Cautarile si modul cum sint ele facute au efect asupra deciziei de cumparare a vizitatorilor. Ca sint cautari pe motoare de cautare sau cautari interne in site-ul propriu, ambele suporta un comportament asemanator: oamenii cauta dupa cuvinte cheie si vor sa li se returneze rezultate relevante dupa ceea ce au cautat.
Rezultatele relevante returnate sint semnale de alegere si decizie asupra unui produs.
Din punct de vedere comportamental sintem dezamagiti, de cele mai multe ori, cand rezultatele primite la o cautare nu coincid cu intentia avuta prin cautari. Irelevanta rezultatelor impune o reformulare a cautarii, oamenii sint fortati sa „gandeasca” noi cautari, cautari detaliate, cautari specifice.
De cele mai multe ori, vizitatorii nu obisnuiesc sa caute folosind cuvinte cheie specifice sau detaliate. Obisnuim sa folosim cuvinte cheie generale, asta pentru ca vrem sa vedem ofertele returnate. Multi vizitatori nu sint decisi cand vine vorba de detalii privind produsul dorit, ei stiu ca vor „ceva”. Daca acel ceva e „ieftin si bun”, vizitatorul (general) are sanse sa devina client.
Problema apare la unele magazine online care nu ofera rezultate relevante dupa cautari. Relevanta ar fi exprimata prin returnarea unor rezultate exacte (asa cum exista targetarea din Adwords) dupa formularile facute.
Exista un procent de vizitatori care stiu sa caute si stiu ce vor…sa speram ca la cautarile lor oferiti rezultate relevante…altfel pierdeti niste clienti sigur.
Luam vechiul exemplu de cautare pe care l-am mai dat aici pe blog si anume: „laptop”.
Pe unele magazine online, la cautarea „Laptop” se returneaza produse precum: „baterie laptop”, „husa laptop”, „acumulatori laptop”, „cablu laptop”, „cablu de incarcator laptop”, „geanta laptop”, „protectie ecran laptop”, „camera web pentru laptop”, „cooler laptop”.
Ok, intrebarea fireasca e: Asta am cautat? Asta ar fi trebuit sa imi returneze (aka recomande) motorul de cautare al unui magazin online?
Raspunsul e, evident: Nu, am cautat un laptop, ca daca vroiam un alt produs il cautam eu!
Unele magazine online (romanesti) duc in eroare si isi dezamagesc vizitatorii afisand, la cautarile interne, mesaje de incredere, precum: cautarea „laptop” > rezultat returnat „servetele curatare laptop” = Relevanţă: 100%
Si ca sa fim cat de cat relevanti si concisi, am urcat si niste imagini ca mostra.
Acum, stiu sigur ca unii dintre cei care au devenit mostre pe blogul asta se crizeaza. Probabil vor dori sa imi spuna unele lucruri, totusi ar trebui sa acceptati ca pe cat de buni sinteti la marketing, awareness, design, vanzari etc, unele lucruri va scapa. Si e normal sa va scape, nu sinteti interesati de optimizarea conversiei pe propriul site prin propriile forte sau nu v-ati gandit la chestiunile anterioare. Sau nu stiti cum sa rezolvati o astfel de problema.
Luati acest articol ca un feedback pozitiv, indreptati lucrurile, angajati oameni specializati pe anumite lucruri, acceptati ideea ca mai aveti de lucru … asta daca tot cheltuiti bani pe aducerea vizitatorilor si tranformarea lor in clienti.
un search care sa intoarca rezultate relevante e costisitor ca timp -> resurse -> bani, de aia intalnesti foarte rar pe saiturile romanesti. acu nu zic ca magazinele sa ignore navigarea prin cautare, ca e foarte importanta, as fi curios de un studiun: ce procent navigeaza pe categorii si ec procent pe cautare.
de acord cu tine, dar stim amandoi ca toata lumea crede ca cu 2000 de euro iti faci magazin online si in practica treaba nu sta chiar asa.
Costisitoare sint multe optiuni, dar sint sigur ca ele iti pot returna ROI-ul mai bine decat unele campanii de promovare….
Apoi, lucrurile facute pentru clientii tai n-ar trebui sa fie costisitoare, ptr ca ei iti tin afacerea.
Calea cea mai simpla pentru a face un search-engine intern cu sortare dupa relevanta e folosirea fulltext search (in boolean mode) din MySQL. Problema la expresiile formate din mai multe cuvinte e ca trebuie insotite de +/- pentru a fi relevante.
Printr-o cautare „servetele curatare laptop” serverul intelege „servetele SAU curatare SAU laptop”, pe cand o cautare „servetele+cautare+laptop” s-ar traduce „servelete SI curatare SI laptop”. Aici gresesc/gresim toti, nu invatam cumparatorul cum sa foloseasca eficient motorul de cautare intern, ok, majoritatea cumparatorilor nu are chef sa invete reguli interne, insa … asa functioneaza lucrurile.
Daca faci search-ul prea relevant nu mai promovezi produsele „inrudite”, daca il faci prea general nu mai e relevanta in cautare, solutia este undeva la mijloc.
da ma, inteleg ce zici, problema de care zic eu e ca nu se da prea multa importanta search-ului, ala e la „aaah, si sa aiba si search”. si de aici problemele
Adrian:
1. Modifici comportamentul de cautare, asa cum zice si Stefan. Eu am in cap o modalitate de a schimba modul de a cauta pe un magazin online, n-am apucat sa il implementez nicaieri inca…dar el ar putea schimba modul cum cautam si deci si rezultatele ar fi mai relevante.
2. Ii dai ca rezultat ceea ce a cautat. Daca nu ai rezultate, poti adauga ceea ce zice Stefan „rezultate inrudite”.
E penibil sa cauti intr-un astfel de motor de cautare un cuvant cheie dupa categorie si sa nu iti returneze nimic.
Sint sigur sa se pot face motoare cat de cat relevante si nu mi se pare ok ca tot timpul sa ne plangem ca „vrei prea mult”.
Stefan, daca adaugi ptr fiecare cautare o sectiune „produse inrudite” pe langa cele exacte, acoperi tot ce e de acoperit. In general, magazinele de pe .com cand nu au rezultate relevante (ceea ce e foarte rar) au un mesaj de genul: „pentru aceasta cautare unii vizitatori au ales”, „rezultate asemanatoare cautarii facute”, „alte rezultate ce ar putea sa va intereseze”.
Mesajul e diferit si clar, el ajuta cu mult mai mult decat ceea ce se ofera acum.
Come on, nu e asa greu…tot timpul ne plangem ca sintem… romani, dar problema n-ar fi asta.
As dori sfatul tau daca e bine sa lasi ca google sa indexeze pagininile ce rezulta la o cautare in website ?
Am citit ca unii sunt pro si alti contra si nu stiu ce este mai bine.
Merci anticipat pentru raspuns,
Nu e ok sa lasi asa ceva sa fie indexat. Chiar daca paginile astea par a fi indexate mai usor, nu e ok ptr vizitatori ptr ca nu ofera ce cautau si returneaza doar cautari dupa cuvinte cheie.
Comentariile sunt închise.