.ro Online Territorial Pissing

Nevermind Ma gandesc ca ar fi bine sa imi specific zona de interese, sa imi „marchez teritoriul” pentru a evita disputele prostest/tipice/romanesti.

Vad ca in .ro, online sau offline e cam tot una pentru unii, cel putin se fac comparatii irelevante, multi obisnuiesc sa se foloseasca de ceea ce e englezesc pentru a fi „scule” in .ro . Din romanii din online, putini se refera la .ro fara a compara cu .com, ne comparam cu ei de parca am fi o piata super dezvoltata.

In ultima luna am observat prin diferitele evenimente online (in direct sau relatate de altii) unele inadvertente legat de online si de .ro in special. Creiere ce participa pe la diferite evenimente, debiteaza noduri de gandire ce nu se regasesc practic in mai nimic romanesc pe .ro

Nu sint de acord cu parerile astea si vreau sa ma exprim legat de ceea ce se intampla in .ro. Nu conteaza persoanele care sustin unele lucruri, numele lor ma intereseaza mai putin. Vreau doar sa vorbesc despre ceea ce eu nu consider a fi ok in .ro

O sa le insirui pentru a fi mai usor de urmarit:

1. Nu cred in cei care spun ca Facebook/Myspace e mai tare ca HI5 in .ro. Oamenii astia citesc prea mult stirile englezesti si nu se adapteaza cerintelor romanesti. Mi se pare cam eronat sa gandesti din stiri si sa nu tii cont de ceea ce se intampla in .ro. Ptr. ca restul lumii sta pe Facebook/Myspace, nu inseama ca in .ro el are neaparat un viitor. Nu imediat.

2. Urasc „marketerii” care urmaresc si sint urmariti pe Twitter predominant de romani, dar care arunca perle englezesti, – da mai bine la public. Snobism romanesc, i-am zis eu.

Un fel de marketing personal de lut, care pana la urma nu face decat sa scoata la iveala ceea ce in mod normal nu am fi aflat din interviuri, texte, proiecte.

Unfollow e defapt o jignire ptr ei, nu accepta faptul ca ei ar putea bolborosi zilnic prostii.

3. Detest oamenii care cred ca doar cei cunoscuti au valoare, restul defapt sint niste surse de inspiratie ptr vedete, nici nu merita mentionati. Ma refer mai ales in .ro unde inca avem perceptia ca doar un numar redus de oameni au valoare in .ro. Evident, ei sint cei mai cunoscuti, pentru ca radiourile, televiziunile, ziarele promoveaza doar din cercul respectiv.

Pana la urma, lucrand in online sint interesat doar de ce e pe online, nu si de vedetismele ce depasesc sau intervin in online.

Aici ma refer la jurnalisti celebri, vedete, politicieni, oameni de afaceri care pentru simplul fapt ca se folosesc de un blog, sint automat denumiti bloggeri, „de succes”. Toata lumea e blogger in ziua de azi, mai ales daca scrajeleste 3 barfe si un videoclip de pe youtube, de pe urma caruia vrea sa faca bani.

In .ro, ca oameni veniti din online, sint putini bloggeri celebri, restul sint vedete offline ce se folosesc de online ptr imagine. N-am nimic cu ei, doar ca nu mi se pare prea ok sa ii punem pe toti in acceasi oala. Un realizator Tv nu are nimic in comun cu un fost jurnalist, la fel nici cum un fost jurnalist nu are nimic comun cu un designer/programator. In schimb, toti se intrec masurandu-se in trafic.

Nu mai zic de faptul ca A list ptr multi inseamna „printre primii bloggeri din .ro” sau cei mai populari bloggeri.. Termenul ar trebui sa faca referire la alte lucruri, nu la vedete de carton.

Citeste si:  Cele mai cautate cuvinte cheie romanesti

In primul rand A list ar trebui sa structureze bloguri dintr-o anumita categorie si sa le clasifice ca a fi calitative. In nici un caz, sa ne trecem singuri pe liste in ideea de notorietate.

4. Nu mi se pare ok ca oameni din offline sa debiteze tot felul de afirmatii despre online. Ma refer la persoane care in principal au activat sau activeaza in offline, dar sint cunoscuti datorita cerurilor (de online) in care umbla.

Nu mai zic de cei care au efect decizional prin diferite regii, oameni care cred ca online-ul se termina la ora 16, cand se termina programul de lucru.

Daca reclamele pe TV sau Radio merg bine (pe offline), inseamna ca pe online sint bune banerele si CPM-ul.” Mai ales ca sint bani usori veniti de la clienti necunoscatori in ale online-ului.

Sa ma scuteasca de comentarii cei care cred ca nu stiu ce inseamna” awareness” si cand se face. Nu despre asta vorbesc.

5. Evit conferintele si oamenii ce tot participa la conferinte ca speakeri cei care repeta aceleasi subiecte. Se schimba doar scena, actorii sint aceleasi. Piesele sint dupa autori englezi, putini din ei compun sau creaza sau se adapteaza dupa .ro

Nu mai zic de vedete de lut ce urmaresc informatii englezesti si le prezinta ca fiind relevante in .ro Probabil de asta exista un dezgust fata de unii participanti, neincredere in subiectele prezentate sau dezinteres pentru participare.

De asta nu o sa ma prea vedeti la tot felul de intalniri/conferinte/evenimente, decat daca imi e locul.

6. Mi se par destul de ipocriti cei care imita proiecte englezesti pentru a castiga bani si imagine. Acum pe bune, cine mai crede in proiectele pe care unii le ridica, pe rand, la rang de „senzational”? Multe mor in primele 3-4 luni de zile.

Sustineti esecul, noncreativitatea, faptul ca se pot face bani usori cu o idee ce imita/copie sau fura un alt proiect nu mi se pare o realizare. Ci mediocritate sustinuta de unii oameni care vor „succes”.

7. In .ro se vorbeste de mult timp despre conversie, relevanta, anti CPM si banere. Acum, in timp de criza, apar eroi care atunci se faceau ca nu aud despre asa ceva, ptr ca se castigau bani usori. Sint jalnici oamenii astia, au reputatie facuta pe seama celor care ori sint din offline ori nu stiu ce inseamna online si inghit rahatul debitat de vedete.

Mai nou, odata cu criza, oamenii din online isi fac probleme legat de conversii, de relevanta, de eficienta. Nu mai merg banii usori, nu mai fac succes.

8. Ma streseaza cei care cred ca stiu ce e SEO si care cred ca e deajuns sa citesti o carte, sa urmaresti un RSS de blog sau sa stai geana pe ce tooluri folosesc ei. N-or sa invete niciodata SEO sau SEM cum trebuie, tot timpul or sa greseasca, tot timpul or sa creeze o imagine gresita a ceea ce inseamna SEO si SEM.

De ce? Pentru ca nu se adapteaza la ce e pe .ro, pentru ca nu analizeaza, interpreteaza sau pun in practica lucruri care i-ar ajuta mult.

Citeste si:  Kitsch

9. Nu inteleg magazinele online (de succes) care inloc sa fie interesate de convertirea traficului existent, incearca sa si-l mareasca dorind trafic si mai mult.

In mintea lor, treaba e simpla: „daca la x vizite am n conversii, inseamna ca la xyz vizite or sa fie nmc conversii. Deci, e nevoie de mai mult trafic.”

Fara bugete de investit in diferite medii online, fara simt de adaptare la ce e nou, fara strategie si interes spre analiza cumparatorului.

10. Nu apreciez pe cei care cred ca online se rezuma la Bucuresti si la „bugetele din industrie”, Romania fiind un cartier marginas al capitalei.

Imi pare rau, dar in tara sint multi altii care au reusit si care nu sint acceptati sau bagati in seama pentru ca nu sint din Bucuresti sau nu se ridica la pretentiile unora din Bucuresti.

A ignora provincia si potentialul ei, e o mare greseala. A alerga doar dupa „bugete mari”, nu ajuta deloc o piata si nici nu dezvolta o zona propice online-ului.

11. Imi sint patetici cei care se intrec in trafic obtinut, numar de followers, numar de readers si alte masuratori online.

In loc sa isi caute „conblogareni” din acelasi domeniu si sa se compare intre ei, multi se dau mari vedete comparandu-se cu oameni din alte nise/domenii. Vezi bine succesul vine din userii pe care ii invarti si daca nisa pe care o acoperi e mica, atunci esti un looser comparativ cu „valoarea” masurata dupa diferite criterii.

Inca nu se face diferenta in .ro intre cei care scriu ptr bani si cei care sint noncomerciali/informativ/educativ, criteriul de diferentiere e tot traficul in toate cazurile.

Nu mai zic de faptul ca sint putine bloguri (in special) care sa fie non comerciale, bloggeri care sa scrie din placere si nu din interes financiar.

Stiu, sintem in vremuri in care „criza” e un motiv de lauda sau un scop de promovare. Nu multi isi permit totusi luxul sa scrie calitativ si nu cantitativ. Poate ar trebui vazut si aspectul asta in .ro

Hmm …ma opresc la 11, ptr ca top 11 da bine la oameni si nici nu vreau sa plictisesc.

Totusi, dupa principiile mele nu pot agrea nici unu din cele 11. Principiile pe care le am nu sustin modul cum unii vad lucrurile.

Ma astept sa fiu acuzat de „judecati de valoare”, „aruncatul cu noroi in altii”, „tu stai pe margine si comentezi ce fac altii” (nu sint nici antreprenor, nici designer si nici developer – deci e cam de cacat sa tot repeti asta pe unde iti cade) si alte prostii debitate de ilustii oameni din online.

Articolul asta e despre mine si despre ce accept din online, despre criteriile mele si despre viziunea mea asupra .ro

Vreau sa imi marchez teritoriul pentru a nu imi crea prieteni falsi (cei care cauta profit de pe urma amicitiilor), pentru a ma delimita de o anumita zona din .ro (in special A list) si pentru a promova o atitudine in online (dispretul fata de ipocriti).

Acru, nu? 😀

Sharing is caring!

15 Comments

  1. problema e ca toata lumea stie asta, dar facturile sunt nemiloase. toti vor sa tina steagul sus, dar au copii de hranit si credite de achitat.

    Răspunde

  2. Problema e ca la nivel declarativ toti suntem de acord cu tine…

    Răspunde

  3. M-am identificat cu multe dintre neplacerile provocate de atitudinile prezentate in top 11. Pana la urma cred ca e efectul de turma si foamea din stomac de vina.

    Răspunde

  4. Cred ca problema e provocata, cel putin partial, de lipsa de informare. Putem chiar sa comparam pe cele 11 pcte pe care le-ai listat mai sus si o sa vedem ca jumatate sunt cauzate de lipsa de informare, a celor care trebuie sa faca sau a celor care platesc pentru a li se pare.

    Răspunde

  5. romania inedit mai 4, 2009 at 12:53 pm

    Eu cred ca este binevenita aceasta criza , pentru ca publicitatea nu o sa se mai vanda la kilogram .

    Magazinele online de succes , urmeaza acelasi model de business ca si magazinele offline de succes , asa ca nu este de mirare ca in loc sa fie interesate de convertirea traficului existent si de cresterea valorii medii a comenzilor , dublata de fidelizarea consumatorilor ,  incearca sa si-l mareasca dorind trafic si mai mult.
    Asta se intampla si deoarece cei care sunt platiti sa faca publicitate , sunt platiti in functie de bugetul pe care il au la dispozitie .
    Fara bugete de investit in diferite medii online, fara simt de adaptare la ce e nou, fara strategie si interes spre analiza cumparatorului , marea majoritate a magazinelor online o sa dea faliment , si asta este un lucru bun , deoarece competitorii o sa fie nevoiti sa invete din experienta negativa a celorlalti , sau o sa dea la randul lor faliment , si poate asa o sa apara oameni deschisi la nou .

     

    Răspunde

  6. zoso, n-au decat sa stie, postul e despre mine si ce nu imi place mie. Nu ma astept la vreun efect, oamenii vin, citesc, sint deacord si fac tot ca ei.

    Nu o sa schimb nimic la unii, dar la cei tineri sper sa schimb mentalitatile, sa nu aiba obiceiuri „batranesti”.
    Si apropo de postul tau de azi cu „sport365.ro, un site marca Gămulescu ” unde scrii:

    O fac pentru că alţii nu au curaj, pentru că au facturi de plătit şi contractele de consultanţă se dau celor care sunt cuminţi şi scriu articole frumos-generaliste.

    Stii, pana la urma nu cred ca ar trebui sa incerci sa schimbi mentalitatile „batranilor” din .ro, ci sa le modelezi pe cele noi/tinere.

    Ptr. ca astfel lasam impresia ca .ro depinde de niste oameni, iar eu nu cred asta. Oricum nu depinde de oamenii care sint depasiti de online, ci de cei care vin in online.

    In fine, eu nu ma axez spre cei „batrani” din online, ci spre cei tineri care vor alternative la ceea ce e acum.

    Marketosaurus
    , mai in gluma mai in serios ….asta e chiar o problema. Toti sintem deacord cu ce zic altii, dar facem tot cum stim.

    ducu, faci parte din generatia tanara din online-ul iesean, ma astept de la tine la revolta, la a dezvolta alternative, la implicare.

    Noni la fel si J Mihai, ptr. ca stiu ca aveti potential si sincer cred in ceea ce faceti sau ce puteti face.

    Cred ca exemplul de atitudine poate schimba lucrurile, chiar daca multi or sa fure ceea ce faceti voi, pana la urma conteaza ceea ce simtiti voi ca e bine, nu ce cacat mananca aia.

    romania inedit nu imi e clar ce faci tu, dar sper sa gresesc in privinta ta.

    Răspunde

  7. tinerii trebuie sa stie pe ce s-au ridicat batranii. pentru ca lucreaza pentru ei.

    Răspunde

  8. Ce s-a intamplat in online anii trecuti si ce se intampla anul acesta este identic cu ce s-a intamplat in imobiliare.

    Ne-am trezit cu totii conectati la internet, majoritatea needucati in ale onlineului si hai sa facem ceva cu oamenii astia au zis unele companii sau marketeri la fel de needucate. Trist e ca cel care vindea varza in piata a ajuns sa faca bugete si siteuri online si uite asa si-a facut omu cariera si credite in banci.

    In Romania este loc imens de dezvoltare pe online… drept dovada este faptul ca traficul de pe siteuri provine aproape 90% din Google, ceea ce inseamna ca lumea asteapta niste branduri online romanesti, asteapta sa devina brand loyal.

    Practic romanii umbla pe intuneric pe internet, este un loc imens de dezvoltare de platforme pentru aproape orice pe piata roamneasca.

    Criza aceasta este absolut vitala pentru dezvoltarea pe termen lung a anumitor domenii, pacat ca in tot acest boom de fericire din anii trecuti si-au pus sperantele o groaza de oameni si acum sufera.

    Ceea ce nu realizeaza unii este ca 100% din afacerile prezente pe internet in .ro  sunt 100% legate de offline si daca acestea sunt profitabile sau nu. Sa spui ca 2009 este anul in care totul se muta pe online si ca onlineulu ofera eficienta este o aberatie. Onlineul romanesc abia scoate suzeta din gura.

    Pentru companiile care au ceva cu adevarat de oferit va fi o perioada de crestere stabila si sustenabila dupa aceasta criza.

    Răspunde

  9. Normal ca lucreaza ptr ei, batranii administreaza .ro.
    Totusi, faptul ca lucreaza ptr ei, nu inseamna ca devin ca ei. Exista totusi o sansa ca unii sa nu accepte prea multe de la ei…

    Ma gandesc doar ca e mai indicat sa sustii un tanar si sa ii arati o alternativa, decat sa iti bati gura cu un batran ce nu are de gand sa se schimbe. 🙂

    Răspunde

  10. esti naiv. cel mai bun exemplu e bogdan gavrila. care pana acum un an era un low level dude. atat de low, incat aia de la arbo si boom il tolerau la ei in retea si ii permiteau sa joace la doua capete. pentru ca apoi sa devina ca ei.

    sau uite la cristian boureanu, politicianul.

    Răspunde

  11. Hmm…cu cateva exemple ma poti face naiv, dat totusi eu cred in ceea ce fac eu.

    Tu contina ceea ce faci tu, daca iti convine mai mult.

    Răspunde

  12. la pc 2 perfect de acord…

    Răspunde

  13. suntem inca tineri si naivi, ne permitem sa facem ce vrem

    Răspunde

  14. Nu stiu, cred ca se reduce oarecum si la faptul ca , noi, ca romani, in mare parte, suntem fascinati de castigurile rapide, mari, fara munca. In loc sa muncim sa zicem o saptamana si sa avem X $ garantati, mai bien dam tot ce avem in casa ca sa castigam la loto.
    Cati nu au aruncat bani asa bani in onlineul romanesc doar pentru ca e piata in curs de dezvoltare.
    De asemenea legat si de alte puncte ar fi ceea ce consideram noi prin a fi „faimosi”, cunoscuti, etc… De aceea si stupiditatea in masa cu commenturi pe Hi5 (da si mie un comment, intreceri, cine are cei mai multi prieteni, comenturi ,etc). Mai vedeam pe la antena 1 si otv niste „vedete” de 2 bani, nu caut da’ pun pariu ca sexy braileanca si altii (chiar nu mai prea stiu altii) are blog si e mare vedeta si in online…
    Problemele in online vin degenereaza din problemele din offline, si cum de hmm, cateva sute bune de ani sunt aceleasi nu cred ca se va schimba ceva…

    Răspunde

  15. p.s mi-am recitit comentariul acum…
    e plin de dezacorduri, greseli si alte cele, probabil eram cu capul in nori..
    ma scuzati :)!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *