Online marketing/buzz fail
May 21, 2009 | In: .Ro, Chestii, Internet Marketing, Nimicuri, WWW
Bine ai revenit! Sint sigur ca o sa iti placa articolul, te-as ruga sa il dai si altora sa il citeasca! Mersi.
» Durata de citire: 2 – 2 minute
Am fost terorizat zilele astea, pe twitter cel putin, cu o campanie a unei firme renumite de electronice. Formula e simpla: se aduna n bloggeri vedete in .ro, se dau produse spre “testare”, se creaza buzz prin toate mediile online (in special), se fac tot felul de consursuri si initiative de awarenes pentru a promova brandul si produsul.
Pana aici e ok, dar dupa …nu sint asa sigur.
Daca nu imi scapa ceva, dupa o campanie facuta pe online ar trebui ca cei care vad aceasta campanie sa cumpare produsul online. Intentia de cumparare, dupa ce au luat la cunostinta de produs, e destul de mare (sau ar trebui sa fie).
In consecinta apare urmatoarea intrebare: de unde cumpar?
De la firma?
Nu, ptr ca firma nu vine online. Brandul are un site, dar nu are optiune de cumparare online.
De la reselleri?
Nu, pentru ca atunci nu isi mare are rost campania online. S-a promovat un brand, deci ar trebui sa cumpar de pe site-ul lor.
Din offilne?
Nu, pentru ca buzz-ul e pe online, de ce m-as duce in offline sa imi iau un produs.
Deci, dupa parerea mea e FAIL. Campania e pe online, deci ar trebui sa aiba si o optiune de conversie pe online. ![]()
Mersi add.

37 Responses to Online marketing/buzz fail
Radu
May 21st, 2009 at 5:25 pm
Dupa logica ta, ar fi trebuit sa putem cumpara Audi A4 online, Fiat 500 idem. La fel cu majoritatea produselor promovate prin campanii pe bloguri.
Eu n-o sa-mi cumpar in veci TV doar din ce va online. Cand mi-am luat “elcedeu” am belit ochii prin magazine offline minute bune pana sa ma decid. N-as fi facut asta online.
Campania LG, cea la care te referi, vrea sa creeze awareness, actiunea de cumparare se face indirect in urma campaniei.
Un brand ca LG nu vinde decat prin reselleri (banuiesc), un parteneriat cu unul din ei pentru cumparare online i-ar fi ofticat pe ceilalti. Pe langa asta ar fi mai adaugat un brand campaniei. Asa, toata lumea e fericita.
Singura chestie pe care as putea-o reprosa celor care au facut totul e ca e prea multa campanie, prea putin LG
Eu unul n-am ramas nici macar cu numele televizorului, doar cu coolness-ul campaniei. Produsul e prezentat foarte foarte sec http://concurslg.ro/despre-tv-lh5000/
Oricum, au facut treaba destul de buna.
Radu
May 21st, 2009 at 5:30 pm
Chiar si in titlu te-ai contrazis putin, o campanie de “Buzz” rareori are ca si actiune finala cumpararea, scopul ei este, cum ii spune si numele, sa creeze buzz / awareness in jurul produsului
Rares Budac
May 21st, 2009 at 5:48 pm
Perfect de acord cu tine! Scopul marketingului parca era sa vanda, nu? Ei, atunci cum generezi lead-uri calificate, daca lasi lucrurile in pom la jumatatea drumului?
Parerea mea ca o adevarata agentie interactive ar trebui sa se ocupe de tot traseul consumatorului in zona de online pana ce acesta este preluat de echipa de vanzari sau de site-ul de e-commerce, dupa caz.
Alexandru Ilie
May 21st, 2009 at 6:09 pm
“Din offilne?
Nu, pentru ca buzz-ul e pe online, de ce m-as duce in offline sa imi iau un produs.”
Teoretic, da, ar trebui să existe opţiune de cumpărare online, dar suntem încă (mult prea) obişnuiţi să facem cumpărături offline.
Nu suntem tocmai fruntaşi la cheltuirea banilor online, iar campania vizează, probabil, nu doar acei early adopters care se simt în largul lor pe internet, ci şi publicul mai puţin cunoscător, însă doritor de tv la modă, de “plasmă” pentru vizionarea unui meci din Liga I.
Posibil să mă înşel…
Totuşi, având în vedere campania, ai dreptate, posibilitatea de a cumpăra produsul online ar fi fost binevenită.
Adela
May 21st, 2009 at 6:11 pm
Mda, daca te referi la LG m-am gandit si eu la aceeasi chestie acu vreo 2-3 zile. Dar apoi am zis ca-s pe dinafara de subiect si probabil au ei ceva in cap. Acu’ ma indoiesc.
Sunt totusi curioasa ce grup tinta are LG-ul. Pentru ca daca noi nu ne incadram, nu e nici o problema, dar daca se presupune ca noi facem parte din target-ul lor ….. e cam maro treaba.
Magus
May 21st, 2009 at 8:26 pm
In cazul in care scopul campaniei este doar awerness-ul, informarea, eu nu cred ca e o campanie rea. In nr de sapt trecuta din Catavencu, jumatate din pag 7 este ocupat de o campanie Nokia la nu-stiu-ce rahat de telefon. Nici Nokia nu vinde pe siteul lor produse dar pe langa faptul ca e mult mai bine pus la punct, poti gasi o lista cu magazine foarte offline de unde-l poti cumpara.
Doar pentru ca ai scris acest text si pentru ca aveam ziarul pe birou mi-am adus aminte ca parca am vazut ceva asemanator in offline. Cand am citit ziarul, am dat pagina fara sa ma opresc asupra reclamei. Daca nu scria cineva despre acest subiect, ce sanse erau sa rasfoiesc ziarul si sa aflu despre ce e vorba in reclama? De campania LG cu siguranta imi voi aminti. N-am nici cea mai vaga idee despre cat a costat acea jumatate de pagina si putem doar specula cat costa cea a LG-ului. 5 tv-uri a 800 euro inseamna 4k. Hai sa zicem ca tot deranju’ face 8k.
Dupa prima saptamana sunt cca 250 de participanti si mai sunt inca 3 sapt. Probabil va ajunge pe la 1000 (sau poate va depasi) si cu siguranta mai sunt cateva mii bune care vor fi atinse de campanie.
In cazul in care campania vizeaza si vanzarea, din cele cateva mii se vor gasi 20-30 de oameni care vor cumpara si isi vor scoate parleala. Dar eu nu cred ca asta e scopul campaniei pt ca daca ar fi asta, consider ca si-au ales prost targetul. Se presupune ca te duci acolo unde sunt potentialii clienti. Cati bloggeri isi permit un tv de 800 de euro? Iar un blogger cu capul pe umeri si care-si permite sa cumpere, nu da 800 euro pe un tv fullhd in care-si baga coaxialu’ ce-i ofera cele mai analog transmisii
Cati potentiali clienti raman? Putini dar, asa cum am spus mai sus, suficienti ca sa-si scoata cheltuiala iar awerness-ul astfel castigat, e mare. La fel cum inca mai aud din cand in cand de extraordinara campanie Audi, la fel voi auzi si peste 1 an despre deosebita campanie LG si cat de misto e online-ul si cat de ieftin si ce beneficii extraordinare aduce. Se va readuce astfel in atentie brandul implicat, ceea ce e foarte bine pentru el.
Magus
May 21st, 2009 at 11:38 pm
Ar trebui sa ma angajeze astia de la Kinecto. De pe iqads:
Radu Ionescu:
- Obiectivele principale ale campaniei sunt legate de awareness pe toate directiile
– avem deja LG in peste 300 de posturi pe bloguri si pe twitter in mai putin de o saptamana de la lansare, majoritatea cu link spre concurslg.ro unde prezentam in detaliu noul model de LCD.
- LG are la nivel international o campanie pentru LH 5000 prin care da in teste bloggerilor LCD-uri. Noi am transformat ideea local intr-un concurs de concursuri pentru a extinde reach-ul, si clientul a fost mai mult decat fericit de potentialul viral al conceptului.
IQads:
- Microsite-ul concursului seamana foarte tare cu cel al campaniei pe bloguri pentru Audi A4 de la inceputul lui 2008
Krumel
May 22nd, 2009 at 8:06 am
Mai, mersi de comentarii. Eram sigur ca o sa sariti, chiar vorbeam cu Bobby Voicu despre asta.
Marketing fail ptr mine (un user normal, nu omul din online) e pentru ca (eu, userul normal) incarcat de atata “awareness” si cu o intentie de
cautarecumparare mare, nu reusesc sa duc pana la capat comportamentul firesc dupa o astfel de campanie.Am inteles, m-ati anuntat, am luat la cunostina, acum as vrea sa cumpar sau cel putin asta e intentia. Unde cumpar?
Apoi, nu am dat nume de bloggeri, nu am dat nume de produs sau firma, considerati postul o simulare pe un user “afectat” de buzzul facut.
Asa ca, nu e vorba despre ce ati face voi/noi (daca am cumpara sau nu online Audi A4 sau Fiat 500), ci despre ei (userii care sint convertiti in potentiali cumparatori, cu intentie de cumparare).
Mai departe va las pe voi sa discutati despre subiect.
Magus
May 22nd, 2009 at 8:25 am
Cumpara tv-ul de acolo de unde cumpara si merele campaniei “ana are mere” adica din magazinele de profil, online sau offline. Ai aflat de produs in urma campaniei de informare si dupa ce te-ai hotarat sa-l cumperi, il cauti in magazinele online si offline. Cred ca-l vor gasi mai greu online deoarece cel putin primele 3 pagini n-au nici o legatura cu vanzarea
si poate doar un magazin ce baga AdWords sa aiba sanse sa vanda ceva. Cred ca ar fi o oportunitate pt unii retailerii care distribuie acest model de tv sa apeleze la promovare prin AdWords si poate vor cauta un specialist SEM pt a face asta 
Sau poate ca dupa incheierea acestei campanii de constientizare a produsului, LG va face una care va viza vanzarea.
Krumel
May 22nd, 2009 at 8:33 am
In cazul LG, site-ul LG Romania nu are optiune de cumparare online, ei doar prezinta produsele.
Dar as fi vrut sa cumpar de la ei sau sa imi recomande un reseller.
Eu nu zic ca buzzul nu e bun, eu zic ca nu stim ce se intampla dupa buzz. Sau nu ne mai intereseaza?
Alexandru Ilie
May 22nd, 2009 at 10:14 am
Interesnte reacţii, Krumel.
Totuşi, a cumpăra online un tv – sau un aparat foto… sau oricare alt produs electronic – nu necesită neapărat experienţa “face-to-facecu produsul.
Un tv nu e o maşină.
Nu necesită test-drive pentru a vedea care este poziţia la volan sau confortul în timpul condusului. Se poate cumpăra şi fără a-l vedea pe viu; pentru unii consumatori, sunt suficiente doar detaliile tehnice menţionate în descrierea produsului.
Campania cu pricina e destul de faină şi probabil va fi şi foarte eficientă pentru generarea buzzului. Faptul că procesul de cumpărare nu e ceva mai accesibil… e o altă discuţie.
Krumel
May 22nd, 2009 at 10:28 am
Alexandru Ilie, tocmai acea “alta discutie” o abordez in articol.
Dar se pare ca acea discutie nu intereseaza pe nimeni.
Alexandru Ilie
May 22nd, 2009 at 10:33 am
Ştiu, doar că unele comentarii sunt îndreptate spre campania în sine; credeam că (aproape) toată lumea e de acord că această campanie e una reuşită. Discuţia aşteptată probabil nu interesează cu adevărat pentru că nu sunt prea mulţi cumpărători prin preajmă
Krumel
May 22nd, 2009 at 10:38 am
Eu vorbesc despre o campanie anume, ci despre un tip de campanie. Cea care nu are conversie pentru un user.
Alexandru Ilie
May 22nd, 2009 at 10:39 am
Am înţeles; ghinion, a coincis cu lansarea unei campanii anume
Radu
May 22nd, 2009 at 10:50 am
Mama ei de coincidenta nefericita… ntz ntz ntz
Come on, ti-e teama sa spui numele campaniei sau ce? Articolul asta era mai valoros daca dadeai nume si nu incercai sa faci o chestie teoretica cu aluzii la o campanie de care stie toata lumea…
add
May 22nd, 2009 at 10:57 am
de la ce a pornit toata chestia:
culmea face ca eram in cautare de un televizor zilele astea, si cum sunt un user educat, nu dau 2 bani pe campaniile de awareness, asa ca am inceput sa-mi fac lectiile, comparat specificatii, cerut opinii la oameni mai din domeniu, mai experimentati si a iesit castigator LG (pe segmentul lui cam owneaza din ce am sapat eu).
Cum mi-a fost recomandat un model anume am mers pe saitul producatorului (dupa un google ca lg.ro nu merge) si am gasit modelul, urmatorul pas ar fi fost sa vad de unde recomanda ei sa-l cumpar, ca marketonline se tine de tepe si n-as vrea sa iau de la ei. FAIL. Am fost lasat cu specificatiile, descurca-te!
Asta cu “camnpanie de awareness” vad ca nu prea o intelegeti, awareness-ul se traduce in cresterea vanzarilor, or daca faci treaba numai pe jumatate… Poti sa ai tot awareness-ul din lume, daca nu vinzi esti falimentar. Totul se traduce in bani si profit, iti trebuie minime notiuni economice sa intelegi asta.
Cum se masoara campania de awareness? in cate bloguri se vorbeste despre ea? nu prea cred. In vanzari.
Campania e buna, dar doar pe jumatate, ma impingi sa caut, sa cumpar dar ma lasi cu ochii in soare la jumate, ma duc in magazin si ma convinge un “garcon” ca are el un samsung la promotie.
Krumel
May 22nd, 2009 at 11:01 am
Radu inutil sa comentez la ultima ta parere.
Nu cred ca ai inteles unde bat cu articolul asta si nici nu cred ca e problema mea.
Voi vedeti doar campania si buzzul, eu sint interesat de ce se intampla mai departe.
Cat despre valoarea articolului, fiecare judeca dupa cum a inteles si interes.
Sa iti mai zic o treaba: in .ro daca dai nume apar aia care incep cu “ai judecati de valoare”, “arunci cu cacat in imaginea firmei”, “cine esti tu sa ne spui ce sa facem” sau “reclama negativa, tot reclama e”.
Daca nu dai nume, apar altii care zic “stai pe margine si comentezi fara sa faci nimic”, “n-are valoare daca nu dai nume”, “vorbesti generalizat si nu e ok”.
Pula mea, am scris asa cum am scris si in loc sa ma etichetati pe mine si articolul mai bine ati vedea esenta lui, nu doar forma.
Olivian BREDA
May 22nd, 2009 at 12:20 pm
Spui asa:
“De la reselleri?
Nu, pentru ca atunci nu isi mare are rost campania online. S-a promovat un brand, deci ar trebui sa cumpar de pe site-ul lor.”
In opinia mea, e o mica buba cu aceasta logica: eu cred ca poti avea o campanie online si sa cumperi de la un magazin online acel produs.
Da, ar fi bine, ar fi frumos, ar fi toate bune daca as putea cumpara produsul de la producator.
Dar existenta produsului pe pagina producatorilor (la un pret de producator, adica minim) ar nimici practic concurenta si distributia prin lantul de reselleri.
Sincer, nu vad problema in a promova un televizor LG pe care il cumperi prin eMag.
Si campania asta are atata sens ca daca o sa dau “televizor lcd full hd” la Google ar trebui sa gasesc pagina LG-ului (peste ceva timp).
Chiar ii vad o mare utilitate.
Gata, predau stafeta.
Krumel
May 22nd, 2009 at 12:27 pm
Chiar si asa intrebarea ramane valabila: de unde cumpar online?
Monoranu
May 22nd, 2009 at 12:28 pm
Pai nu orice se promoveaza in online trebuie sa fie cumparat tot din e-magazine. C’mon! Eu cred ca nu e cea mai rea idee dupa cum internetul este un canal de comunicare si daca e folosit pentru asta, nu e cu nimic mai special decat TV, reviste, etc. Singurul plus e acela ca bloggerii scriu din perspectiva personala si poate din cea a consumatorului. E o alta varianta de a crea reactii online decat review-urile de pe site-uri specializate.
Parerea mea!
add
May 22nd, 2009 at 12:35 pm
ce n-ati inteles voi e ca lipseste veriga dintre “dorinta de cumparare” si locul de unde cumperi.
Nu-i nici o problema ca nu vinde LG, asa e si normal, dar pot sa ma indrume spre un magazin in care ei au incredere, ca sa am si eu la randul meu.
add
May 22nd, 2009 at 12:37 pm
ah, si nu e musai ca retailerul sa fie online, puteau sa zica “Gicu SRL, Etaj 8, Magazin Unirea”… mi-era tot una, mai ales ca astfel de produse cumparatorii vor sa le vada inainte ca au valoare mare.
Bogdan Nedelcu
May 22nd, 2009 at 10:12 pm
Fiecare campanie are propriile ei obiective. Din cate am inteles, modelul respectiv inca nu este disponibil pe piata, ceea ce inseamna ca, pe langa promovarea brand-ului, campania a avut si alte ingrediente precum teasing-ul.
Pe mine m-a amuzat postul lui Victor Kapra, in care scria ca a trebuit sa care singur ditamai tv-ul pana in casa
Krumel
May 23rd, 2009 at 7:47 am
LOL, esti singurul care a observat aspectul asta.
Restul nici macar nu au stiut sa spuna lucrurile astea.
Buzz
add
May 23rd, 2009 at 8:30 am
modelul nu e nou, cam de-aia nu se prea gaseste.
Alex Mielus
June 2nd, 2009 at 8:33 pm
Atat timp cat s-au luat banii pentru buzz / promo / marketing, mai conteaza? Agentia si-a luat banii – firma are awareness, dar nu si vanzari. Si-atunci ar trebui sa cada capete. Cad?
add
June 30th, 2009 at 1:04 pm
http://www.nokia.ro/magazine
ca tot s-a dat exemplu cu nokia
add
June 30th, 2009 at 1:05 pm
sau sony:
http://www.sony.ro/biz/howtobuy/AccessDealerLocator.action?site=biz_en_RO§iontype=How+To+Buy&categoryGenericName=PUD
zoso
June 30th, 2009 at 1:28 pm
add, si coca cola vinde marfa pe site, nu?
add
June 30th, 2009 at 1:31 pm
pai cocacola nu poti cumpara online, si daca poti e o prostie si nu merita, nu amesteca merele cu perele. ma refeream la vanzarea de electronice, si am dat doua exemple, din care unul perfect asemanator
zoso
June 30th, 2009 at 1:45 pm
la fel ca si la audi si la altii, firma cu “nume” se ocupa doar de branding. importatorii/distribuitorii sau vecina de la doi se ocupa de vanzare. lg are distribuitori. am inteles problema ta, dar ea e mai mult cu retailerii, nu cu firma in sine. si pentru ca suntem oameni maturi, ar trebui sa facem diferenta. daca nu, ne comportam ca niste copii si apelam la clasicele “get a life” sau “ma plictisesti”.
add
June 30th, 2009 at 1:51 pm
audi face reclama la TV la noul Audi A7 daca nu-l gasesti la dealeri? Nu, pentru ca reclama la TV e scumpa si trebuie sa aiba musai finalitate si conversie. Si pe audi.ro e si lista de dealeri.
Nu-s de acord ca LG trebuie doar sa importe mixerele si sa puna un banner la unirii, ei tre sa urmareasca tot lantul pana in bucataria lu’ Maricica de a cumparat ca a vazut bannerul la Unirii.
Radu
June 30th, 2009 at 1:57 pm
Ce-i drept, un partner store locator n-ar fi stricat atasat cumva la site-ul asta. Daca acoperea toti distribuitorii LG, atat magazine online cat si offline, isi facea treaba. Interveneau insa probleme serioase de logistica / centralizare a informatiilor… sau?
add
June 30th, 2009 at 2:05 pm
una e teasingul. si cand rula reclama, daca luau comenzi inseamna ca aveau produsul, ca nu era fizic in curte asta e altceva. iar amestecam treburile.
zoso
June 30th, 2009 at 2:09 pm
daca il comanzi online, ai rabdare, il aduc ei de la depozit.
daca il vrei offline, de ce nu ne dai acum un avans si ti-l livram noi cand ajunge in romania? nu, nu avem decat unul, pe care il aratam la oameni. poftiti. va place? excelent. avansul si in 3 luni il aveti.
Sus.ro — Campania LG – cateva ganduri, la o luna dupa
July 22nd, 2009 at 6:05 pm
[...] de finalitate a campaniei (nu se ofera o modalitate de cumparare a televizorului – detalii aici – post si comentarii). Este adevarat, campania nu a fost una de vanzare, ci de buzz/awareness, dar trebuia mentionat mai [...]