Greseli (incredibile) realizate in .ro la lansarea unui site

M-am gandit sa scriu articolul asta pentru ca inca vad cum „antreprenorii” din .ro lanseaza site-uri ca si cum ar da drumul la apa unui vapor, cu sampanie sparta, fanfara si multi „gura casca”. O sa spuneti ca nu inteleg ce inseamna PR, o sa va spun ca da …genul asta de PR nu il inteleg.

E un fel de „graba strica treaba” in .ro, frecvent sint lansate si promovate site-uri ce nu sint terminate sau care nu au trecut printr-un filtru de verificare. Evident, pretentiile sint mari pentru ca ele apartin unor asi in online-ul romanesc. Nu mai vorbesc de faptul ca ele dupa 2-3 luni mor subit.

Am vazut greselile astea si la clienti de ai mei dar si la mari antreprenori romani care, grabiti sa lanseze la apa un esec, uita sa acopere niste lucruri. Le voi enumera in cele ce urmeaza:

  • Partea de dev. e facuta pe un subdomeniu ce e indexat de Google sau dezvoltarea se face direct pe site fara sa se blocheze accesul robotilor.

    De fiecare data cand se lanseaza un proiect sint sanse mari sa gasiti in Google pagini deja indexate care erau in lucru. Paginile deja indexate pot crea probleme, tinta propusa de pozitionare la cautari se poate decala cu aproximativ 2 luni. Ceea ce inseamna un esec din start.

  • Designul e facut ca sa incante si nu ca sa fie practic. De cele mai multe ori site-ul trebuie sa impresioneze prin elemente de design si nu prin continut sau functionalitati. Ma refer la site-uri ce au un caracter comercial si care trebuie sa converteasca.

    De multe ori a trebuit sa vin cu sugestii ce tin de functionalitati si structura doar pentru ca designerul s-a orientat doar spre a da bine, nu si spre a functiona bine. De cele mai multe ori …asa s-a cerut.

  • Unele proiecte facute de oameni ce pretind ca au experienta in online nu au realizate elemente de baza. Am vazut de multe ori site-uri ce nu au titluri sau ce contin in titlu un brand sec. N-am idee cum ar putea oamenii sa isi dea seama despre ce e vorba in acel site din moment ce nici titlul si nici continutul site-ului nu il ajuta.

    Mai specific, ar fi vorba de niste retele sociale romanesti care au pretentia (doar pentru ca sint facute de oameni „cunoscuti”) de a fi posesoarele unui succes innascut, succes datorat faptului ca prietenii de pe FB si Twitter l-au luat „la cunostinta”. N-o sa dau nume, oamenii astia nu sint in stare sa accepte o greseala, decat o „eventuala” greseala (posibila in viitor)…

    Site-urile respective par neterminate, un fel de Beta romanesc…

  • De multe ori site-urile obisnuiesc sa foloseasca in titluri si descrieri cuvinte cheie fara relevanta sau care nu se regasesc in continutul prezentat. Evident e vorba de cuvinte cheie ce au concurenta mare, a fi „numarul unu” e primul pas spre succes.

    „Cea mai buna aparare e atacul”, pare sa fie gandirea paguboasa a unora. In loc sa isi asigure o prezenta imediata la o serie de cuvinte cheie ce au concurenta minima, ei ataca direct cuvinte cheie „mari”, ce au concurenta mare.

  • Site-urile sint in versiune Beta in functie de cine si cand gasesc diferite gauri. E scuza multora care lanseaza „barci” pe internet in speranta ca „n-o sa stie nimeni”. Unii dintre ei fac greseala si mai cer si feedback.

    Ei, o astfel de persoana a lansat pe piata un „chici” si in dorinta de a-l propaga la cati mai multi followeri si-a dat jos serverul, astfel incat feedback-ul s-a rezumant la „vezi ca iti e pe jos site-ul…”.

  • Evident, odata identificate greselile, raspunsul impaciutor e „are dreptate, dar nu e chiar asa”. Ultimul cuvant pare sa il aibe detinatorul, nu „cel care se pricepe.”

