate cum vrea sa fie. Asta dupa ce deja ma apucasem de o saptamana de proiect.
    Pentru ceilalti colegi de suferinta, am vazut pe twitterul celor de la Innobyte un link tare, de l-am pus la bookmarks: http://theoatmeal.com/comics/design_hell

  14. Traficul cumparat se caracterizeaza prin:
    1. BounceRate dus la extrem (Iti dai seama ca 90% din trafic va fi generat de boti, ca nicio persoana „umana” nu iti poate aduce 5-10k vizitatori/zi peste noapte).
    2. Conversii = 0, si daca nu vrei conversii, de ce ai cumpara trafic la kil??
    3. Trafic cu fluctuatii majore, instabil: Azi poti avea 5000, maine 500, poimaine 15000 probabil (De boti pe site).
    4.Time on Site/Page si Pageviews = nul (Va dati seama ca si in cazul persoanelor ce ajung din greseala… in mod sigur nu va accesa mai mult de 1 pagina.

    Deci, care sunt avantajele???

  15. @MadMike singurul avantaj il reprezinta probabil cresterea in Alexa ranking :)) desi mi se pare useless :) Rand de la SEOmoz facea o comparatie intre traficul estimat de Alexa si traficul real al site-ului… nu avea aboslut nicio treaba una cu alta… dar pt unele chestii ranking-ul Alexa conteaza… textlinkads si alte servicii de cumparat si vandut link-uri si bannere tin cont de Alexa rank si chiar au o limita minima, ceva de genul

  16. din cate se pare erai suparat rau in momentul in care ai scris articolul…..”suparat fleasca dom’le”.
    Lasand gluma deoparte asta este adevarul…:)

  17. Cu multa intarziere imi permit si eu sa comentez.
    Este foarte bun post-ul si evidentiaza marile probleme atunci cand lucrezi in orice domeniu care tine de software (pastrand proportiile bineinteles).
    E… „real life” sa zic asa.
    Clientul va incerca tot timpul sa obtina maximum de rezultate cu minimum de buget. Daca asta inseamna sa „intrebe un prieten”… o va face… etc.
    Ceea ce mi se pare ca lipseste din articol si insa si din mentalitatea noastra este „cum educam clientul”. Sunt foarte rare cazurile cand un client va accepta un proces pe care tu ca si consultant il propui. El trebuie directionat astfel incat sa isi dea seama ca ii este benefic. Daca nu putem sa il facem sa inteleaga asta relatia de business va fi una foarte dificila.

Comentariile sunt închise.