Cautari cu intentie comerciala

Commercial IntentionCa e PPC (plata per click) sau CPA (cost per actiune), intentia de cumparare e cea care delimiteaza cautarile generale (non comerciale) de cele specifice cu intentie de cumparare (comerciale). Trebuie sa luam in calcul, chiar si doar ipotetic daca e vorba de .ro, ca exista vizitatori cu intentii comerciale, de a cumpara, de a actiona comercial. Acesti vizitatori ar trebui sa fie principalele “tinte” pentru site-urile comerciale: ce vand servicii sau fac comert online si nu numai.

In .ro, de cele mai multe ori, un vizitator cu intentie de cumparare ajunge sa se limiteze la: “ …doar ma uit, nu cumpar… “, datorat in principal de lipsa de incredere in actiunea de a cumpara online si de rigiditatea magazinelor online care nu isi studiaza comportamentul utilizatorilor.

Cu toate astea, exista “atractia” sau nevoia de a cumpara, nespeculata cum trebuie de comerciantii online. Pe unde o sa va uitati pe .ro, o sa gasiti intentie de cumparare doar le cei din domeniul Web, care deja sint cunoscatori si la care increderea in a cumpara online e mai bine educata, dezvoltata.

Ca tot veni vorba de educare si disciplinare a intentiei comerciale, am gasit la Microsoft adCente labs o prezentare despre Online Commercial Intention, evident specific comportamentului englezesc, probabil in special american.

Prezentarea contine si modul (general) in care ei detecteaza intentia comerciala, cautarile cu intentie comerciala si paginile care satisfac, intr-un mod profitabil, intentia de a cumpara online.

Exista in .ro intentie comerciala?
Fireste ca exista, si in .ro sint oameni cu nevoi si …vicii care trebuiesc satisfacute. Problema e ca in .ro totul se reduce la “awareness”, impresii si castigari de concursuri in topuri de trafic. Sa zicem ca in .ro e-commerce-ul sta cat de cat mai bine, exista oameni din domeniu care au grija cat de cat de ceea ce se intampla. E de apreciat.

Intentie comerciala nu inseamna doar magazinele online, CPA sau a vinde un serviciu. Intentia de cumparare a unui utilizator se regaseste in primul rand in cautarile facute. De aici porneste totul.

Daca ar fi sa ne imaginam o intentie de cautare cu caracter comercial, ar trebui sa facem un exercitiu de cautare si de comportament online.

Citeste si:  Unde si cum plasezi reclamele Adwords?

Catalogarea cautarilor online cu sau fara intentie comerciala:

1. Cautari de navigare sau “Navigational Searching” – sint in special cautarile de nume de domenii (in .ro destul de multe, datorate lipsei de educatie in modul de cautare), cautarile dupa companii, nume de persoane, nume de produse sau organizatii. Se preconizeaza ca aceste cautari sint mai mici de 3 cuvinte cheie si in general cei care fac aceste cautari merg direct si in special pe primul site la o cautare.

2. Cautari tranzactionale sau “Transactional Searching” – sint in special cautarile din domenii comerciale precum filme, melodii, versuri, imagini, bancuri, produse, etc. Cautarile folosesc termeni precum “download …”, “imagini cu …”, “jocuri …”, cautari de nume de produse, etc. In special cautari care denota interesul pentru un produs, o imagine, un joc, un serviciu, etc.

3. Cautari de informare sau “Informational Searching” – sint in special cautarile cu caracter informal, educativ. Intrebari de forma “ce e ..”, “cum sa …”, “de ce …”, “cine e …”, etc. Tutorialele, posturile explicative, recenziile sint in general documente ce raspund cautarilor de informare. Cautarile sint facute in forma lor naturala, ca si cum userul si-ar pune intrebari pe un motor de cautare virtual din mintea lui/ei. Ca lungime, aceste cautari sint mai mari de doua cuvinte cheie si in general nu se includ in criteriile penru cautarile tranzactionale sau de navigare.

80% din cautari sint cautari de informare, 10.2% de navigare si doar 9.2% sint tranzactionale, cu intentie de cumparare. Precizez ca datele astea sint specifice comportamentului american sau englezesc, in special. Pentru .ro datele sint secrete sau nu s-au facut inca.

Sa ne imaginam o cautare pe google.ro si sa vedem ce reclame Adwords avem si care ar fi cautarea cu intentie de cumparare.

Sa spunem ca sint un utilizator interesat sa cumpere hartie a4 si sint interesat de anumite “preturi hartie A4“. Cautarea are termeni comerciali: un produs si un termen de interes informativ/comercial.

Ce rezultate avem?
In sectiunea de reclame de deasupra rezultatelor, care in general platesc mult per click:

1. hartie
www.dpap.ro cauti hartie? gasesti la Depozitul de Papetarie
2. Papetarie si birotica
www.emtrade.ro Comanda online produse de birotica si papetarie – livrare rapida.

In sectiunea rezervata reclamelor sponsoizate din dreapta, o zona traditionala pentru reclamele sponsorizate pe Google:

1.
Papetarie Arhidesign
Papetarie, birotica, hartie, caiete
registre, dosare, mape, biblioraft
www.arhidesign.ro
2.
Birotica si papetarie
Magazin online birotica-papetarie
De 15 ANI Experti in Retail
www.papet.ro
3.
Magazin birotica
Produse birotica si papetarie
pentru companii!
www.emagbirotica.ro
4.
Birotica si Papetarie
Consumabile pentru birou
Livrare gratuita.
www.biropapetarie.ro

Rezultatele 1 – 10 din aproximativ 72.500 pentru preturi hartie a4. (0,19 secunde), – cautare facuta marti la ora 06:28 dimineata.

Citeste si:  Marimea banerelor si rata de click

Nu vreau sa critic campaniile Adwords facute de altii, doar sa facem un exercitiu demonstrativ, deci imi cer scuze celor care apar la aceasta cautare. Nu e nici o intentie negativa in publicarea lor.

Ok, care reclama Adwords vi se pare ca ar satisface nevoia mea comeciala?

Nu mai vorbesc de bannere, ele sint in special folosite pentru a aduce la cunostinta existenta un produs sau serviciu, in .ro au mai putin scopul de a converti.

In .ro inca se merge pe ideea de prezenta web si nu pe conversie. A face profit si a deveni relevant intr-o piata online, care are cerere si oferta, dar care nu interactioneaza spre conversie, nu e un scop pentru advertiserii din .ro

Am ramas inca la mentalitatea, nu imi dau seama de unde e “impamantanita” – probabil undeva acolo sus, la nivel de conducerii de firme, cineva a ramas in urma sau e prost informat – , ca traficul mult aduce (si) conversie si se apreciaza mai mult pozitiile in diferite topuri de trafic monopoliste, ca reusita in domeniu.

Pana nu se schimba mentalitatea celor care administreaza campanii de reclame, nu prea putem vorbi de reusite, doar daca aceste reusite sint niste masluiri cu caracter de PR.

Resurse: User Intent and Characteristics of Search Queries, Determining the User Intent of Web Search Engine Queries, Detecting OCI, IST researchers classify Web searches

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *