Elemente de securitate si incredere pe un magazin online

Gpec a dat drumul la o initiativa misto care se numeste Trusted.ro, ideea e ca magazinele online sa fie filtrate si validate dupa un anumit set de criterii prin care vizitatorii site-urilor respective sa fie oarecum asigurati ca produsele si magazinul online e analizat de o autoritate. Efectul imediat ar fi cresterea increderii vizitatorilor si deci cresterea vanzarilor.

Initiativa, evident, a generat o serie de discutii mai mult sau mai putin intemeiate. Eu voi incerca sa abordez un aspect care mi s-a parut putin cam jenant pentru o serie de detinatori de magazine online. Aspectul se refera la ideea ca “o sigla nu ma ajuta cu nimic, nimeni nu are incredere in ea“.

Candva, pe blogul acesta, am vb despre o initiativa straina cu valabilitate in .ro numita TrustPilot. Proiectul pare cam parasit pe partea romaneasca, ceea ce e pacat.

Unul din lipsurile pe care .ro le genereaza e cea ce tine de securitatea informatiilor detinute sau date si/sau cea de generare de incredere asupra magazinului online sau a produselor si serviciilor oferite. Nu avem in .ro elemente de siguranta si incredere impamantenite in obisnuinta zilnica a vizitatorilor. Sint putini cei care recunosc o sigla si au incredere in ea ca activand ca o autoritate.

Cu alte cuvinte, ceea ce spuneau cei ce nu credeau intr-o astfel de sigla pare justificat. Pana la un punct…

In 2009 (?) ANPC a obligat magazinele online romanesti sa posteze link sau sigla pe site cu scopul “ unei mai bune informări a consumatorilor şi acordarea posibilităţii de a-şi exprima opinia cu privire la produsele şi serviciile ce le sunt puse la dispoziţie de către operatorii economici. “.

Citeste si:  Comportamentul utilizatorului - de ignorat?

Statul stie de ce a cerut acest lucru, tin minte ca la inceput eram si eu contrariat de aceasta masura. Multi au ramas in cap cu ideea ca trebuie sa puna un link catre ANPC, cu nofollow ca sa nu piarda PageRank. Eventual, link-ul nu trebuie sa se vada ptr a nu deranja prea tare clientii.

Marea prostie, daca imi este permisa formularea, e ca statul si-a dorit de fapt un efect invers: magazinele online trebuiau sa afiseze link-ul (text sau sigla) in ideea de a da incredere vizitatorilor ca acest site se supune unor reguli emanate de o autoritate. In loc sa scoata in evidenta aceasta optiune, magazinele online ascund acest link.

In spiritul tipic romanesc, am ales sa nu ne folosim de acest element de autoritate ce putea fi folosit pentru a creste increderea… dar alegem in schimb sa afisam sigle irelevante de hosting, asociatii care nu se adreseaza vizitatorilor (ARMO), sisteme de monitorizare de trafic sau comparatoare de preturi.

Nu neg ca intr-o oarecare masura unele din ele sint deja notorii si deci ar putea ajuta, dar parca totusi nimic nu se compara cu autoritatea nationala. Sigla statului afisata pe un magazin online sigur trebuie sa aiba o amprenta pozitiva asupra vizitatorilor..

Exista deci obiceiul de a folosi siglele ptr a creste increderea vizitatorilor, ca ea e folosita prost… asta e alta treaba.

Revenind, TRUSTED e o noua sigla pe care magazinele online o pot folosi ptr a creste increderea vizitatorilor, pana acum se obisnuia afisarea siglei GPEC. Siglele au unicul rol de a genera incredere, vizitatorii nu le folosesc ptr nimic altceva. Cu cat sint mai obisnuiti cu ele ptr ca le vad pe diferite site-uri cu atat autoritatea acelei sigle educa un vizitator.

Citeste si:  Importanta sursei de conversie

Pentru a putea folosi sigla TRUSTED trebuie sa indepliniti niste reguli decente si folositoare.

Va pot asigura ca puteti pune orice fel de sigla pe un site, vizitatorii nu le vor verifica. Singurul lucru verificat e memoria proprie, faptul ca au mai vazut acea sigla genereaza incredere. Iar daca sigla iti spune “Magazin de incredere” sigur vizitatorii nu vor crede ca sigla reprezinta vreo secta inexistenta. Perceptia e clara si nu necesita timp ptr a o intelege.

Dar, evident, sintem reticienti la ceea ce se intampla in jurul nostru …de cele mai multe ori pentru ca nu sintem educati, nu stim sa vedem oportunitatile, nu sintem interesati sa evoluam. TRUSTED are si un rol educativ, probabil e unul din motivele de deranj.

Principiul: “daca merge si asa, de ce sa stricam totul incercand ceva nou” e des intalnit in randul detinatorilor de magazine online.

Apropo, un A/B testing ptr a imbunatati conversia si a distruge miturile prostesti cand facem si noi? Urmarim comportamentul vizitatorilor pentru a le imbunatati experienta si a vinde mai mult?

9 Comments

  1. Pt. ca prezenta siglei Trusted sa exprime cu adevarat siguranta si incredere pt un magazin online in fata clientului obisnuit trebuie dusa o campanie destul de agresiva si continua de educare a acestora in acest sens .

    In scurt timp prevat sigla pe mai multe magazine care nu indeplinesc neaparat regulile impuse de Trusted.

    Reply

  2. ANPC nu verifica in vreun fel daca magazinul unde are link corespunde vreunei norme legale sau “de bun simt” in ceea ce priveste eCommerce-ul. Deci cum ar putea cineva sa spuna ca e magazin certificat ANPC :)?  

    Iar trusted nu e prima initiativa de acest gen din .ro 🙂

    Reply

  3. Salut Cosmin, 

    Ai mare dreptate in ceea ce spui – pentru ca sigla Trusted sa inspire incredere, trebuie facuta o campanie constanta de educare a publicului consumator – si exact asta va urma. 🙂 Cat priveste acordarea certificarii unor magazine care nu respecta standardele Trusted, nu inteleg exact ce ai vrut sa spui. Fara sa indeplineasca acele conditii, noi nu acordam certificarea – iar daca le incalca in timp si exista dovezi in acest sens, le retragem marca.

    Reply

  4. mah nu cred, nu cand vine vorba de anpc. Tu in principiu ai dreptate ca statul ar putea sa aiba o influenta puternica si pozitiva, dar … noi suntem departe de asta.

    Reply

  5. Mircea, eu vorbesc de perceptia vizitatorilor. Sigla unei institutii impune. Nimeni nu verifica lucrurile specifice pentru zona de ecommerce, ca vizitator. Deci e o influenta pozitiva.

    Nu?

    Reply

  6. Bine, faceti un experiment cu un magazin doritor; puneti sigla anpc mare si clara si vedeti daca exista vreo influenta intreband clientii 🙂

    Reply

  7. :)) aici intram in zona aia tipic romaneasca. “Noi nu”, “n-avem cum”, “la noi nu merge”, “nu se poate”…deci nu se merita incercat.

    Eu zic ca da. 🙂 Altfel n-am da asa mare importanta celorlalte sigle afisate pe magazine.

    Reply

  8. Facut deja lucruri de genul asta. Motivul nu era sa ii intrebam pe ei, ci sa vedem vanzari in crestere. 😉

    Reply

  9. Andrei, eu ma refer la faptul ca “magazinele pirat” pot utiliza sigla Trusted fara acordul vostru, doar pt a-si creste increderea in randul clientilor.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *