X
    Categories: Adwords

Proprietatea intelectuala a unui prestator de campanii Google Ads (Adwords)


Pe cat de pompos suna titlul, pe atat de 3 lei e si practica. Ca de obicei postul nu e despre o agentie Google Ads1fost Adwords anume ci despre o practica care sigur nu face parte din gama de „best practices” in Pay Per Click2presurtata PPC, decat daca dai peste clienti care au buzunarele largi.

Se facea ca de la un timp ajung sa primesc clienti care au plecat de la unele agentii PPC. Lucru normal, clientii migreaza constant. Ceea ce e anormal tine de practicile pe care unele agentii PPC din Romania obisnuiesc sa le aplice pe acesti clienti si conturile lor Google Ads.

In trecut am mai scris despre brand bidding-ul inutil facut de unele agentii PPC, despre dublarea conversiilor ptr a da bine in rapoarte, cum unii promit multe dar fac putine… oh, stai… despre asta nu am scris inca… dar e timp. La fel si despre cum se „aloca” o „specialista PPC” pentru a tine legatura cu un alt specialist, ptr ca ea saraca vine la intalniri doar pentru a fi prezenta.

Revenind la subiect, am dat peste o serie de cazuri in care se invoca „proprietatea intelectuala” atunci cand un contract PPC – Google Ads se termina. Cu alte cuvinte, chiar daca clientul te plateste sa creezi si sa administrezi campanii Google Adwords, ele iti apartin tie.

De ce? Simplu: proprietatea intelectuala e invocata ptr clientii speriati de bombe.

Ce inseamna asta? Agentia Adwords, dupa sau inainte de terminarea contractului, isi pune specialistul PPC sa modifice campaniile Adwords create astfel incat clientul sa nu „beneficieze” de pe urma muncii asidue a specialistului. Vezi bine, oricine va lucra pe acest cont nu trebuie sa se inspire din „opera de arta” creata de catre specialistul certificat in Adwords.

Exista o intentie malitioasa in aceasta actiune, unii specialisti PPC stiu ca prin modificarile de anunturi sau cuvinte cheie istoricul contului, a campaniei sau/si a adgroup-ului Adwords se cam pierde. Cu alte cuvinte, contul per total are alterat istoricul gratie artistului specialistului PPC care vrea sa ia dupa el in mormant „secretul artei PPC”.

Incercand sa se „protejeze”, agentia/specialistul de fapt creaza o problema contului clientului pentru care a lucrat. Dar pe cine mai intereseaza ce se intampla cu un client care a incetat contractul? Pe nimeni.

In schimb, aparem in piata cu certificari Google Adwords (de-ar sti aia cui le dau….), cu un pachet de fosti clienti importanti ptr care au rezistat sa lucreze 2-3 luni si cu o sustinere frateasca a unor oameni din domeniul PPC care incearca sa inghita si ei ceva de pe urma unora sau a altora.

Cele de mai sus nu fac cinste unor agentii Adwords care se vor a fi profesionale, ci a unor agentii care investesc bani in imagine pentru a lua alti clienti care la randul lor vor pleca nemultumiti. Norocul unora dintre agentii e ca acesti clienti tac, public nu se exprima. Tot ce „transpira” e atunci cand clientii abordeaza alte agentii sau alti specialisti PPC.

Engioi da jifs!

Krumel:

View Comments (13)

  • Sunt nou deci nu stiam de asta ... inca.
    Am ramas uimit pe ce "pachete SEO" iau unii bani.
    1. Integrare Google Analytics
    2. Raport cuvinte cheie
    3. Share pe Social Media (ce imi place cuvantul asta soșăl midia)
    etc.

    Si ce crezi ... merge ... eu ma intreb pana cand. O problema oarecum similara cu ceea ce ai precizat tu. Oare pe oamenii astia nu ii intereseaza si rezultatele?!?

  • Eu nu sint uimit, lucurile sint acceptate de clientii disperati care ptr promisiuni ar plati orice.
    Cat despre "mixul" de optimizare, la fel: oferi sub un nume cunoscut ce vrea clientul. SEO e mort, l-au reinviat, e resuscitat, iar a murit si tot asa.
    Rezultatele sint niste cifre care dau bine intr-un excel cu un grafic promitator. Pana la faliment..

  • Ultimele articole citite despre QS si un factor ce l-ar putea influenta, istoricul contului, spuneau faca acesta nu prea conteaza foarte mult. Plus ca ai optiunea de revert options din platforma.
    Si un client destept poate downloada contul din Editor inainte de terminarea contractului. Deci ceea ce fac ei e o munca inutila si pierdere de timp si de bani pentru respectiva agentie.

  • Ai mare dreptate in cele spuse, dar problema nu vine numai de la "agentii".

    Parerea mea este ca vina apartine ambelor parti implicate. Iata situatia din ambele puncte de vedere - doar cunoscand ambele perspective poti lua o decizie corecta:

    perspectiva agentiei / freelancerului:

    - investeste timp si bani in promovare, lucru justificabil DOAR daca mentine o relatie pe termen lung cu clientul ( unii clienti se plang ca nu au bani, dar ca ar vrea colaborare lunga si tot asa... )
    - sunt agentii/freelanceri mai bine sau mai putin bine pregatiti - in momentul in care iti vine un "client" pentru a beneficia de "cupon" de 200-500 lei ca apoi sa "lucreze" cu "un prieten" te cam gandesti ca omul asta ti-a pierdut timpul
    - nu ii convine nimanui sa faca o campanie cu 300 de adgroup-uri si minim 10 adcopy-uri in fiecare ca apoi sa vina altul sa o "administreze"
    - clientii nu sunt fideli (personal am vazut conturi de la aproape toate agentiile din tara, evident, cele care conteaza)
    - din experienta mea, cu cat au bugete mai mici cu atat te freaca mai mult, dar din pacate cei cu bugete consistente sunt mai putini, deci nu pentru fiecare
    - piata a fost educata cu "reduceri", cu "promotii" etc. si de aici este afectat tot comertul online, la toate nivelele

    perspectiva clientului:

    - "sunt banii mei"
    - "ia sa vad si la asta, poate se pricepe mai bine" ( a se citi "cu 200 lei la Google imi baga in buzunar 200.000 lei, totul pentru un abonament de 100 lei lunar" - cifrele sunt exacte dintr-o discutie avuta cu un client real, din nisa de "case la rosu")
    - "ma duc la agentia X vreo 3 luni ca e cea mai buna si apoi iti dau tie contul sa il administrezi" - propunere reala oferita de un client pe SEO

    In concluzie, nu este cazul sa spunem ca X sau Y greseste.

    Clientii sunt clienti si vor migra mereu.

    Furnizorii sunt furnizori si vor trebui mereu sa se adapteze noului scenariu.

    Nu sunt probleme, ci oportunitati: teoria darvinista in forma sa online.

  • Sorin, sa imi dai si mie niste link-uri, sint curios de subiect. In privinta recuperarii datelor sau a prevenirii unor astfel de incidente, daca te duce capul faci asta. Daca nu, nu. Si cei mai multi nu stiu dedesubturile astea. De asta si articolul care nu infiereaza o agentie anume ci o practica.

    Silviu, nu te pune nimeni sa accepti un astfel de contract. Decat daca iti e foame si esti disperat sa iei un client care apoi o sa te frece. Daca nu esti disperat, ai un contract care iti garanteaza o investitie pe o anumita perioada de timp.

    Dar, una e una, alta e alta. Ai fost platit, printr-un contract semnat de ambele parti, sa optimizezi/creezi un cont PPC. Ai fost platit ptr ceea ce ai facut, nu ptr ceea ce visezi tu sa se faca. Deci nu sint de acord cu insiruirea de lucruri invocate de tine.

    Nu stergi date ce nu iti apartin, ai fost platit pe ce ai facut. Informatiile apartin clientului, nu tie. Indiferent ca iti convine sau nu, asa stau lucrurile. La fel si ptr agentiile care creaza conturi de Analytics, WMT sau Adwords pe mailurile proprii ptr a face clientii dependenti de ei. E o smecherioara ieftina, nu inseamna ca te respecti ca firma/freelancer.

  • Nu era vorba de mine, ci de intamplari de care stiu, intamplari unde atat furnizorii cat si clientii nu au fost corecti.

    Eu nu iau clienti pe PPC fara contract pe 12 luni ( exceptie fac cazurile din zona CSR ) - in asa fel ma asigur ca sunt platit pentru munca mea. De obicei profitul vine din upsell de servicii ( SEO / UX / CRO / CM ).

    Pe SEO nu e nevoie de contract, ca le furnizez know-how si rezultate treptat. Asa bagatorii in seama pleaca singuri. Stii tu, aia de care ai vorbit si tu aici: https://www.krumel.ro/seo/secrete-seo-dezvaluite/

    De facut, un om pe SEO are mereu ce face: cand nu lucrezi pt clienti, lucrezi pentru tine (afiliere).

    q.e.d.

  • Silviu, imi cer scuze, formularea mea probabil a lasat impresia ca tu ai fi fost exemplul. Evident ca nu e vorba de tine, nu stiu ce faci. Ma adresam doar tie. :)

  • De la articolul cu agentiile care cumpara "conversii" pe viespar.ro nu ma mai mira absolut nimic. Ba dimpotriva, situatia de fata mi se pare soft comparabila cu cealalta :-))

    Lasand gluma la o parte, este o situatie trista intr-adevar. Dar din punctul meu de vedere este mult mai mult vina clientului decat a agentiei. Cred cu tarie ca acest client nu s-a informat suficient, nu a consultat suficiente agentii sau nu s-a vazut cu suficiente chiar face to face (uneori ajuta si asta). Mai ales daca e vorba de un client mare asa cum ai precizat tu.

    Exista clienti mari care vor ca bugetul sa treaca prin agentie. Din motive corporatiste, din lipsa de card pe companie, din simplitate uneori. Iar in aceasta situatie este normal ca acel cont sa fie al agentiei (sunt datele de billing ale agentiei). Noi de exemplu incercam sa evitam pe cat posibil aceasta varianta, dar uneori chiar suntem nevoiti sa o acceptam.

    Este intr-adevar o mizerie sa pui pe cineva sa modifice contul AdWords pentru a nu mai performa la standardele la care au performat in timpul colaborarii.

    Cu privire la faptul ca unele agentii folosesc in portofoliul de clienti pe cei cu care au lucrat f putin timp, clientul poate foarte usor sa contacteze aleator 1-2 clienti mai mari si sa-l intrebe de colaborarea cu agentia respectiva. De multe ori persoana de marketing / vanzari / owner are cont pe LinkedIn sau o poate contacta de pe site.

    Nu sunt deloc deacord cu tine la brand bidding dar aici e o poveste mult mai lunga. Am scris aici un articol despre asta: https://blog.2parale.ro/2013/01/este-bine-sa-licitezi-pe-brandul-propriu-in-adwords/ apoi merita analizata si piata din afara (UK de exemplu) care este in fata noastra, au bugete si cunostinte mult mai mari.

    Don't get me wrong, sunt deacord in totalitate cu tine ca este o ipocrizie ce fac agentiile de care povestesti dar clientul este cel care alege si care se lasa sau nu pacalit.

    P.S. Mi-am dat seama ca nu am mai scris de o vesnicie pe blog si mi-ai dat cateva idei de articole bune :-)

  • Cristian, stim amandoi ca cei care nu stiu cu ce se mananca online si au bani sint cei mai buni clienti. Deci nu putem avea pretentii la un client sa stie ce se intampla intr-un domeniu in care el baga bani si are legaturi limitate. Unii stiu, altii nu.

    Legat de brand bidding, reciteste articolul meu, eu zic ca se justifica atunci cand exista concurenta si ca in prealabil ar trebui verificat lucrul asta ptr a lua o astfel de decizie. :)

    Articolul e aici: https://www.krumel.ro/adwords/cum-sa-platesti-ceva-gratuit-folosind-campanii-ppc/

Related Post