Fals si uz de fals in .ro
January 13, 2010 | In: .Ro, Chestii, Internet Marketing, Nimicuri, WWW
Bine ai revenit! Sint sigur ca o sa iti placa articolul, te-as ruga sa il dai si altora sa il citeasca! Mersi.
» Durata de citire: 4 – 6 minute

(da, stiu …un alt titlu pompos) Zilele astea am auzit de 2 evenimente programate in Bucuresti. Unul pe marketing online (zic ei) si altul pe user experience (daca o sa cautati” brand user experience”, n-o sa gasiti site-ul la cautari).
Primul evneiment e o insiruitre de acronime care dau bine „in piata”, oamenii sint invitati sa se imprieteneasca cu „Google, SEO, SEM, PPC, AdSense, AdWords, CPM”. Suna bine, asta era si ideea. Chemarea e la a face bani, bani multi…si pentru ca tot esti chemat sa faci bani, ti se da si o reducere.
Call to action tipic american, la fel ca si site-ul evenimentului.
Ceea ce nu e neaparat tipic american e faptul ca din „7 specialisti internationali in Online Marketing” 3 sint romani, ei avand putine in comun cu partea internationala (faptul ca reprezinti o agentie nu te face international). Dar ceea ce e si mai aiurea e ca cei 3 romani unul e director de regie(?), altul avocat si altul pionier. Nu comentez internationalii, aici gusturile difera.
Ca pun la indoiala prezenta romanilor, cred ca e clar…nu ar trebui sa fie dubii. Nu cred in seminarii facute de imagine cu directori, avocati si pionieri in online. No offence.
Ceea ce nu mi se pare ok e existenta unor „asociatii” fara prea multa activitate in .ro, un fel de triada masonica, care prin puterea directorilor si avocatilor fac evenimente pe domenii pe care nu le stapanesc.
E plin .ro de bloggeri atotcunoscatori care sint buni la toate. Nisarea din mesajul lor e valabil doar pentru altii, un blogger in .ro stie de toate. Daca are si ceva imagine, credibilitatea lui nu are sanse a fi pusa la indoiala …mai ales cand ai in spate oameni care s-au ridicat la fel: pe nimicuri ieftine.
Genul de mesaj „7 pasi si o tumba catre succes” sau „mersul piticului in antreprenoriat” sau poate chiar „top 10 idei preluate de la altii plus previziuni inutile pe anul curent” nu imi inspira calitate, ci doar imagine, fals, ipocrizie. La fel si campania “un post pe blog in fiecare zi“.
Al doilea eveniment promovat cu trambite vine de la un brand de pe un domeniu non online si implica cunostinte care nu sint accesibile maselor (doar brandul se adreseaza maselor). Dar cum da bine la imagine realizarea de evenimente si invitarea de bloggeri care sa promoveze mai departe mesajul de implicare, brandul realizeaza un eveniment pe „user experience”.
In spatele evenimentului stau oameni care fac de toate, in purul spirit romanesc de atotcunoastere. De ceva timp, user experience, UX, IA, CX, IXD, IA, GUI, UA, UI si alte acronime enigmatice pentru multi, au devenit motiv de parada pe la evenimente pentru pretinsi cunoscatori (aka antreprenori, asa zisi ingeri ai online-ului .ro, bloggeri arsi de lipsa subiectelor, etc).
In .ro majoritatea celor care se pricep la UX tac. Tac pentru ca interesul pentru UX e doar la nivel declarativ, nu si practic. Site-urile care au un spate oameni axati pe UX sint mai putin in vizorul publicului roman.
Sa nu va mirati daca la un astfel de eveniment n-o sa fie invitat o persoana din domeniu, ci un cunoscator in toate cu imagine. Deh, se mai pricep si altii la comunicare si PR….
N-ar fi pentru prima data in .ro cand evenimentele sint create doar de imagine, vorbitorii sint irelevanti, audienta pe langa subiect (participarea e o ocazie de a iti face imagine – prezenta obligatorie), subiectul prezentat pe langa audienta (vezi bine o cucoana ce discuta unei audiente „gura casca” – adaptarea discursului dupa audienta fiind mai putin importanta, primand “afacereza”).
In felul asta nu se dezvolta o piata, nu creezi determinare in a activa in .ro, nu creezi calitate cu efecte in dezvoltarea profesionala, ci doar telenovele repetative in .ro cu iz ieftin de PR.
Ca atare, publicul taxeaza astfel de evenimente prin neparticipare.
Ah, pentru organizatori …nu va multumiti ca ati reusit sa aduceri bloggeri si prieteni (cu prietenii prietenilor care sint prieteni cu prietenii prietenilor prietenilor). Targetul unor astfel de evenimente nu sint cunoscutii si amicii din domeniu, ci cei din piata care ar fi avut nevoie de asa ceva dar la care nu ati reusit sa ajungeti.
Ah si pentru intrebarea (cam comunista) „Ce ai facut tu pentru online-ul romanesc?” raspunsul e ”tovarase, raportam succesuri in bransa, impresiile pe CPM au intrecut preconizarile noastre, tovarasii muncitori au reusit sa ridice societate la un nivel inimaginabil, neasteptarile noastre intrecand predictiile in domeniu. Ne alaturam cu drag tovarasilor conducatori si ne supunem ordinelor de partid pentru un viitor stralucit al online-ului romanesc”.
Si “bunboana” care sa mai indulceasca: am inceput postarea de erori facute in .ro pe SEO, SEM si Ecommerce. Asta ca sa mai taiem din elanul “agentiilor interactive” care fac (prost) de toate in .ro ![]()
Daca aveti si voi astfel de Fail-uri, send them to me. ![]()

26 Responses to Fals si uz de fals in .ro
Marius
January 14th, 2010 at 6:46 pm
Mda…mai putini specialisti, mai multi atotcunoscatori. Ce, doar la politica, fotbal si agricultura sa ne pricepem?
P.S. Ai o mica greseala in sondajul cu varsta. Cred ca vroiai sa scrii “<18″.
Andrei Dutu
January 14th, 2010 at 7:28 pm
Dar pozele alea de pe tumblr nu se fac mai mari? Ca eu tot dau click pe ele si nimic.
Dragos Roua
January 14th, 2010 at 9:26 pm
Scuze pentru off-topic, am venit aici de pe twitter, uite linkul aici:
http://twitter.com/zoso/status/7758052809
Nu am vazut nici o referinta la mine, ai editat cumva articolul? Scuze, din nou, dar chiar nu inteleg.
Astfel, despre ce spui tu, exista intotdeauna in orice piata zone speculative in care se forteaza mesajul si apar rezultate nerelevante. E o problema de educare a clientului. Astfel de fake-uri sunt mult mai multe in afara pentru ca si piata e proportional mai mare. Exista peste tot.
Krumel
January 14th, 2010 at 10:13 pm
Marius :>18 – pana in 18
Andrei, la mine merg…
Dragos…n-am idee cine esti si nu esti subiectul articolui. Probabil zoso stie mai multe.
Raspunsul tau nu ma multumeste mai deloc. “educarea clientului”, “exista peste tot” de cele mai multe ori sint scuze/motive inutile.
Treci peste, targetul articolului sint alt gen de oameni.
Dragos Roua
January 14th, 2010 at 10:38 pm
Ok, multumesc pentru clarificari in ceea ce priveste off-topicul.
Acum, referitor la subiectul articolului, chiar daca nu te-a multumit, ramin la parerea mea: este vorba despre o faza temporara a pietei (in cazul asta de training) in care persoane cu competente aproximative ocupa locul unor adevarati specialisti. Incercam doar sa-ti spun ca, oricat de neplacuta ar fi aceasta situatie, ea are o anumita incarcatura “fatidica”, adica trebuie sa trecem si prin asta pentru a dezvolta o piata mai coerenta si mai functionala. Asta nu inseamna ca sunt de acord cu evenimente de genul asta sau le sustin, dar nu pot nici nega ca ele exista si ca au existat si in alte piete, in anumite perioade.
Clientii generici (inclusiv cei de training) au intotdeauna o inertie mai mare decat cunoscatorii. Mai au si o capacitate de reactie limitata. Au nevoie de timp pentru a nu mai “inghiti” fake-urile de care vorbesti tu. Peste catva timp nu o sa se mai gaseasca nici macar de-aia care sa umpe sala cascind pentru ca timpul lor va fi mult mai pretios. Iar cei care au nevoie cu adevarat de training de specialitate vor si plati specialisti reali. Cu bani la fel de reali, dar asta e alta poveste.
Acum, in alta ordine de idei, si aici risc sa te supar si mai tare: piata online din .ro e mult prea galagioasa pentru cat face. E o piata mica. In schimb, se vaita tare rau. E imposibil sa nu observ, dupa 10 de ani de business, discrepanta intre emfaza cu care se vorbeste si obiectul discutiei. E ca si cum ne-am plange ca ne-a zgariat cineva Ferrari-ul cand de fapt adevarata problema e ca nu ne mai porneste Dacia ca are zgarieturi pe capacul delcoului. Pe piete mult mai mari decat cea din .ro (sa zicem cea din Statele Unite) tonul e mult mai moderat si banii mult mai multi.
Nu-mi plac falme-urile si linkbaitingul agresiv nu pentru ca m-apuca nervii, am trecut de mult de faza asta, ci pentru ca nu sunt productive.
Te-i gandit sa faci propriul tau curs de usability pe bani? Asta ar fi un lucru care ar impinge cu adevarat piata inainte, oferind alternative reale celor care casca la chindiilea asta deghizate in seminarii. O, da, e mult mai greu sa creezi, sa promovezi, sa impui si sa vinzi un astfel de curs, decat sa facem niste flame-uri pe blog.
Eu am creat, promovat si in momentul asta chiar si vand doua produse de training pentru piata online din .ro. Daca vrei sa discutam despre asta, mi-ar face placere sa iti impartasesc din experienta mea.
Toate cele bune.
Avansam Inainte : Blegoo
January 14th, 2010 at 11:30 pm
[...] bine ce ar trebui să facem, cum și de ce. Chestia e… că trăim aici, și nu prea mai avem timp să ne antrenăm. Suntem prea ocupați cu supraviețuirea. Care este ea, cam șubredă, în ultima [...]
Andrei Dutu
January 15th, 2010 at 12:27 am
Se pare ca pe IE8 nu merge. Cand am incercat cu Firefox apareau si la mine.
Revenind la discutie, cand am vazut ca Orange se apuca de vorbit despre usability, m- apucat rasul. Tinand cont ca de vreo 2-3 luni nu le merge sectiunea de contact. Am lasat si un comentariul pe blogul respectiv, dar nu au au avut chef sa il aprobe. Totusi am verificat acum, si e reparata sectiunea de contact.
Krumel
January 15th, 2010 at 10:15 am
Dragos … spor in ceea ce faci.
Andrei, pai e de la ei…eu doar am facut upload la imagini. N-am idee de la ce e.
Cat despre Orange, am postat si eu pe ala si pe Webdesignbox niste “bube”. Le repara rapid, dar poate ar fi cazul sa isi angajeze pe cineva pe zona asta. Super brand cu astfel de scapari….mai rar in .com, mai des in .ro
Rusinica pentru Orange | Zambesc
January 15th, 2010 at 11:19 am
[...] Nu stiu cat de profesioniste sunt, nu sunt in domeniu, nu ma pricep. Dar e posibil sa fie o abureala. Bine, asta nu prea ma intereseaza pe mine prea mult. Insa o chestie stiu sigur: nu isi pot asuma [...]
Dragos Roua
January 15th, 2010 at 1:45 pm
Multumesc, si tie.
Ionut Oprea
January 15th, 2010 at 2:03 pm
Salut,
Imi pare rau ca ai impresia asta, insa in general sa stii ca dracul nu e chiar asa de negru, si nici strugurii asa de acri.
Evenimentul de “user experience” amintit de tine subtil este o initiativa Orange de a facilita intalnirea dintre specialistii locali si invitati internationali, daca erai putin mai atent ai fi vazut ca invitatul este managerul unei agentii dedicate in domeniu, etre.com, din UK. Si inca mai e timp, daca vrei sa participi, poti lasa un comentariu pe blogul oficial al evenimentului la orange.ro/meetup.
Intr-adevar, la noi nu exista agentii specializate pe UX, si putine agentii ii acorda atentie.Tocmai de aceea Orange incearca sa atraga atentia asupra disciplinei.
La restul e inutil sa comentez, stiu ca orice as spune, tu tot cu impresia asta ramai
Krumel
January 15th, 2010 at 3:01 pm
Foarte tare ca Orange “atrage atentia asupra disciplinei” poate asa or sa isi faca si ei site-ul pentru o experienta placuta.
Tu esti optimist cu propriul proiect, ceea ce e ok .. insa eu sint sceptic ca un astfel de eveniment are un “impact” asupra “specialistilor locali”. Chiar tu ziceai ca nu prea sint….
Cat despre participarea mea, iti dai seama ca nu sint interesat sa pierd ore pentru un astfel de eveniment.
Poate candva in .ro evenimentele cu tematica mai clara vor aduce oameni si vorbitori care sa atraga si pe cei din .ro
Asa cum am zis, ptr ca vin amici, bloggeri, tweeteri si altii care vin la evenimente dupa val, nu inseama ca evenimentul atinge “specialistii locali”.
my 2 cents.
Ionut Oprea
January 15th, 2010 at 3:51 pm
Nu exista specialisti locali dedicati in UX, asta spuneam. Insa avem multe agentii mari de web si probabil ca in 2010 unele din ele se vor apleca mai mult asupra acestui aspect.
Iar la Orange Online Meetup, un eveniment la a patra editie deja, au participat pana acum multi oameni din agentii de web, multi din diviziile digitale ale agentiilor de publicitate, sau oameni dedicati pe marketing online ai unor companii mari. Evident ca sunt invitati si jurnalisti si bloggeri, insa nu doar ei.
Gabriel Agu
January 16th, 2010 at 9:51 am
Acum 2-3 ani cuvantul cele mai uzitat in online-ul romanesc era UGC, anul trecut era “social media”, anul asta va fi UX. Toti vor fi experti, specialisti, maesti interstelari in UX. Intamplator, aceiasi care pana acum erau experti in UGC si social media
. Nimic nou in peisajul online .ro.
Ma duc la evenimentul asta de UX pentru ca speakerul (si chiar asa, de ce doar unul?) are intradevar suficienta experienta incat sa ma convinga ca vreau sa-l ascult. Daca era un panel cu vorbitori romani, ar fi inclus cu siguranta niste bloggeri, niste antreprenori si vreo doi specialisti in marketing. Ceea ce ar fi facut ca evenimentul sa fie nul din punctul meu de vedere.
Dincolo de continutul evenimentului in sine, Orange are niste failuri majore de UX, chiar si la organizarea evenimentului. Dpdv IA/UX, e gresit ca pagina unui eveniment sa NU spuna vizibil ce, unde si cand e evenimentul, ca sa mentionez doar o chestie flagranta. De site nu mai zic (mi-a scos peri albi cand aveam nevoie de ceva).
Max Marele
January 16th, 2010 at 9:53 am
@ionut Există agenții specializate pe UX, eu lucrez la una, și există și oameni în Romania a căror specializare este user experience design, mă rog, fiecare cu bucata lui din acest domeniu – unii sunt arhitecți de informație, alții se pricep la prototyping, alți la UI, alții la content.
într-adevăr, gradul de expertiză al celor care lucrează la capitolul aceasta nu este la nivelul unor oameni care fac lucrurile astea de 10 ani, da’ nu suntem nici foarte departe
Ovidiu Boc
January 16th, 2010 at 10:22 am
@Ionut Oprea:
Exista unii care faceau UX (si prototyping in general) inainte de era Zoso (ca vad ca e de referinta in .ro) , inainte ca cineva sa creeze o titulatura “trendy” (pe sistemul AJAX, daca esti familiarizat cu evolutia termenului / tehnologiei). Aceeasi unii care faceau chestiile astea pentru aplicatii desktop sau web based si primeau recunoasteri pe tema asta acum cativa ani (si nu din partea unor entitati autohtone).
Dar na… ei nu sunt bloggeri, nu sunt “influenceri” sau antreprenori la care doza de PR depaseste expertiza (daca exista), oameni pe care de altfel ii regasesti (pe aceeasi) la toate evenimentele aparute recent ca ciupercile dupa ploaie. Pe ei n-o sa-i vezi si n-o sa-i recunosti la astfel de evenimente (daca participa, desigur). Nu… ei sunt cei care tac (cum spunea si Krumel), livreaza rezultate fara a le da o denumire anume si… zambesc cand rezoneaza cu astfel de articole
Cheers !
Alexandru Ionescu
January 16th, 2010 at 11:02 am
“Fals și uz de fals” în maniera descrisă de tine se întamplă și se va întampla în continuare în orice domeniu și orice tărâm, fie el și virtual. Diferența o fac tocmai clienții mai bine informați și adevărații specialiști (chiar și cei mai juniori) care participă la evenimente și le demontează (public) în ceea ce sunt cu adevărat.
Subscriu la părerea lui Dragoș Roua, mai ales când spune că “trebuie să trecem și prin asta”.
Dacă vrei/vreți să trecem mai repede prin acest proces, hai să participăm la evenimente și să le criticăm constructiv sau chiar la sânge, după gusturi și educație culinară.
Să auzim de bine, preferabil pe un ton mai puțin mioritic.
Alexandru Ionescu
January 16th, 2010 at 11:05 am
și apropo de UX, rezolvă te rog spațierea dintre paragrafe
Krumel
January 16th, 2010 at 11:08 am
Alexandru, sint printre noi oameni care nu inghit barbologiile care se intind pe multi ani de zile. De foarte mult timp ne batem cu pumnul in piept cu “educarea clientului”, singurul scop fiind imaginea proprie.
Critica de care vorbesti tu, e constructiva…nu am specificat nume, nu am jignit pe nimeni. Doar ca in .ro criticarea constructiva trebuie sa fie doar pozitiva. Totul e bine in .ro, totul e frumos, cine critica cum nu vrem noi e in cealalta tabara, nu se pricepe sau e un ignorant si nu trebuie bagat in seama.
Nu e chiar asa si dupa cum vezi oameni care practica UX sint de alta parere.
Krumel
January 16th, 2010 at 11:09 am
Alexandru, da imi insusesc problema asta si e pe cale de rezolvare. Mersi.
Toader
January 16th, 2010 at 11:11 am
Frumos articol! No comment!
Daniel Chitu
January 16th, 2010 at 11:17 am
Cand am zis ca asta e anul UX unii au spus ca sunt nebun.
Chill, asta e doar inceputul. Acum se formeaza expertii si prin vara o sa-i vezi pe baricadele conferintelor cu succesele lor.
Alexandru Ionescu
January 16th, 2010 at 12:09 pm
@Krumel
Cred că nu am fost destul de explicit: sunt de acord cu cele scrise de tine, tot ce am sugerat a fost ca anul acesta “profesioniștii să intre în ring”.
Și eu m-am săturat de “specialiști” în UX care cred că abrevierea vine de la User eXpenses.
Krumel
January 16th, 2010 at 12:15 pm
Now it`s clear. Mersi.
Adrian Rus
January 17th, 2010 at 3:31 pm
@max @ovidiu Subscriu!
Și nici nu acesta e scopul celor care muncesc și dezvoltă user experience design. @ionut Faptul că nu dezvoltă pentru clienți români, nu sunt expuși pe rețele sociale și nu sunt interesați de evenimentele din țară nu putem spune că ei nu sunt “specialiști locali”. Ei chiar există și unii dintre noi îi cunoaștem.
Mai există și următorul aspect: UX se învață după ani și ani de studiu, cărți de specialitate (care nu costă puțin), 90% practică/muncă și analiză. Informțiile și experința acumulată de un astfel de designer e greu de recompensat cu o simplă expunere în cadrul unui eveniment românesc (și dacă vorbim de cazul actual vorbim de o companie de telefonie care nu are tangența cu ceea ce numim user experience).
Îmi place inițiativa lor dar au nevoie de un user experience designer ca să poată organiza așa ceva.
Numai bine!
Aurel
February 5th, 2010 at 12:01 pm
La fel se intampla si in alte domenii. De ce crezi ca domneste mediocritatea in Romania?