Daca tot te-ai saturat de spam, pune mana si ajuta

Articol lung, il puteti citi pe diagonala! Are si poze!

O parte din voi stiti discutiile si carota vesnica despre spamul din .ro, eroi blogosferici dau sfaturi si critica SEO spamul precum articolele postate in sectiunea “fata de la pagina 5”. Multa inversunare impotriva celor ce fac spam, dar doar ca intentie …practic, nimic. Ah, ba da …cu cat vorbim despre altii ca fac spam …cu atat mai mult ne tinem in atentia oamenilor si facem niste bani. Asta nu e tot o forma de spam? Oare!

Oamenii sint mai inversunati in a vorbi (pe langa subiect de multe ori) despre spam si spammeri in loc/decat sa puna mana si sa raporteze spamul la Google. Probabil raportarea de spam nu aduce trafic si nici popularitate …e mai “cul” sa “eradichezi spamul prin combaterea (linsarea) publica celor care o fac”. L-)

Sint satul de atitudinea comunista ale unor..democrati.

Ieri, Mircea Scarlatescu a postat pe T doua intrebari interesante:

Oare vom deveni vreodata o piata suficient de importanta pentru google astfel incat sa rada spamul din .ro? Si daca da ce va ramane in urma?

Articolul asta se invarte in jurul acestor intrebari, ma folosesc (avizat) de ele pentru a dezbate un subiect care pare sa nu aiba sfarsit.

1. Piata suficient de importanta ptr Google vom deveni in momentul in care vom folosi mai mult Google. Ma refer in special la ce tine de reclame si/sau servicii, ptr. ca Google cam de acolo scoate banii. Iar Google e o afacere, chiar daca unii cred ca e ceva ce exista pe Internet ptr ca trebuie sa existe.

Se implinesc aproape un an de cand Google si-a deschis un Forum de ajutor Google Adwords Romania si apoi Blogul Google AdWords Romania. Asta era in 2009…cam tarziu, nu?

Vom deveni vreodata importanti ptr Google? Probabil ca da, acum depinde cand si cum.

2. Spamul din google.ro ar fi scos daca am deveni mai importanti ptr Google? Ma cam indoiesc, spamul nu e usor de gasit si eliminat. La cate cautari si rezultate sint, ma indoiesc ca Google ar putea sa il elimine.

Dar, noi am putea ajuta la eliminarea lui …asta pentru ca, asa cum si altii au observat, Google nu pare sa reuseasca sa scoata spamul de la cautari.

Cum? Simplu: lasati link-urile libere pe site-uri, in continut. Dati sursa fara a pune nofollow pe link, aprobati doar comentariile care trebuie si dati link-ul curat acelor oameni.

Oamenii nu fac asta din doua motive/mentalitati gresite: se pierde Page Rank si oamenii spameaza blogurile ptr link-uri.

Nu o sa revin asupra lor, ele sint explicate de foarte mult timp. Ideea e destul de simpla: link-urile lasate libere sustin site-urile la cautari. Daca acele link-uri fac trimitere catre site-uri de calitate, sansele spamului devin minime.

Citeste si:  Atitudine, responsabilitate si conlucrare anti spam

Am facut niste prezentari pentru Link Your Business Iasi ce vizau oportunitatile locale de afaceri si prezenta lor pe internet. Sa nu va mire daca spamul si irelevanta “domneau” la cautarile locale.. E, inca, incredibil cum afacerile locale inca nu sint prezente online in anul 2010. Evident, directoarele de firme, catalogurile online, anunturile online si alte site-uri care nu au continut de calitate ies la aceste cautari. Stiti discutia, nu o dezvolt.

Apoi, spamul e o afacere, iar cei care fac spam nu tin cont de lacrimile celor care plang pe bloguri. Solutia nu e sa faci mai mult spam decat ei, ci sa ajuti site-urile relevante sa urce la acele cautari. Evident, asta doar daca poti … n-o sa scrii articole doar ptr a urca un site bun la o cautare cu spam.

3. Ce ar ramane in urma daca Google ar sterge spamul? Ma cam abtin sa dau un raspuns, asta pentru ca inca nu am rezolvat o alta problema: nu le sustinem indeajuns pe cele existente. Sint inca zone in internetul romanesc care nu au site-uri specifice, relevante …acolo spamul domneste in voie. E si normal, nu au concurenta, e simplu sa iesi la astfel de cautari.

Paradoxul e ca aceste “domenii lipsa” pe .ro au cautare, dar probabil zonele de volum sint unica sursa de bani ptr regii, agentii sau firme specializate. Nisele nu prea conteaza, un motiv ptr altii de a face bani. Asta ar fi cam Long Tail-ul intr-o afacere pe .ro: sa nu ataci sursele cu volum ridicat de trafic dar putine, ci sa ataci sursele cu volum moderat dar care sint mai multe, cu o baza mai mare de site-uri.

Cam astea ar fi raspunsurile mele pentru ceea ce Mircea intreba.

Hai sa adaug si alte motive, ceva mai specifice …plus o observatie din piata…

Din ce in ce mai mult, cei din industria SEO si SEM incep sa isi “acopere” link-urile externe cu nofollow, ptr ca precum bine stim, se pierde Pag Rank. Daca Pierzi Page Rank, nu mai poti vinde link-uri si deci nu mai ai bani.

Directoarele Web romanesti devin din ce in ce mai inutile, tendinta e de a pune Nofollow pe URL-uri si de a spama Google cu paginile indexate. Da, e spam ceea ce fac. Genereaza pagini pentru indexare si nu dau link-uri curate. Scopul inscrierii in directoare web e obtinerea de link curat care sa sustina site-ul la cautari. Scopul Nofollow e de a nu da acel link si deci de a genera cat mai multe pagini pentru Link Building si reclame.

Vad din ce in ce mai multe bloguri care pe langa faptul ca au nofollow pe link-urile din comentarii, pun nofollow si pe cele din continut. Un caz de ipocizie cel in care un “blog de nisa pe new-media si tehnologie” se foloseste zilnic de ceea ce fac altii pentru a crea articole, iar link-urile externe sint cu nofollow.

Citeste si:  ZeList Monitor si MediaIQ unelte romanesti de monitorizare online

Nu mi se pare normal sa te folosesti de ce fac altii si sa faci articole despre ei punand link-urile cu nofollow. Nu ajuti cu nimic, iar unii “don`t give a shit” despre aparitia lor pe acel site (mai ales ca link-urile sint cu nofollow). In rest despre frecventa articolelor si despre calitatea lor…lasam pe altii sa vorbeasca…

Pe piata de joburi romaneste specifice se cere din ce in ce mai mult “link building” si “inscriere in directoare”: task-uri zilnice ale unui angajat ce tinde sa urce la cautari site-urile firmei.

In imaginea de mai sus, luata de pe balaur.ro, vedeti cautarile sau ofertele de joburi pe domeniile aferente promovarii pe motoarele de cautare. Observati cererea de “link building”, inscriere in directoare” si “content writing”. Oamenii au nevoie de link-uri pentru a urca la cautari, si cum link-urile naturale sint pe moarte datorita fricii si neintelegerii, multi fac rost de link-uri in mod artificial cumparand link-uri sau inscriind in directoare.

“Content writing” e un task cu cerere mare, problema e ca de cele mai multe ori el ar fi trebuit redenumit in “content rewriting”. Multe site-uri de publishing nu fac decat sa rescrie stiri sau texte, altele le iau cu totul si le folosesc. Aici e o alta discutie, poate voi reveni.

Comparare intre “inscriere in directoare” si “link building”.

Comparare intre “link building” si “achizitionare link”.

Tinerii de la Balaur.ro fac o treaba foarte buna cu aceste statistici. Problema e ca cei care sint avizati sa le citeasca nu prea stiu sa le foloseasca sau nu le folosesc.

In conditiile in care link-urile naturale dispar, sintem din ce in ce mai tentati sa apelam la tertipuri pentru a promova site-urile sau avem o sansa sa nu ajutam pozitionarea resurselor de calitate la cautari si sa scoatem in fara spamul web.

Pentru domeniul afacerilor, clar cumpararea de link-uri nu e un lucru cunoscut. Inscrierea in directoare e cea mai la indemana practica. Pentru bloguri, practica des intalnita e comentarea pe bloguri, recenziile sau intamplator si rar, referirile la persoane, proiecte, initiative.

Asa ca, puneti mana si raportati spamul, faceti referiri catre persoane sau proiecte cu link curat astfel incat cei despre care vorbiti sau de care va folositi pentru a crea continut sa poata iesi la cautari si sa acopere zonele cu spam. Nu e greu, mai ales daca nu ii ascultati pe zeii blogosferei care se intrec in Page Rank. 😉

Sharing is caring!

15 Comments

  1. E tendinta la nivel mondial sa se linkuiasca din ce in ce mai putin. Explicatiile sunt multe, majoritatea proaste. Parerea mea e ca cei mici nu dau linkuri ca sa nu isi ajute concurenta. Cei mari dau linkuri intre ei, si putine. Asta pentru ca de multe ori cei mici nu au continut demn de a fi linkuit, sau daca au, nu stiu sa il promoveze astfel incat sa ajunga la urechile cui trebuie :P

    Anyway, nu sunt de accord cu linkurile fara nofollow in comentarii. Vei intra rapid in liste de spam si iti va iesi par alb ani la rand moderand comentariile primite. O zic din experienta, am site-uri pe care am decis sa inchid comentariile pentru ca primeam zilnic 20-30 de comentarii doar pentru link (postate de oameni, nu automate, si treceau foarte usor de orice filtru de spam). Sau alta solutie, mai putin drastica, e sa scoti campul URL din formul de comentarii :P

  2. Dar e greu sa lupti singur versus spam. In cel mai bun caz ai ajunge un martir cu low page-rank :)) si zero trafic.

    @Stefan, la fel gandesc poate ca 90% din cei care sunt bine intentionati si prefera sa stea deoparte sau sa nu faca nimic. Daca toti am face ceea ce chiar trebuie sa facem, respectiv sa raportam site-urile cu spam catre google iti zic eu ca procentajul ar scadea la jumatate. Ideea e ca noi trebuie sa facem cunoscute astfel de articole bine intentionate si foarte utile zic eu catre cei care nu stiu sau sunt prost informati legat de cand trebuie sa pui un link cu nofollow si cand sa il lasi la liber. La fel e si cu spamul de pe comentariile pe bloguri. E adevarat ca in general pe bloguri majoritatea comentariilor sunt facute pentru a lua link curat. Dar daca ele sunt facute la subiect (tu fiind constient ca acel comentariu este pentru a lua link curat) si nu gen ” foarte frumos, imi place” atunci cred ca acel comentariu isi merita un link curat.

  3. dar schimbul de linkuri nu e tot o metode de link building? de ce zici ca dispar posibilitatile de a face rost de link-uri? chiar daca nu sunt asa valoroase schimburile de link-uri, comparativ cu link-urile one-way, dar tot e o metoda buna si pe langa transfer de page rank, mai pot aduce si vizitatori. eu unul nu credeam ca daca apare si site-ul tau pe un blog intr-un blogrol cu 20 30 de situri vei obtine ceva trafic, pt ca ma gandeam ca e greu sa iti observe careva linkul. insa am fost surprinsa sa vad ca din astfel de blogroll-uri am primit foarte multe vizite.

  4. Raportarea spamului la Google se practica, rezultatele in general se lasa asteptate. Apar, dar nu imediat si evident ca multi renunta.
    Ca sa nu mai vorbesc ca in general nu sunt cunoscute metodele de reporting.

    Despre probleme, slabiciuni si carente ale .ro-ului (atat site-urile din .ro cat si noi ce ce activam… vom mai vorbi)

  5. Stefan Alexandru July 13, 2010 at 11:14 am

    De fiecare data cand incerc sa gasesc ceva cu ajutorul sfantului Goagle :) si gasesc ceva ce nu are relevanta gen: pagini care au link-uri hiper-generate / pre-generate legate de ceea ce caut, dar nu imi ofera fructul quest-ului meu, imi fac datoria si ii raportez. Am si vazut plugin-uri pentru FireFox care fac chestia aproape automata.

    Dar e greu sa lupti singur versus spam. In cel mai bun caz ai ajunge un martir cu low page-rank :)) si zero trafic.

    Personal nu prea imi pasa de PageRank si de Traffic atata timp cat cam comentarii si interactiune de la high-quality people / oameni care scriu de nisa asociata etc.

    Oricum traficul este un soi de moneda pe internet, iar in natura omului este adanc ingropata lacomia.

  6. Andrei, eu folosesc WP-Referer pentru a vedea de unde vin cei care comenteaza. Daca e spam, ii bag cu Askimet..si nu mai am probleme.

    Iulian, schimbul de link-uri nu e cine stie ce avantajos, e indicat sa ai cat mai multe link-uri catre tine. Schimbul e reciproc si deci valoare e in jumate. ;)

    Mircea, pana la raportarea spamului ar trebui sustinute site-urile cu valoare. Ceea ce nu prea se face in .ro

  7. Eu le aprob pe toate si le las la liber, mai putin cei care semneaza “calorifere electrice” cu link catre “www. calorifereelectricefoartebuneetc .ro” – la astia modific numele in “nume de SEO” :)

  8. Si eu sunt dezamagit de calitatea site-urilor afisate de Google.ro, dar trebuie sa fim realisti acum – ei sunt cauza schimbarilor din online, mai ales a celor rele.

    Daca nu fortau implementarea nofollow, daca nu descurajau trimiterea link-urilor curate spre site-uri din alte domenii, daca nu incurajau creearea MFA-urilor… sunt extrem de multe “daca”.

    Iar noi acum trebuie sa venim sa reparam situatia, ceea ce nu ar fi atat de rau daca chiar ar fi cineva in spatele form-ului de spam report. In afara de seriviciu umblu extrem de rar pe Google.ro tocmai din cauza calitatii execrabile a rezultatelor.

    Totusi, cat sa faci pana te saturi? Am raportat pana n-am mai putut, si cand am vazut ca nu are nici-un efect am lasat-o balta.

    Dar ai dreptate – pentru cei care au site-uri sa nu puna nofollow pentru a incuraja site-urile care o merita nu e mare efort :)!

    Bafta!

  9. Stefan Alexandru July 13, 2010 at 1:57 pm

    @Dani: Oricum cand gasesc ceva penibil, pun mana si completez formularul magic catre Google.

  10. La mine pe blog WP pune automat nofollow la linkurile din comentarii insa linkurile din articole (puse de mine) sunt mereu linkuri normale.

    N-am avut timp sa caut optiunea care seteaza nowfollow la semnaturi si banuiesc ca nu sunt singurul in situatia asta. Ba mai mult, cred ca foarte putini stiu ca exista aceasta setare, nu mai zic sa o si gaseasca (daca exista pe undeva).

  11. @Krumel: da, aici sunt de acord cu tine. Lasa ca mai crestem si noi, ne mai maturizam (poate, sper…)

  12. Problema e ca ne invartim intr-un cerc vivios. Site-urile mici, daca vor sa fie inscrise in Google si sa urce rapid in indexari, apeleaza si la spam, iar cele mari nu au niciun interes sa ofere link-uri curate. Iar in ceea ce priveste raportatul… eu am raportat un site pentru ca avea toate link-urile obtinute din nofollow si redirectari de pe tot felul de site-uri dubioase (gen p0rno) si astept de 3 luni un raspuns. Deci nu o vad o solutie decat prin crearea unor reguli stricte in privinta acestor link-uri

  13. Salutare.

    Putin off-topic. Chestionarul din bara din dreapta e cam inghesuit si nu se vede tot continutul containerului.

    A doua chestie legata de formularul pentru comentarii. Daca tot e in romana continutul ar trebui ca si etichetele compurilor din formular sa fie tot in romana.

    O solutie ar fi urmatoarea:

    function template_comment_form_fields($fields) {
    $commenter = wp_get_current_commenter();
    $fields[‘author’] = ” . ” . __( ‘Numele tau *’ ) . ‘ ‘ . ”;
    $fields[’email’] = ” . __( ‘Adresa de email*’ ) . ‘ ‘ . ”;
    $fields[‘url’] = ” . __( ‘Siteul tau’ ) . ” . ”;
    return $fields;
    }
    add_filter(‘comment_form_default_fields’, ‘template_comment_form_fields’);

    Este un exemplu ce poate fi adaptat si la aceasta tema.

    Mult succes

  14. Tocmai am constatat ca nu am introdus suma pentru verificarea spam, si comentariul vad ca a fost trimis. Ar trebui verificat si acest aspect.

Comments are closed.