Nimicul lui Krumel

Google Webmaster Tools + Tableau Software = cracked (not provided) Love

In SEO toata lumea stie ca exista White, Grey si Black Hats. In functie de principii si cunostinte fiecare isi atribuie cate o palarie. Unii spun ca totul in SEO e Black, altii cred ca sint White dar de fapt sint Black. Ambiguitati placute ptr Google, cel care odata cu propagarea erei (not provided) a dezvoltat un nou trend: Dark SEO. „Don’t be evil” e un slogan plin de praf, Google l-a cam pus in rama.

In tot intunericul determinat de lipsa informatiilor privind cuvintele cheie apar tot felul de idei despre cum poti afla totusi informatii despre cuvintele cheie ce genereaza trafic. Da, stiu, SEO e mort, monitorizarea pozitiilor nu mai conteaza, toata lumea e pe Facebook…. sau incepem sa facem PPC, o alta forma de a tria prin fortare online-ul.

Cu toate acestea Google ofera o serie de informatii privind cautarile facute, termenul de „cuvant cheie” e devalorizat. Au introdus termenul de „Interogări de căutare” sau „Search Queries” care aparent sint altceva. Raportul din Google Webmaster Tools returneaza informatii care sint definite in felul urmator:

Queries: The total number of search queries that returned pages from your site over the given period.

Query list: Specific user queries for which your site’s URLs appeared in search results. Webmaster Tools shows data for the top 2,000 queries that returned your site at least once in search results. This list reflects any filters you’ve set (for example, a search query for [flowers] on google.ca is counted separately from a query for [flowers] on google.com).

Gasiti mai multe informatii despre termeni in link-ul de mai sus.

Plecand de la aceste date am inceput in a ma gandi la o solutie de agregare a datelor, dar in mod special de a genera interactivitate privind informatiile oferite. Evident, Tableau Software ofera asa ceva. Asa ca am pus mana la a agrega datele in Excel ptr a pregati analiza. Mai jos exprim pasii prin care puteti crea o astfel de analiza:

1. Mergeti in contul de WMT si la Search Traffic accesati Search Queries. Sortati din tab-ul Top queries versiunea Basic ptr ca nu e nevoie de versiunea avansata cu evolutia. Download this table ptr a avea datele in format Excel. Aveti grija sa aveti toate datele posibile in Excel comparand numarul de randuri cu numarul de Queries afisat in cont. Daca vreti, puteti folosi filtrele ptr a avea date in functie de optiunile oferite.

In Excel-ul cu Search Queries adaugati o coloana cu numele „NR.” care ar reprezenta numarul de interogari facute pe o cautare. Asta inseamna ca trebuie sa completat toata coloana, pe fiecare rand, cu numarul 1. Mai tarziu veti intelege de ce e necesar.

2. Alegeti tab-ul Top Pages ptr a vedea paginile care au generat trafic. E momentul in care trebuie sa activati munca de indian: accesand fiecare pagina ce a iesit la cautari, dand click pe sageata, trebuie sa copiati intr-un sheet nou din Excel-ul salvat doar cuvintele cheie si datele specifice.

Asta inseamna ca veti avea o coloana cu Landing Page, unde veti pune fiecare pagina in parte, alta cu Query ptr cuvinte cheie, Impressions si Clicks. Pastrati denumirile precum cele din sheet-ul initial salvat ptr ca trebuie sa corelati aceste coloane ptr agregarea finala.

Astfel veti avea, dupa o munca destul de istovitoare, date despre LP-urile care au generat trafic, impresiile avute de acele cautari dar si click-urile avute. Tineti minte ca trebuie sa completati coloana Landing Page pe fiecare rand cu URL-ul care iese la cautari ptr acele „interogari”. Altfel veti avea date eronate si nu veti putea face analiza.

3. Luati Tableau Software Public, care e gratuit si importati Excel-ul folosind Multiple Tables. Importati ambele sheet-uri.

De aici incepe joaca si micul tutorial se opreste. Va puteti face propriile criterii de analiza sau le veti folosi pe cele pe care le vedeti in rezultatul final.

—-

Ce am aflat odata cu agregarea si corelarea acestor date:

1. Pozitia la cautari dar si numarul de cuvinte cheie ce ies la acele cautari. Vedeti sheet-ul cu „Key Number per Position Grouped”. Acum stiu cate cuvinte cheie care au generat trafic sint pe pozitia 1 la cautari dar si care sint cuvintele respective.

2. Am reusit sa grupez cautarile in sheet-ul Queries Grouped tinand cont de pozitia la cautari, vizualizarile avute de acele cautari, click-urile ptr cuvinte dar si o sortare vizuala de culori in functie de cuvintele cheie. Cu alte cuvinte cheie stiu ce cuvinte cheie am pe locul 1, ce impresii au si ce click-uri au generat ele.

3. Am facut un sheet cu click-urile pe care aceste cuvinte cheie le-au determinat. Am vazut rapid care din ele genereaza cel mai mare volum. La fel impresiile pe care cuvintele cheie le genereaza si CTR-ul avut la cautari.

4. Am grupat pozitionarile si le-am expus vizual prin culori ptr a vedea mai usor structurarea lor. La fel am facut si pentru cuvintele cheie, imi e mai usor sa le selectez la analiza. Desi Tableau nu poate atribui culori unice ptr fiecare cuvant cheie, e o optiune buna de vizualizare.

5. Intr-un final am facut o sortare dupa Landing Pages ptr a vedea ce cuvinte cheie ii sint atribuite dar si volumul click-urile per fiecare cuvant cheie. E ceea ce acum lipseste din Google Analytics.

6. Urmatorul pas e crearea unui Dashboard interactiv prin care pot accesa Landing Pages ptr a vedea volume si pozitionari sau ptr a vedea, dupa propriile criterii, date care ma intereseaza.

Desi mi-ar fi placut sa public direct versiunea embeded la mine pe blog ma simt nevoit sa public doar link-ul catre raport. Blogul e prea ingust, motiv ptr care nu pot pune Dashboard-ul aici ptr interactivitate. Screen-ul de mai sus e cu link catre dash.

Cu ceva efort, cu un tool vizual foarte bun si ceva creativitate am reusit sa aflu informatii ce nu mai sint valabile in Google Analytics. Nu sint date exacte (nici GA nu le ofera ptr cei cu volume mari – sample) dar sint oricum mult mai bune si mai folositoare decat daca nu le-am avea.

(not provided) e Provided acum? 🙂

Sharing is caring!