  • Dureaza in jur de 2 saptamani sa modifici sau sa adaugi titlul unui site, o descriere, un typo, o imagine eronata sau un comentariu rautacios. Asta pentru ca, „capul” trebuie sa se pronunte. „Cap” care de cele mai multe ori nu se pricepe, nu e interesat si in general ii place sa gaseasca probleme care sa justifice „munca in echipa”.

    Si in cazul asta rezolvarea e un comunicat de presa. 😀

  • Au cate un prieten care se pricepe mai bine la SEO, dev sau design si care vine cu sugestii care „iti dau peste mana”. Evident ca acel prieten vine cu niste exemple de 3 lei, urmand ca tu sa incepi sa duci niste explicatii contrare cu argumente. Intr-un final, tu „esti pus sa muncesti, nu sa gandesti”.

    Prietenul sau angajatul „care se pricepe” urmareste diferite surse care in discutie produc „argumente” la care clientul obisnuieste sa plece urechea. De cele mai multe ori, genul asta de clienti sint victime sigure pentru oportunisti fara etica.

  • Urmeaza declinul si regretul ca daca omul de SEO/copy/dev/design „s-ar fi miscat cum trebuie”, succesul ar fi fost garantat ….asa proiectul a murit in fasa. Vom reveni cu un proiect mai bun si deci cu un succes pe masura.

    In cazul de fata nu exista nici un comunicat de presa, nimeni n-o sa se laude cu un esac/proiect mort. „N-a fost sa fie”, „Si-au dorit victoria mai mult ca noi”, „Nisa era aglomerata”.

  • Nu conteaza esecul nici macar cand el se repeta obsesiv, am invatat de la guru din romania ca „ignorance is bliss” si ca „invatam din greseli”. Ceea ce el nu a inteles e ca greselile repetate dau nota unui esec, ce de cele mai multe ori, PR-ul nu il mai poate ascunde. El traieste cu impresia ca e un neinteles, societatea il critica pentru ca e ofticata de succesul avut si munca depusa.

    „Viata merge inainte, pietrele raman in urma.”

Citeste si:  Concursuri .ro

Cam astea ar fi in mare, s-au nimerit sa fie 10, greseli pe care multi din .ro le fac. Am incercat sa nu acopar doar partea de SEO pentru ca nu e singurul lucru care conteaza. Cred ca lista ar putea fi marita, totusi „sa nu exageram”..

Greselile astea raspund intrebarii: „tu ce ai facut pentru .ro?”, evident versiunile sint cu mult mai cosmetizate …sau photoshopate.

Sharing is caring!

28 Comments

  1. man.. aceste actiuni corcite realizate de personalitati care au marcat istoria… nu reprezinta nimik mai mult decat un rulaj de bani 🙂
     
    Numai bine,
    Alex

    Răspunde

  2. Bune observaţii, chiar excelente. Mai puţin faptul că nici chiar dumneata, mare guru de online, nu ai bunul simţ să scrii cu diacritice. Ştiu firme de PR care obiectează că «tehnic e nefezabil» ş.a.m.d. Bullshit. România e singura ţară care e prezentă pe Internet majoritar fără nici o diacritică! Ruşine, bă!

    Răspunde

  3. Esti frustrat de diacritice, dar cred ca o sa supravietuiesti. Mai ales ca intelegi ce am scris (fara diacritice).
     
    Mersi de comentariu. 🙂

    Răspunde

  4. Adrian, discutia ajunge in alta parte. Inteleg faza cu diacriticile dar chiar nu trebuie sa deveniti „combatanti” doar de dragul de a „da un exemplu”.

    Am ales ca pe internet sa scriu fara, e alegerea mea. Daca nu puteti intelege ce am scris din cauza asta si sinteti mai mult interesati de diacritice decat de continut si mesaj, ma puteti lejer ignora. Va respect optiunile. 🙂

    Now back to subject? Please…

    Ps: nu sint un „mare guru de online” si nici nu intentionez sa devin. Puteti adresa versiunea asta bloggerilor vedete, eu sint un nimeni care scrie despre nimicuri…

    Răspunde

  5. altu cu diacriticele… eu simt ca tu te plictiseai in fata monitorului si ai zis ca ia sa dai tu o lectie…
    marş mă!

    Răspunde

  6. Krumel, stiu ca esti un nimeni, faceam misto de ala cu „mare guru” 🙂
    Iar in ce priveste diacriticele…jeez….nu mai poate omul sa faca scrie un text ca sa aiba relevanta link-ul, ca e luat in serios.

    Răspunde

  7. Trendul ăsta o să se mai menţină mult? Ţelul sunt banii şi site-ul făcut pe vine e un mijloc de a obţine mai mulţi. Nu vrei ca vizitatorul să aibă ce citi ci să aibă ce vedea / câştiga.
    Cand începe şi la noi trendul invers? Ţelul să fie site-ul iar banii care vin din el să fie un mijloc de a-l îmbunătaţii. Cât din venitul adus de un site românesc se întorce la acel site sub formă de fonduri? Nu-mi mai amintesc cine a zis asta dar a fost pe fază:
    „As ceda 1000 de utilizatori unici pe zi pentru fiecare utilizator care intră zilnic pe site-ul meu.”

    Răspunde

  8. Inteleg (cred) de ce ai scris fara diacritice, dar tocmai pentru ca esti un „mare guru de online” ar trebui sa dai un exemplu. Las’ ca stim noi cum sa ajungem aici si fara sa te gasim pe Google 🙂
    Apropo, uite o initiativa pe care am pornit-o acum ceva timp, si care din pacate nu a avut succesul scontat: Diacritice pentru Internetul Romanesc.

    Răspunde

  9. Apropo, care e treaba cu pocromania.ro? O campanie nationala care te duce pe un site gol cu un mesaj dragut care te roaga sa mai astepti daca esti curios. Sunt curios daca e monument al prostiei sau o campanie de succes cum nu s-a mai vazut pe la noi? O fi vreun geniu in spatele Poc Romania … marketing si PR la superlativ.

    Răspunde

  10. Ce-mi place cand unul ne trage la mal si noi ne luam de el ca de ce nu are cravata 🙂
    Atat timp cat mai mergem dupa principiul „clientul nostru, stapanul nostru” sunt slabe sperante sa se indrepte ceva in sensul asta.

    Răspunde

  11. lol.. si-a gasit lumea sa te critice ca nu scrii cu diacritice 🙂
    eu personal am intrat pe situri scrise cu diacritice si din cauza setarilor browserelor (de pa la sali de net, la facultate, salculatoare publice) nu apareau diacriticile, cu codurile lor… eu sunt total impotriva diacriticilor.. cel putin pe net… daca e o carte ceva, da… dar pe net fara:D
    oricum, faine greselile 🙂 si vorba ta, astea-s doar cateva.. dar sa nu exageram:D

    Răspunde

  12. Alo, baietii cu diacriticele, daca erati si voi deştepţi (cu diacritice, da?) va storceati o parte din priceperea voastra si raspundeati la subiect cu un comentariu argumentat si bine pus la punct. Sau se simte careva cu musca pe căciulă (cu diacritice) ?

    Răspunde

  13. Romanul cand nu are ce sa comenteze, dar simte totusi nevoia de a carcoti (ca asa-i romanu’) face un subiect de discutie off-topic. Ma baieti daca vreti diacritice, bagati un copy+paste la articol aici: http://srv.diacritice.com/ si cititi cu diacritice.
    Si acum sa discutam pe subiect, problema mutlor site-uri „mari” (la origine, banale chiar, ex: director de conturi @twitter) este ca sunt lansate in cercul unor persoane pupate prea mult in fund de cei ce nu stiu sa faca diferenta dintre un PR absurd si munca depusa de o echipa ce are la origine o strategie bine pusa la punct.

    Răspunde

  14. Problema cu diacriticele este serioasă pentru imaginea românilor şi a internetului românesc. Şi asta pentru că siturile scrise fără diacritice sînt scrise într-o limbă română incorectă, chiar dacă nu şi neinteligibilă pentru vorbitorii nativi. Străinii cînd se uită în cărţile, ziarele sau revistele româneşti văd o grafie (exclusiv cu diacritice), iar cînd se uită pe internet văd altă grafie (majoritar fără diacritice). Ei n-au mai văzut aşa ceva nicăieri, pentru că în ţările lor se scrie la fel şi pe hîrtie şi la calculator.

    România e singura ţară europeană care face figură separată şi dă o impresie de lipsă de civilizaţie. Îndîrjirea cu care mulţi români se opun scrisului cu diacritice îi lasă paf pe străini, care nu înţeleg în ruptul capului cum de ar vrea cineva (chiar un popor întreg!) să scrie incorect. Treaba asta legată de scrierea limbii are tendinţa să se transforme într-o problemă de imagine intelectuală pentru România, care apare ca o ţară a unor oameni încăpăţînaţi în greşeală, incapabili sau nedoritori să facă un lucru cum trebuie.

    De ce ar trebui străinii să aibă încredere că românii sînt în stare să facă bine un lucru dacă ei nici măcar să scrie corect nu sînt în stare? De ce ar trebui străinii să colaboreze cu românii dacă românii nu par a fi dispuşi să se corecteze atunci cînd au făcut o greşeală? Europa asta e o comunitate, iar România se încăpăţînează să nu joace după regulile respectate de toţi ceilalţi membri ai comunităţii. Scrisul fără diacritice este încă o ruşine pentru România în faţa întregii Europe.

    Răspunde

  15. Ma intereseaza foarte putin ce zic strainii, ma intereseaza foarte mult sa ma inteleaga romanii….cu sau fara diacritice.
    Propun sa inceapa inchiziatia diacriticilor si a celor ce nu tin cont de ceea ce zic strainii…
    Oricum, mersi de parere …conteaza si o respect. 🙂

    Răspunde

  16. Buna lista. Greseli pe care le-am intalnit si eu prin diverse siteuri.
    Desi in situatia de la pct. 1 (ma rog, de la prima bulina) am fost si eu: google a indexat cateva pagini de pe subdomeniul pe care se lucra siteul desi in robots.txt era clar specificat ca robotii nu aveau ce cauta acolo.
    Btw, si eu scriu fara diacritice. In primul rand ca asa m-am obisnuit, in al doilea rand nici nu stiu pe unde sunt diacriticile (pe tastatura) si in al treilea rand, nu vreau sa existe cazuri de persoane care citesc patratele sau alte hieroglife in loc de textele mele. Cand vor aparea diacriticile indiferent de unde si de pe ce browser citesti, ma mai gandesc 🙂

    Răspunde

  17. Cred ca sunt mai multe greseli.Totusi nici google nu sta bine,ma socheaza cat de mult a coborat in fata Yahoo.Nu mai este acel motor care afisa ce cautai,ori au schimbat algoritmul si a devenit un esec ori nu mai fac fata concurentei.Am ajuns sa prefer yahoo care indexeaza mai repede si mult mai performant.

    Si nu este vorba ca numai eu ma plang de indexarea google ci sunt mai multi.Greseli sunt,nu zic nu,dar indexarile lasa de dorit.

    Răspunde

  18. Accepti o critica ?

    „De multe ori site-urile obisnuiesc sa foloseasca in titluri si descrieri cuvinte cheie fara relevanta sau care nu se regasesc in continutul prezentat. Evident e vorba de cuvinte cheie ce au concurenta mare, a fi „numarul unu” e primul pas spre succes.”

    Pe Seo Point am observat titlul index-ului care este: „Seo Point | Articole SEO, Consultanta SEO si Servicii SEO”

    Total de acord ca optimizarea se face pentru SEO si ceea ce are legatura cu SEO, insa nu cumva faci si tu aceeasi greseala ?

    Un copy, din punctul meu de vedere, de calitate ar fi: Seo Point – Articole, consultanta si servicii seo

    Răspunde

  19. Laurentiu, normal ca accept…dar ce ai zis tu e un punct de vedere, nu o critica. 😉

    Titlul e creat pe cautari clare, deci verisiunea e ok. La fel de ok e si versiunea ta… doar ca eu am creat titlul mai specific.

    Spor

    Răspunde

  20. Mi se pare irelevant ce spui tu atat timp cat pe google la consultanta SEO nu iesi cu prima pagina, iesi pe locul 4 la urmatorul url: http://www.seo-point.com/consultanta-seo, iar pe Servcii SEO esti tocmai pe 41, degeaba ai titlu daca nu ai si continut bun pe pagina promovata.

    Răspunde

  21. Adrian, sper ca am voie sa fac cum cred. Ca voi considerati gresit ceea ce am facut…e treaba voastra, voi stiti SEO si e dreptul vostru sa aveti astfel de opinii.

    Treburile sint simple: fiind un site de SEO trebuie sa imi specific serviciile pe care le ofer si sa merg pe cautarile cunoscute. Ca acum nu ies la acele cautari, nu inseamna ca titlul e gresit.

    Site-ul respectiv nu mai are de mult intentia de a iesi la astfel de cautari, din 2006 cand a fost facut s-au schimbat multe. Site-ul ramane o resursa utila celor ce ajung pe acel site indiferent de cautare.

    Serviciile oferite pe acel site sint doar pentru a afisa partea de afaceri, de multi ani nu imi mai iau clienti veniti de pe site-urile pe care le am.

    Sper sa va multumeasca explicatiile, nu ma simt dator sa le dau..dar poate asa va ganditi ca ceea ce stiti voi nu e complet sau indeajuns. 😉

    Răspunde

  22. Tocmai din cauza asta a fost pus comentariul meu anterior. Chiar ma intrebam dece alsesei acel titlu. Si este normal sa faci cum crezi tu.

    Răspunde

  23. Inca una: lansarea comunicatelor de presa.

    Ca „regula” am vazut ca se aleg 2-3 servicii de comunicate de presa mai cunoscute, se arunca acelasi content si pauza, la modul „hai sa fie si comunicat”.
    Mai rau, uneori acelasi comunicat e publicat in aceeasi forma pe propriul site.

    In primul rand: duplicate content.

    In al doilea: chiar nu merita un efort mai mare cautarea a min 10-20 de servicii gratuite (chiar si platite, daca se justifica investitia) si macar inversarea frazelor daca nu reformularea totala?

    Doar e comunicatul de lansare….

    Răspunde

  24. Sunt curios daca, in opinia ta, sa lansezi un site SEO ready dar fara sa faci actiuni specifice SEO este tot o greseala. Asta presupunand ca acel sit are continut de calitate.

    Răspunde

  25. Stefan, daca site-ul e intr-o forma cat de cat ok optimizat, atunci el poate fi lansat. Alte actiuni specifice SEO pot aparea si dupa, dar e indicat sa ai cat de cat o strategie si pe directia asta astfel incat modificarile ulterioare sa nu iti afecteze situatia.

    Continutul de calitate e un component important, dar el trebuie sustinut prin alte elemente specifice SEO si SEM.

    Greselile de mai sus sint pe partea de dezvoltare, atunci cand inca lucrezi la site si scapi diferite elemente destul de importante. Un site SEO Ready n-ar trebui sa faca greselile respective. :)

    Răspunde

  26. Sorin, da e o greseala in privinta comunicatelor de presa, dar nu neaparat pe partea de duplicate content. Ptr ca nu ar trebui sa ma intereseze asa tare ce se intampla cu acel continut, pana la urma site-ul cel mai puternic iese in fata…comunicatul deci are sanse sa fie indexat si sa iasa la cautari.

    Greseala din punctul meu de vedere ar fi ca aceste comunicate de presa folosite in scop de SEO nu folosesc nimanui ptr ca ele nu sint optimizate. Printr-un comunicat de presa optimizat poti iesi la unele cautari, ceea ce inseamna ca o parte din trafic targetat poate ajunge la tine daca pui un link spre site.

    Uite un exemplu aici http://bit.ly/dBQMGG

    Răspunde

  27. Recomand alegerea mai multor servicii de comunicate de presa nu pentru link building ci pt marketing.

    Din cate vad, ca si dinamica, nu difera mult de cea a anunturilor gratuite pe internet, motiv pt care nu se justifica (parerea mea) investitia de timp in optimizarea comunicatului (la ora actuala exemplul nu mai era in top 100).

    Adica recomand mai multe versiuni de comunicat care sa se apropie mai mult de preferintele utilizatorului.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *