Studii demografice magazine online romanesti

Studii demografice Vorbeam zilele trecute cu Cristian Ignat (isi face blogul, ca as fi pus link spre el) despre site-urile de afiliere romanesti, el imi cerea o lista cu site-urile de afiliere romanesti, eu oferindu-i o lista postata de mine pe Seo Romania. Ca sa nu ma intind cu discutia asta, concluzia lui e ca nu prea se merita sa te afiliezi cu site-urile romanesti din doua motive: magazinele ofera un procent mic pe vanzare si clientii romani nu se descurca a cumpara online. Vesnica problema in .ro, lipsa de educatie si ineficienta (a se citi lipsa metodelor de marketing).

Cristian imi zicea ca ar fi curios sa stie daca in .ro femeile au intentie de cumparare ridicata, la fel ca si in UK (el activeaza mai mult pe PPC-ul englezesc) si daca s-ar merita campanii ppc specifice pentru domeniul asta.

Normal, se ridica o problema importanta: lipsa feedback-ului in domeniile de pe .ro
In oricare din domeniile de activitate din .ro nu gasesti feedback, nu gasesti rapoarte, analize facute de oameni cu experienta. Webmasterii isi tin secrete unele analize, care defapt i-ar ajuta si pe ei.

Atunci mi-am pus o intrebare: exista in .ro o optiune gratuita de a crea studii demografice care sa fie facute publice si din care sa se poata extrage unele lucruri?

Da exista, e vorba de optiunea de Cercetari demografice de la trafic.ro
O excelenta optiune, de altfel, dar normal in .ro foarte putini o folosesc. Motivul e simplu: secretele legate de demografie intaresc concurenta. O prostie, bineinteles.

Citeste si:  De ce nu imi place newsletterul tau

Ce date ar putea fi facute publice fara sa afecteze magazinele online si astfel incat sa se poata defini trenduri, sa se poata analiza comportamente sau sa se poata defini un profil al cumparatorului roman?

Sa le luam pe rand:

Varsta: ar fi interesant de stiut varsta celor care acceseaza un magazin online astfel incat sa poti crea strategii cu acest criteriu.

Sexul: definit clar, clientela de un anumit sex poate influenta un trend al unui magazin online. Cum vorbeam si anterior: femeile ar fi tentate sa cumpere produse specifice, deci unele magazine pot renunta la a le comercializa daca nu au oferte bune.

Venitul: multi din cei care cumpara e posibil sa nu aiba un venit prea mare, astfel un magazin online ar putea sa se reorienteze spre produse mai ieftine sau oferte speciale ce ar putea converti mai usor.

Starea civila: casatorit sau nu. Familia poate creste vanzarile, la fel si cei necasatoriti care ar fi interesati de produse specifice.

Un fel de VSVS, care ar putea defini un cumparator online roman si care ar putea da magazinelor online posibilitatea de a dezvolta unele domenii specifice, nise.

Criteriile pot fi organizate in functie de profilul magazinului online astfel incat sondarea cumparatorilor si afisarea de rapoarte generale despre anumite elemente proprii sa dezvolte o piata mult mai clara, cu conversii marite si cumparatori fara secrete.

In .ro destul de putini au scris despre asa ceva, tin sa reamintesc pe cei de la PCgarage si Nerve.ro care au scris despre acest lucru prin 2007 cand optiunea demografica de la trafic.ro a fost inaugurata.

Citeste si:  Relevanta cautarilor interne intr-un magazin online

M-am uitat un pic pe sectiunea Comert electronic sa vad ce magazine online au optiunea asta publica sau activata. Magazinele online pe care le-am gasit ar fi: Okazii.ro, Smartbuy.ro, Pcgarage.ro, Cauti.ro (ascunse), Top-shop.ro (ascunse), Upshop.ro.

Am verificat 100 de site-uri din acea categorie. Nu ma indoiesc ca unele din magazinele online au analize proprii, dar totusi e trist faptul ca in .ro nu exista obisnuinta raporturilor publice sau transparenta in ceea ce priveste datele demografice.

Cu alte cuvinte „marele secret” e tinut ascuns, astfel incat „sa moara capra vecinului” si sa nu stie nimeni ce vizitatori au (magazinele online).

Sau avem magazin online, dar nu ne intereseaza vizitatorii, ci doar traficul generat de ei si vanzarile.

Totusi, studiile demografice (ca sint facute publice sau nu) sint importante pentru un magazin online, lipsa lor denota un dezinteres alarmant pentru detinatorii de magazine online romanesti.

Astept sa vad rezultatele de la studiul privind dezvoltarea comertului electronic din Romania, poate asa o sa avem o idee despre ceea ce sintem si ce putem deveni.

6 Comments

  1. Studiul demografic ar trebui sa fie punctul de plecare in generarea mesajului de marketing pentru orice produs dar ce te faci ca webmaster daca cei de la Trafic, la 4 luni dupa ce ai inscris site-ul si ai facut cererea inca nu au generat acel raport ?
    Poti doar atunci sa faci estimari dupa niste criterii de gen : asemanare cu site-uri din bransa, pagini accesate , etc ce au o rata de precizie de sub 30 %.

    Reply

  2. Hmmm, atunci trebuie cautat alte altervative de studii demografice. O sa revin cu un post.

    Mersi Radu, chiar nu stiam. 🙂

    Reply

  3. Mi-ar placea sa aflu cum isi imagineaza concret magazinele online ca sunt clientii lor in lipsa unor studii in acest sens.

    Imi amintesc faptul ca Madalin Matica a lucrat la un astfel de studiu la un moment dat: http://blog.dotcommerce.ro/2008/03/22/femeile-online-rezultate-cercetare-finale/
    In mod sigur mai sunt si alte posturi acolo.

    Reply

  4. 1. tot din ce mai zicea Madalin Matica, stiu ca si in Romania femeile detin peste 50% din cumparaturile online (desigur, cifra nu este exacta si nu stiu daca se referea la intreg volumul de cumparaturi online sau doar pe nise)

    2. in astfel de situatii, in care online-ul romanesc, de-a-intregul lui, nu este matur, informatii demografice despre utilizatorii proprii sunt mult mai valoroarese decat intr-o industrie online normala. din acest punct de vedere dau dreptate magazinelor sa tina doar pentru ele rezultatele.

    3. ok, tu ziceai de o resursa gratuita pentru informatii (chiar si demografice, desi astea ar trebui sa fie baza, apoi sa se continue cu studii psihografice etc dar deja e prea mult pt noi) si te refereai la varianta cu trafic.ro
    eu, privind din afara domeniului ecommerce, chiar m-as feri sa ma incred in aceste date. (tocmai din cauza imaturitatii pietei si neobisnuintei ei de a participa la sondaje online).

    4. nu vroiam sa scriu si acest ultim punct, pentru ca e un truism, dar :
    decat sa iei decizii gresite bazate pe informatii asupra carora nu ai avut nici un control (adica cele de la trafic.ro) mai bine te bazezi doar pe feedbackul obtinut pe siteul propriu, de la clientii proprii si interactiunea cu ei.
    asta daca nu ai timp/buget/minte sa realizezi un studiu corect si coerent. (sau cel putin sa organizezi o tombola/concurs/eveniment/intalnire offline la care tu sa ai ca obiectiv descoperirea caracteristicilor demografice ale participantilor)

    OK, gata cu acest comment lung, cred ca e de vina ora tarzie.

    Reply

  5. cred ca cel mai la indemana instrument pentru asta poate fi analiza istorica a clientilor inregistrati.

    pentru un magazin online cu 2-3 ani de experienta, cu siguranta baza de date poate fi relevanta.
    poti sa iti dai seama care e piata pe care reusesti sa o atragi.
    dupa care sa iti faci strategii de targetare a profilelor pe care ai experienta. si de extindere a segmentelor pe care vrei sa le atragi.

    e adevarat ca o viziune de ansamblu la nivel de .ro ar fi si mai utila…

    Reply

  6. Foarte interesant articolul si pe mine personal ma bucura ca apar discutii despre acest subiect, studii, magazine online, marketing afiliat si internet marketing. E un semn ca lucrurile incep sa “miste” si pe la noi.

    Exista firme prin Romania specializate pe chestionarea utilizatorilor de internet? Eu daca as fi posesor de magazin online as plati pentru un raport privind vizitatorii si toate detaliile care le-a enumerat Krumel mai sus.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *