Venice, algoritmul care invie cautarile locale in Romania

De ceva timp Google a propagat o serie de actualizari privind cautarile si modul cum ei reusesc sa returneze rezultate relevante. Multe din actualizari au rolul de a “improspata” rezultatele cu site-uri mult mai relevante. Nimic deosebit, o mica manipulare spre zona in care Google vrea sa detina un monopol.

In Romania, unul dintre algoritmii propagati a e cel numit Venice. Rolul lui e de a personaliza cautarile generale in functie de locatie. Ceea ce inseamna ca cei din Iasi nu vor mai fi obligati sa foloseasca “pizza Iasi” ca si cautare, ci doar “pizza” ptr a gasi rezultate relevante. Asta chiar cand multi terminau de cantat prohodul obiceiului de a cauta sau a SEO-ului in sine.

In primul rand, un mic istoric al mortii SEO in decursul timpului: SEO a murit, printre altele, cand:

  • a aparut Cuil si a disparut Cuil.
  • a aparut Facebook. Valabil si pentru Gmail care urma sa dispara. Lucrurile s-au separat, s-au dezvolat in schimb semnalele sociale.
  • a aparut Twitter care urma sa omoare obisnuinta de a cauta. A dezvoltat-o in schimb pe cea de a urmari.
  • a aparut Wolfram|Alpha, care nu e un motor de cautare, dar toata lumea a sperat sa doboare Google.
  • a aparut Siri, care se presupune ca elimina obisnuinta de a mai cauta, inlocuind-o cu interogarile vocale.

Nu cred ca un obicei precum cel al cautari [pe un motor de cautare (indiferent ca e Google sau nu)] moare cand vor unii sau altii. Desi entuziastii si “early adopters”-ii pretind ca nu mai folosesc cautarea ptr a se informa (lucru destul de grav ca moft demonstrativ) foarte multi se raporteaza la cautari. De ce? Ptr ca Social Media informeaza si nu e indeajuns doar sa primesti recomandari ptr anumite subiecte. Recomandarile nu pot cuprinte tot spectrul pe care o cautare ar putea sa o faca.

Valabila si reciproca, prin excluderea unor resurse social media Google nu poate furniza toate raspunsurile. De asta e nevoie de un mixt.

Revenind, algoritmul ce tine de rezultatele locale e deja propagat in Romania, nu cred ca in totalitate dar deja se vad efecte. Pentru Romania, dar nu numai, lucrul asta e pozitiv. De ce? Pentru ca prin aducerea la cautarile dupa locatie site-urile relevante locale au sansa de a iesi la cautari in fata site-urilor generale, uneori irelevante.

Exemplu concret:

Citeste si:  Cum se calculeaza un scor SEO .. in Romania

1. Cautarea “pizza” din locatia Iasi sau Bacau returneaza primele rezultate cu site-uri relevante orasului. Desi rezultatele (ptr cautarea Iasi) 2 si 3 nu sint site-uri de pizzerii, ele totusi oferta informatii specifice localurilor din Iasi. In timp mai mult ca sigur ca alte site-uri de pizzerii vor aparea in loc.

Evident exista si o parte de social/regionalizare la o astfel de cautare. Google Places joaca acum un rol important atat pe zona de recomandari (social) cat si pe cea de cautari (prin plasarea de rezultate recomandate in pagina de cautari). Recenziile facute la aceste localuri pot urca un site, se stie ca Google tine cont de parerile pozitive din zona comerciala


Deci acum zona locala ar trebui sa se dezvolte foarte mult, dar si cea de implicare (sharing, recenzii, voturi de site-uri). Asta ptr ca Social Media nu inseamna doar Twitter, LinkedIn sau Facebook. Recenziile facute pe Google Places au efect in cautarile facute local.

Un alt lucru important care ar putea imbunatati rezultatele locale e catalogarea corecta a online-ului romanesc de catre Google. Stiu din surse apartinand Google ca online-ul romanesc nu e catalogat in intregime sau macar cum trebuie. Ceea ce inseamna ca rezultatele nu sint relevante si nu se tine cont de elementele locale sau specifice de catalogare.

Lucru confirmat si de AdPlanner care catalogheaza urmatoarele site-uri, astfel:

  • mediafax.ro – Arts & Entertainment > Celebrities & Entertainment News; Arts & Entertainment; Arts & Entertainment > TV & Video; Arts & Entertainment > TV & Video > Online Video
  • gandul.info – News > Newspapers; Business & Industrial > Agriculture & Forestry
  • hotnews.ro > News; Internet & Telecom > Web Portals
  • adevarul.ro > Shopping > Classifieds
  • realitatea.net > News > Technology News; News > Politics; News > Broadcast & Network News; News > Local News; World Localities > Europe > Central & Eastern
  • zoso.ro > Arts & Entertainment
  • trafic.ro > There is no category information for this site.
  • bestjobs.ro > Jobs & Education > Jobs

Exemplele sint luate aleatoriu din Alexa ptr Top 100 sites Romania. AdPlanner nu catalogheaza prea bine site-urile, unora le lipseste specificarea regionala, altora li se atribuie eronat unele topicuri/clasificari.

Spre exemplu, mergand pe catalogarea din DMOZ un site poate fi Regional, apartinand si fiind relevant unui judet, unei regiuni sau doar unui oras. Tot acelasi site poate fi relevant dupa topic zonei de afaceri, in speta localurile cu specific. DMOZ si nu numai, au deja catalogarile facute.

Citeste si:  Link-uri pierdute, problema ignorata si greu controlata

Pagini Aurii ar putea deveni un factor de catalogare a unei afaceri, prestator sau serviciu. La fel si cataloagele online precum Ghid de afaceri, Clubul afacerilor, Eafacere si care or mai fi.

Efectul scontat e dezvoltarea regionala, returnarea de rezultate locale relevante, implicarea in aprecierea site-urilor locale.

Multe rezultate sint inca acoperite de site-urile generaliste, asta ptr ca site-urile locale nu prea exista. Cel putin pe zona Moldova si mai specific Iasi, online-ul nu e cine stie ce dezvoltat. Lucrul asta lasa loc site-urilor generale si spamului.

Dezvoltarea hartilor locale prin Google, folosirea Google Places, recomandarile si aprecierile de site-uri prin sistemul Google pot ajuta la catalogarea rapida si aducerea rezultatelor relevante la cautari.

Desi nu sint de acord cu miscarea Google, care pe .com face monopol pe cautarile regionale, nu pot sa nu vad parte pozitiva pentru ceea ce inseamna regionalul romanesc. Nu mai zic de dezvoltarea econimica pe care o poate facilita.

In concluzie, SEO nu moare. El de adapteaza, se completeaza si se imbunatateste constant. Ptr unii lucrul asta nu e ok ptr ca e din ce in ce mai greu sa tii pasul cu toate denumirile de functii pe care mai nou si le atribuie unii sau altii. Totusi, actiunea de a cauta ramane importanta. Faptul ca acum la cautari apar site-uri influentate de Social Media nu inseamna ca SEO moare, ci dimpotriva …devine mai tentant.

Imi planuiesc 2 articole: 1. un studiu mai detaliat privind site-urile ce ies la cautarile locale ptr Iasi, cu metrici specifici SEO si SM; 2. un articol despre ceea ce inseamna SEO combinat cu SM. Sper sa reusesc sa ma tin de ele. 🙂

Sharing is caring!

One Comment

  1. cautam de 5 zile un articol relevan la ce-a ce se intampla momentan cu google.Ciudat ca foarte putine explica ceva concret.Din ce vad e cam nebunie cu google acuma nici el nu stie exact ce vrea sa faca…
    oricum bravo de articol..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *