Home » Adwords » Personas pentru cauta(to)ri – scenarii spre conversie

Personas pentru cauta(to)ri – scenarii spre conversie

  • Krumel 

Am mai vorbit despre personas intr-un articol mai vechi, mai specific despre segmentarea de piata ca etapa in crearea unei persona.

De data asta vom vorbi despre personas pentru cei care folosesc motoarele de cautare si cum pot fi create scenarii de conversie cunoscand sau intuind cuvinte cheie pe care persona le-ar putea folosi.

Sa structuram un pic lucrurile: luam o nisa despre care am mai vorbit candva si anume „costume de baie”. Exemplul l-am tot dat si pe la diferite intalniri si evenimente la care am fost, e bun ptr ca evidentiaza unele lucruri si e si usor de inteles.

Folosim modelul vechi publicat pe acest site:

Factori geografici:
—Regiunea in care locuieste tipul de client: predominant Bucuresti si orasele mari
—Marimea zonei in care locuieste tipul de client analizat: –
—Densitatea populatiei in zona in care locuieste: – densitate medie spre foarte mare
—Clima (in functie de industrie, produs, servicii, preferintele difera): – vara in mod special, dar exista interes mediu si in alte perioade de timp (targetare pe cei care merg la piscina).

Factori demografici:
—Varsta: 22-35. Am ales acest segment tinand cont si de potentialul financiar dar si de preferinte practicarea inotului in zone acoperite (piscina), deci extra sezon.
—Sexul: feminin
—Marimea familiei, ca numar de participanti: de preferat tinere necasatorite. Daca se aplica numarul nu e neraparat relevant.
—Generatia din care subiectii fac parte: 1990 – 1975
—Nivelul veniturilor avute: avand un target cu varste cuprinse intre 22-35 potentialul financiar ar putea fi estimat de la 2000 ron/luna la 4000 ron/luna. Am luat in calcul faptul ca daca aceste persoane isi permit sa mearga in extra sezon la piscina atunci ar trebui sa aiba un venit destul de marisor. Estimarea poate parea exagerate, nu e neaparat un domeniu pe care sa il stapanesc (cel al estimarilor financiare).
—Ocupatia: –
—Educatia: avand in vedere faptul ca un anumit procent din persoane vor merge in extra sezon la piscina, am putea presupune ca fetele au un nivel mediu spre ridicat al educatiei. Nu e o regula.
—Etnie: –
—Religia: – sa le permita expunerea publica. 🙂

Factori privind modul de viata:
—Stil de viata: petrecarete, active in zona socializarilor online sau offline, vesele, dispuse la a petrece timpul in medii ce se adreseaza produsului comercializat. Sint persoane care adora sa sta mult in apa, indiferent ca e vorba de litoral sau piscina.
—Activitati: –
—Interese: – bronzare, agatare barbati, expunere publica etc.
—Hobby-uri: inotul, SPA etc.
—Opinii: –
—Atitudini: –
—Valori morale: –
—Responsabilitate sociala: –

Factori comportamentali:
—Cauta beneficii (rate, reduceri, ieftiniri), ocazii care stimulează achizitii: reducerile sau ieftinirile nu sint o prioritate, modul cum arata, marimea, tipul produsului sint mai importante. Nu sint excluse cele interesate de oferte speciale.
—Loiali brandurilor: Jolidon, Eurofala, Obsessive etc
—Stare ca Utilizator (potential, utilizator nou, utilizator obisnuit): noi pentru perioada de vara, fidele pentru perioadele de extra sezon.
—Disponibilitatea de a cumpara: avand in vedere nevoia, disponibiliatea ar trebui sa fie mare.
—Ocazii care stimulează achizitii: perioada estivala dar si extra sezonul.
—Moduri preferate de a face achizitii: ramburs sau online, prin comanda telefonica. Avand in vedere scepticismul privind cumparaturile online in Romania am putea prefera femeile care fac comenzi online si/sau platesc prin ramburs. Nu e o regula.

Cred ca e clar ca ptr a avea un scenariu bun e nevoie si de o parte feminina care sa participe la astfel de constructii de scenarii si tipologii. Alt lucru clar e ca nu e indicat sa faceti o singura persona, numarul indicat e 3.

Acum, care sint criteriile si cuvintele cheie dupa care aceste femei isi aleg produsul?

Nevoia e cea mai importanta cerinta pentru a avea un scenariu cu un rezultat pozitiv. Aceste femei au nevoie de aceste costume de baie pentru a merge la plaja sau la inot.

long-tail-nevoia

Marimea bustului/corpului/sanilor e o constrangere rezultata din nevoia de a avea acest produs. Aceste femei pot fi segmentate in functie de criteriul de mai sus.

long-tail-marimea

Fantezia e un aspect la fel de important, femeile isi imagineaza produsele pentru a atrage, ptr a fi sexy, ptr a fi unice etc.

long-tail-fantezia

Brandul favorit suplineste dorinta de unicitate, de atragere a femeilor.

long-tail-brand

Zonele georgrafie de achizitionare pot aparea printre preferintele exprimate prin cuvintele cheie.

long-tail-zone

Modelul/tipul produsului poate detalia o nevoie pentru a genera rezultate mai bune. Aici putem include si culorile.

long-tail-model

Acum, aceste cuvinte cheie generate exprima doar o parte din preferintele si nevoile cautate de tipul de cliente pentru care e oferit produsul si realizata campania.

Google nu ofera, nici chiar prin Keyword Tool-ul de la Adwords, toate cautarile posibile. De obicei sint evidentiate doar cautarile cu volum, dar daca va puneti creativitatea la munca veti gasi multe cuvinte cheie long tail care pot corespunde tiparului creat si deci astfel indeplini in mare masura scopul scenariului initial.

Mai mult ca sigur acest scenariu poate fi gresit, am specificat ca mi-ar fi prins bine o parte feminina ptr structurare si realizarea de criterii. Scenariile nu au rolul de a avea dreptate sau de a ghici un anumit tip de oameni, ci au rolul de a genera un punct de plecare si o directie spre a indeplini scopul final.

Nu e simplu dar nici greu, dar mai mult ca sigur ca o sa ii ajute pe unii sa isi limiteze asteptarile si sa isi largeasca imaginea privind potentialul descrierilor unice si relevante.

Personas pot fi folosite in marketingul afiliat, PPC dar si in SEO. Designerii ar trebui sa inteleaga rostul lor si sa se adapteze.

Atentionare: pentru analiza nu am folosit datele secrete din nici o retea de marketing afiliat(P), doar cei conspirativi pot crede ca astfel de date nu pot fi obtinute fara „relatii”. Datele sint publice, nu sint complete dar isi fac treaba. Personas poate intregi numarul de cautari si variatiile de cuvinte cheie, ceea ce face ca sansele de conversie sa fie cat mai mare.

4 comentarii la „Personas pentru cauta(to)ri – scenarii spre conversie”

  1. Frumos articol, treaba de profesionist, chiar ma intrebam daca este cineva mai bun ca tine pe partea de SEO in Romania 🙂
    By the way, ti-am citit aproape toate prezentarile de pe slideshare 🙂

  2. Intradevar, aceasta segmentare te poate ajuta sa identifici diverse patternuri ale celui care ajunge pe siteul tau. Dar te ajuta foarte mult si functia „see searched terms” din Adwords pentru a vedea alte cautari pe care tu le-ai omis. Si acolo poti gasi multe insighturi.

  3. Dap, e posibil sa mai fie si alte cautari. Eu nu am incercat sa le enumar pe toate (nici n-am facut asta), am incercat doar sa structurez cateva. 🙂

  4. Krumel e persoana de la care am auzit eu prima data conceptul de „long tail” (acum vreo 4 ani)
    De unde ai scos denumirea asta „Personas”??!

Comentariile sunt închise.