Nimicul lui Krumel

Cum pregatim lista de IBL-uri ptr Google Disavow Tool

Pentru ca cei de la Bing au avut o idee excelenta de a lansa o optiune prin care detinatorii de site-uri isi pot nega IBL-urile site-urilor, cei de la Google au „cooptat-o” si ei. Evident, Google a avut mai mare succes cu el, in special in tarile non Bing, daca putem spune asa.

Cu alte cuvinte acum exista o unealta prin care puteti nega, dezaproba, refuza (si mai putin dezavua, care e un termen cam mofturos ptr o optiune online) IBL-urile generate in trecut de catre voi sau de catre altii.

Motivarea folosirii are 2 surse:

    Candva, ai trimis link-uri in mod intentionat catre site-ul tau, lucru care in conditiile impuse de Google se numeste BlackHat sau spam. Pacatosul trebuie sa isi indrepte greselile prin confesarea lor si crearea unei liste cu site-urile participante la aceasta “marsavie”.

Ma amuza motivarea asta, dar apreciez ca fiind desteapta miscarea facuta de cei de la Google: in timp ce pana acum se cumparau link-uri la kilogram si nimeni nu tinea cont de nimic, Google si-a construit un model prin care fapta respectiva devine negativa/rea si ea trebuie indreptata prin confesare/autodenuntare.

    Motivul ptr care cei corecti sint multumiti si apreciaza utilitatea tool-ului, adica: eliminarea link-urilor generate de concurenta in mod intentionat prin plasarea de link-uri pe site-uri vecine sau chiar in ograda zonei neacceptate de Google. Cu alte cuvinte, eliminarea SEO-ului negativ, cel care devenise o practica destul de frecventa, in .com in special.

Cei conspirativi cred ca listele trimise spre Google e o forma prin care ei isi vor dezvolta algoritmii privind sursele de linking ce au o calitate redusa dar si retelele care fac bani de pe urma maretului produs Google, numit PageRank. Acum, mii de webmasteri vor servi liste cu site-uri ce nu au calitate, ramanand ca Google sa genereze un model de identificare pe care sa il foloseasca in urmatoarele actualizari de algoritmi.

Ceea ce e ok.

Problema ceea mai mare e ca sint destul de putine elemente concrete privind valoarea unui site ce da link sau calitatea unui IBL venit de pe un site de „slaba” calitate. Eliminam din discutie directoarele web si directoarele de articole, cel putin pe .com, care sint deja etichetate ca fiind de slaba calitate.

Sites Placed Above Mine” e modul cum foarte multi vad lucrurile. Totul e spam, mai putin ce „creeaza” ei. Asta nu poate fi un principiu dupa care Google se poate lua, motiv ptr care momentan sint doar pareri subiective despre ce site-uri ar putea fi daunatoare. Desi am putea corela cerintele din Ghidul Google privind eliminarea spamului, multi webmasteri tind sa fie subiectivi atunci cand trebuie sa eticheteze sau sa identifice site-uri cu potential SEO negativ.

Motiv ptr care, atunci cand vreti sa refuzati/anulati link-uri prin unealta oferita de Google e indicat sa va ghidati dupa urmatoarele informatii/criterii:

-> Propria experienta privind paginile cu continut util sau nu. Daca observati ca sint site-uri fata de care puteti avea dubii privind valoarea si efectul lor asupra site-ului pe care il aveti, il puteti trece intr-o lista ptr a refuza legatura de pe acel site.

-> Existand posibilitatea ca trierea subiectiva sa includa site-uri cu potential pozitiv e indicat sa folositi metrici care sint acceptati si folositi mai de catre toata lumea.

Ma refer la Google PageRank, Webpage ACRank, Sub-Domain mozRank, Domain mozAuthority sau alti metrici pe care ii folositi in mod constant. Aici iar lucrurile sint subiective, in functie de cunostintele pe care le are fiecare.

Metoda e simpla: Luati link-urile din Webmaster tools, verificati-le cu Seo Spyglass sau oricare alt tool care verifica in timp real existenta si starea link-urilor, exportati lista cu link-urile dofollow (cele nofollow se spune ca nu sint luate in calcul de catre cei de la Google), filtrati lista dupa propriile nevoi, importati lista in CognitiveSEO.

Acum incepe distractia. In CognitiveSEO puneti spre analiza site-ul folosind un singur credit. Apoi folosind optiunea de import urcati link-urile dofollow triate in prealabil. Astfel, restul de credite le veti folosi doar pe link-urile pe care voi vreti sa le analizati. Veti analiza doar IBL-urile active si dofollow, urmand ca de pe urma lor sa obtineti metricii mai sus mentionati.

CognitiveSEO e un monstru de platforma de analiza avand si punand la dispozitii multe optiuni de treiere. Am mai scris despre unealta, n-are rost sa le mai enumar. Accesati Filters > Metrics > orice criteriu din sectiunea asta pe care puneti baza.

Puteti filtra dupa categoriile de site-uri, dupa metrici, hosting, anchor text si cam tot ce va taie capul in materie de optiuni personale. Tot ce trebuie sa faceti dupa ce ati gasit sursele care corespund nevoii voastre e sa le exportati si sa le pregatiti ptr importarea in Google Disavow Tool.

Eu obisnuiesc sa ma iau dupa Webpage ACRank ptr ca cele mai multe IBL-uri vin de pe pagini interioare si mai putin de pe indexul site-urilor. Daca acest Rank e slab atunci inseamna ca link-ul poate veni de pe un site slab. Puteti selecta mai multe optiuni, urmatoarea ar fi Domain mozAuthority ptr a tria paginile cu rank slab de pe domenii cu autoritate slaba.

-> Un alt criteriu dupa care va puteti orienta atunci cand stabiliti ce link are valoare sau nu, e Ghidul Google in care veti gasi informatii privind ceea ce ei considera ca fiind practica eroanta in SEO. Cu ajutorul informatiilor oferite de Google va puteti corecta si imbunatati parerea subiectiva privind unele site-uri.

Urmatorul pas e sa urcati link-urile in unealta ptr a anula acele link-uri.

Abordarea mea nu e axata per toate link-urile venite catre site ci per anchor text si anchor URL. Desi majoritatea IBL-urilor vin cate index, in cazul magazinelor online si nu numai, categoriile sint cele care trebuie sa urce la cautari specifice. Asta inseamna ca ar trebui vazute problemele in functie de eventuala penalizare. Analizati link-urile la nivel de pagini si apoi la nivel general.

In cazul site-urilor ce au probleme de a urca la cautari cu indexul, acolo lucrurile stau oarecum diferit. Tendinta e ca indexul sa apara la multe cuvinte cheie generale, ceea ce dilueaza din potentialul indexului de a urca la cuvinte cheie generale dar si canibalizarea categoriilor cu potential.

Nu uitati ca inainte de a folosi acest tool sa va asigurati ca problemele nu tin de onpage; dupa atatea actualizari de algoritmi multi tind sa presupuna gresit sursa problemelor in SEO.

Odata urcate link-urile spre anulare tot ce trebuie sa faceti e sa asteptati. Cat? Nimeni nu stie inca, nu am vazut postate studii de caz pe .ro; eu abia saptamana asta a trebuit sa ma ocup de problema asta ptr un client. Revin cu info privind rezultatul anularii link-urilor prin Google Disavow Tool.

Tot privind link-urile din Google Webmaster Tools, aici apar o serie de intrebari datorate faptului ca link-urile se actualizeaza greu, la perioade mari de timp; uneori link-urile sint inactive, Google le pastreaza inca in baza lor de date; le gasiti pe toate in lista, atat nofollow cat si dofollow. Toate astea fac destul de dificila analiza dar si presupunerile privind datele si cum le iau in considerare cei de la Google.

Dar probabil ca daca am sti toate lucrurile astea viata ne-ar fi mai usoara … si nimeni nu are un motiv sa fie asa.

Sharing is caring!