Cum generezi Searcher personas pentru descrieri cu CTR mare

In 2009 tineam o prezentare despre “Traficul Organic Si Relevanta Pentru Vizitatori A Paginilor Web” cu intentia clara de a vedea SEO mai departe de liste de cuvinte cheie si trafic cu volum. Scopul era diferentierea cautarilor facute de useri si impactul scontat in conversii. Ma nimerisem cam nasol, pe vremea respectiva CPM-ul era inca in floare.

In prezentarea respectiva ofeream niste statistici despre cele 3 tipologii de cautare, scotand in evidenta procentele ce difera fiecare tipologie. Cautarile tranzactionale erau cam 10% din cautari iar cele informale ajungeau undeva la 80%.

Acum, in functie de scopul si specialitatea fiecarui magazin online, continutul difera. Totusi ceea ce ramane specific e meta descrierile paginilor care pot fi manipulate dupa preferinta.

Acest articol trateaza subiectul meta descrierilor, cum personas poate ajuta la crearea unor descrieri care sa genereze CTR mare dar si sa raspuna unor nevoi exprimate prin cautari. Ptr asta va rog sa cititi Personas pentru cauta(to)ri – scenarii spre conversie pentru ca voi continua exemplul din articol.

Marea problema a magazinelor online e continutul detinut si cel distribuit.

In Romania, continutul detinut de cele mai multe ori e “comun” tuturor concurentilor de pe o nisa. Asta pentru ca toti nu fac decat sa importe o baza de date, astfel descrierile de produse sint aceleasi. Intr-un final ajung sa se planga de cei care le preiau continutul uitand ca de fapt ceea ce ei detin e deja si la altii.

Cel distribuit e acelasi cu cel detinut, ceea ce creaza o oarecare problema. Dar cred ca problema cea mai mare e cel detinut din moment ce el nu e unic.

Atat de mult efort depune un magazin online cand vine vorba de continutul online incat ajung sa se limiteze doar la a importa o descriere de produs sau de pagina. Ah, unuii au pretentia ca sint unici doar ptr ca sint branduri, dar cand vine vorba de continut exista o singura sursa: cea care a emis continutul. Restul magazinelor devin agregatoare de continut impachetate frumos in design. AH, plus logistica evident, care le apartine.

Din punctul de vedere al motoarelor de cautare acest continut e duplicat. Asta inseamna ca sansele de a iesi la cautari nu sint sustinute de continut in sine ci de puterea link building-ului. Ceea ce inseamna costuri pentru magazine. Un cost ar fi si crearea de meta descrieri unice, dar mai mult ca sigur aceste descrieri ar crea un atuu in fata concurentilor.

Citeste si:  Cursivitate butoanelor si obisnuinta umana

Despre descrierile de produs am mai discutat, azi voi aborda meta descrierile din punctul de vedere al specificatiilor pe care le pot contine astfel incat sa raspunda unor cautari relevante si deci sa aiba un CTR mare in paginile de rezultate.

Pornind de la segmentarea de piata si scenariul de conversie, meta descrierile se pot realiza tinand cont de specificatii deja cunoscute si dezbatute in articolul anterior.

Searcher personas – segmentarea preferintelor/nevoilor exprimate in cuvinte cheie

Pentru a genera o meta descriere buna ar trebui sa stim cautarile care se fac dupa un anumit tip de produs corelate cu diferite preferinte sau nevoie si expirumate in cuvinte cheie. Important, pe langa lista de cuvinte cheie, catalogarea cuvintelor astfel incat descrierile sa raspuna cat mai bine unui anumit tip de cautari.

Mai jos aveti un sheet cu cateva catelogari specifice nisei si produsului analizat.

Asa cum am zis, scopul nu e generarea de liste de cuvinte cheie ci realizarea unor descrieri in functie de tipul de cautare targetat dar si a intentiilor vizitatorilor. Unii vor dori sa cumpere un produs, deci vor folosi cuvinte cheie cu intentie de cumparare. Altii vor dori doar sa se informeze, deci vor folosi cuvinte cheie generale.

Pe cine targetati? Carui tip de cautare si de client ii raspundeti prin paginile pe care le detineti? Meta descrierile pot selecta si diferentia intentiile si clientii.

Sheetul respectiv poate fi diversificat si dezvoltat in functie de nevoi, nu are pretentia sa devina un model strict.

Meta descrierile

Am incercat, fara a avea pretentia ca ele sa fie reusite, niste versiuni de meta descrieri dupa tipoligiile anterior mentionate. In functie de tipologie puteti scoate in evidenta unele lucruri astfel incat sa reusiti sa cresteti nivelul de incredere al vizitatorilor ca vor gasi ceea ce cauta atunci cand va vor accesa site-ul aparut in resultatele dupa cautari specifice.

Citeste si:  Studiu: Heatmap de conversii pe zile si ore din zi in ecommerce-ul romanesc

Stiu, ele nu pot acoperi toate cautarile (nici nu e nevoie) dar veti reusi prin aceste meta descrieri sa va diferentiati de celelalte rezultate si sa atrageti vizitatorii convinsi de descriere.

Se aplica in special paginilor de produse si mai putin categoriilor si indexului.

CTR-ul, cu efect in traficul de calitate

Tinand cont ca ele vor fi diferite decat ale concurentilor, ca vor fi mai convingatoare si ca vor contine cuvinte relevante ptr cautarile facute, efectul imediat e cresterea CTR-ului si evident al traficului de calitate.

Meta descrierile bune pot influenta vizitatorii, asta mai ales daca sint pusi sa realeaga rezultate din cauza irelevantei la cautari. Un test facut de cei de pe Seopedia a evidentiat faptul ca rezultatele la cautari sint influentate datorita numarului de click-uri primite prin alegerea unui site anume la cautari.

Cu alte cuvinte, daca o descriere buna mareste, prin alegerea la rezultate, CTR-ul si genereaza trafic relevnt, efortul merita.

Implementarea meta descrierilor

Un programator destoinic poate crea modele specifice dupa anumite tipare de produse/pagini/specificatii.

Aceste modele pot fi adaugate automat ca meta description, fara prea mare implicare manuala. Descrierile respective pot fi create astfel incat ele sa fie relevante unor cautari de tip long tail care sa exprime specificatiile din meta descrieri.

***

Hai ca nu e chiar asa de greu! 🙂

2 Comments

  1. Stai ca nu am inteles. Cum faci sa servesti meta descrieri diferite in functie de ce cauta utilizatorul? Ma gandesc la partea tehnica. Practic ti-ar trebui url-uri diferite fiindca altfel pe acelasi url crawler-ul lui Google va indexa o singura astfel de meta descriere.
    Iar daca ai mai multe url-uri cu titluri si meta description diferite si acelasi continut(acelasi produs in pagina, cu aceeasi descriere si poze) o sa ai duplicate…
    Singurul lucru pe care imi imaginez ca il poti face e sa vezi care e query-ul cu cea mai mare rata de conversie sau trafic si sa alegi meta description-ul potrivit. Dar restul nu ai cum sa le indexezi… Nu? 

    Reply

  2. Pe nu le servesti. Incerci sa iti analizezi tipul de vizitator si in functie de el poti pune ptr un anumit tip de pagini descrieri informale sau tranzactionale.

    Ideea e ca inainte poti face o analiza a vizitatorului astfel incat descrierea sa atraga…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *