Cursivitate butoanelor si obisnuinta umana

N-am mai scris de ceva timp pe blogul asta, Dany vad ca a postat doua articole bune. Cand ii mai vin idei sint sigur ca o sa o mai posteze.

Cele mai bune teste, observatii, experimente le fac in momentul in care din cand in cand mai arunc cate un ochi pe magazinele online romanesti. De obicei ma uit in ideea de a gasi solutii/inspiratie pentru rezolvarea unor probleme sau pur si simplu pentru a testa functionalitatile magazinelor online.

Incerc pe cat posibil sa observ lucruri care ar putea deranja sau intrerupe cursivitatea unei actiuni pe site-uri. O chestie misto, e ceea ce urmaza sa va arat. Sper ca designerii sa nu ma injure prea tare, pana la urma vorbim de obisnuinta, comportament de utilizatori si fericirea detinatorilor de magazine online (ROI).

Am luat magazinele online la mana si am punctat cu Photoshopul pozitia butonului de cumparare de pe pagina de produs si apoi am incercat sa vad cat de aproape coincide locul de pozitionare din pagina de finalizare comanda. Uite ce a iesit:

Citeste si:  Importanta sursei de conversie

1. Emag:

Emag are o chestie ciudata, pe pagina de finalizare e scoasa in evidenta mai degraba pagina de “Ma intorc in magazin” si “Continua“, decat optiunea de finalizare …care e undeva jos. Chiar si logat, trebuie sa repui datele de livrare si in plus trebuie sa dai scroll pentru a finaliza. Ciudat, butonul e pus pe partea stanga.

Din obisnuinta oamenii accesand butoane online pe partea stanga, stiu ca acea optiune e pentru a te intoarce/ a reveni. Vezi bine, butonul “Ma intorc in magazin” e pus ai sus in aceeasi parte.

N-am idee cum arata contul daca as fi cumparat ceva deja, daca as mai fi fost nevoit sa completez iar datele.Mea culpa

2. MarketOnline:

Instinctual se potriveste bine…. Cred ca am omis sa specific, testul e facut doar pentru cumpararea unui singur produs, in cazul in care un vizitator cumpara mai multe produse, e posibil ca proximitatea si cursivitatea butoanelor sa difere.

3. PcGarage:

Si aici butoanele au cursivitate, nu neaparat prin pozitionare butonului, ci prin faptul ca butonul nu are continut in jurul lui si deci, e destul de usor sa il gasesti.

Citeste si:  De ce nu imi place newsletterul tau

4. Vexio:

Aici, nu mai regasim butonul de finalizare pentru ca e vorba de 3 pasi necesari cumpararii. Ca si in cazul celor de la Emag, Vexio are in partea stanga un pas care spune “Pasul urmator”. E aceeasi senzatie de “inapoi inainte”.

O alta chestie ciudata e pop up-ul ce apare la cumparare si optiunile lui. Cea mai ciudata si confusa e “Continuati cumparaturile“. In sine, mesajul asta iti sugereaza faptul ca poti inainta, merge mai departe facand cumparaturi. Daca o sa il accesati, o sa vedeti ca nu se inampla nimic. Cu alte cuvinte continuarea genereaza o actiune statica.

Ca text si sugerare de actiune, mesajul e corect. Ca stare, odata ce accesezi optiune, traiesti cu impresia ca defapt nu intaintezi (continuand cumpararea), ci stai pe loc. Ciudat si interesant in acelasi timp.

Asta e partea intai, mai am analizate niste magazine online … pentru a nu va plictisi, le voi posta intr-un alt articol.

13 Comments

  1. Multumesc, am stat vreo luna calare pe refacerea UX in noul design priin decembrie 2008 ๐Ÿ™‚

    Reply

  2. Mugur, testul asta e mai degraba interesant decat important. Bine, are importanta lui …dar nu cred ca sint probleme chiar atat de mari.

    Defapt, asta cred ca o pot spune cei care au magazine online si se uita in Analytics.

    Reply

  3. @krumel – si care dintre variante o consideri mai buna ?

    Reply

  4. Pai, aia care e mai la indemana si care nu ma face sa gandesc prea mult. E cam aiurea sa cauti butonul de finalizare.

    E ca si cum ai tine un cartof fierbinte in mana si n-ai avea unde sa il pui. Nu pentru ca nu gasesti un loc unde sa il pui, ci ptr ca locul ala ti-l tot ia cineva si ti-l ascunde. ๐Ÿ™‚

    Reply

  5. In mod evident zona cea mai fierbinte aici este punctul din dreapta sus, chiar sub header. Ciudat ca desi in mod cert pot face uz de un heatmap sau de un eyetracking (isi permit multi), nimeni din cei mentionati nu a pus butonul in cauza acolo.
    Este motivul pt care amazon face uz de un cart vertical, aliniat in dreapta, cu butonul de “proceed to checkout” in maxima vizibilitate. In plus, o astfel de “manevra” lasa zona centrala total libera, numai bine pentru orice tip cross-selling.

    Reply

  6. Nu cred ca sint prea multi in .ro interesati sa dezvolte un site atata timp cat banii vin. Asta e marea problema in .ro: daca vin bani, inseamna ca e bun asa…nu modificati nimic.

    Evident ca ele pot fi imbunatatite, ai dovezi si aici. Dar nu cred ca e timp de asa ceva, mai important e sa aducem mult trafic, ca sa creasca vanzarile.

    Feedback-ul dat de oameni ca tine sau ca mine nu sint decat niste evenimente din categoria “Stiati ca ?”

    Probabil ca daca s-ar mari criza, ar fi interesati si de asa ceva…

    Reply

  7. Mondial spus. Imi place sa fiu un – stiati ca?ย  ๐Ÿ™‚
    Atunci sa vie criza. Am spus!

    Reply

  8. Salutare,
    Krumel, articolul de mai sus se vrea o ‘analiza’ in urma careia sa fie postat triumfatorul comentariu nr 6? ๐Ÿ™‚
    Eu sunt foarte interesat de pareri, critici si solutii alternative. Cred ca daca nu-ti aloci timp pentru o analiza serioasa nu poti ajunge decat la concluzii superficiale si gresite. De exemplu, daca ai fi avut un cont la eMAG, urmatoarea comanda o dadeai printr-un singur click (da, unul singur).

    Reply

  9. @ionut: Dupa ce pui produsele in cos, daca vrei sa primesti comanda la aceeasi adresa ca ultima data trebuie sa apesi doar butonul de jos ‘Trimite comanda’.
    S-a intamplat altfel ? Mersi.
    @Krumel: e criminala chestia cu anti-spam pe care evident ca n-o vad (pentru ca nu e foarte uzuala :P) si primesc eroare cu back pe formul gol :((

    Reply

  10. @Radu Apostolescuย  – urmatoarea comanda se traduce cu un nou update ?
    Intreb pentru ca la comanda din 26.01 am dat ceva click-uri. ๐Ÿ™‚

    Reply

  11. @ionut: M-am linistit, mersi ๐Ÿ˜‰

    Reply

  12. @Radu Apostolescu – Da. Dar nu neaparat din vina voastra. ๐Ÿ™‚
    Am 7 firme in cont si implicit mai multe adrese. Sunt in proces_comanda.
    Click 1 – aleg firma(nu mi-o ia pe ultima default – din history ci oarecum aleator). Click2 – aleg adresa. Click 3 – aleg metoda de plata. Click 4 – trimit comanda.
    Ce inteleg eu?
    1. de pe ‘orizontala’ s-a mutat pe verticala procesul de comanda si gimmicks-ul sta in faptul ca le am pe toate in aceeasi pagina(eliminand traseul intre etape). Ati eliminat 3-4 click-uri si usurati imens procesul de cumparare.
    2. e super OK asa si e la nivel de junior school
    3. te pricepi la marketing

    Reply

  13. Radu, undeva in post specific faptul ca nu detin un cont la Emag si ca e posibil ca facand o cumparare sa nu imi mai apara optiunea aia. Te rog reciteste si eventual reformuleaza, reanalizeaza.

    Cat despre comment-ul 6, dovada e simpla…multi din cei care au intrat in postul asta mi-au adus reprosuri…ca n-am facut nu stiu ce, ca nu imiย  mergea doar mie, ca le stric imaginea etc.

    Problema e la voi, din mai multe puncte de vedere. In primul rand multi nu acceptati faptul ca puteti gresi.

    Mergand pe ideea asta, apar discutii de genul: s-a trezit asta sa publice o eroare sau o greseala, mare smecherie… are ceva cu noi sigur.

    Sint prostii si nu le iau in calcul. Nu e problema mea ca multi considera feedback-ul ca fiind o carota.

    Ps: “chestia anti-spam” triaza oameni, oameni care vad si oameni care nu vad. Cat despre “usuala”, sint gusturi personale si nu le comentez. Pana la urma te-ai descurcat vad, deci nu ar fi fost usuala daca nu ai fi reusit sa postezi.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *