» Durata de citire: ‹ 1 minut
Vorbeam anterior cu Adriana Iordan despre comportamentul din .ro al celor ce sint la un nivel de educatie web cat de cat mai ridicat, cei care lucreaza la firme din domeniul IT, cei care petrec timp pe web citind materiale …si am ajuns (eu) la o concluzie ciudata, dar reala:
Krumel: am observat ca userii care sint mai educati in web, gen cei care lucreaza pe la firme, nu obisnuiesc sa creeze content si sa reactioneze la content
Krumel: decat daca e vorba despre ei si firma pe care o reprezinta
Krumel: mai degraba cei needucati posteaza si isi dau interesul
E adevarat?
Adica, scuza “nu am timp” e o moneda de schimb pentru efortul depus de unii in a da share la info, in a dezbate subiecte, in a promova intentii?
Pana la urma cine e mai needucat in ale web-ului?
Bine ai revenit! Sint sigur ca ti-a placut articolul, te-as ruga sa il dai si altora sa il citeasca! Mersi.
32 Responses to Educat, dar fara opinie
Adriana Iordan
January 7th, 2009 at 3:07 pm
Nu cred ca ai dreptate (desi pare ca demonstrez ce spui tu, comentez pt ca lucrez la o firma si e mentionat si numele meu).
A crea content / a reactiona si interactiona este in sine o strategie pentru cei “educati” si “needucati” cum zici tu (tu faci acest blog cu un scop nu?). Poate modalitatile de a “sharui” sunt diferite . Daca ar fi asa cum spui tu, am citi doar intrebari “Cum vi se pare site-ul meu?”, si nu sute de pagini / mesaje create cu informatii zilnic.
Poate ca in .ro inca e nevoie de educare in ceea ce priveste gasirea si filtrarea informatiilor de calitate.
Dar daca vorbim de oameni “educati” in ale web-ului, atunci nu ne putem referi / generaliza strict in functie de miscarile din spatiul .ro (cei interesati citesc/ raspund / ofera informatii / compara si in afara acestui spatiu).
@adriana_iordan
Krumel
January 7th, 2009 at 3:19 pm
Adriana, cate comentarii ai pe posturile de pe blog.epayment.ro ?
Si de ce?
De ce crezi ca nu posteaza mai nimeni pe site-urile “profesionale”, nisate pe un anumit domeniu.
Sa vezi ce reactie au cand se i-a zoso de unii dintre ei.
In fine, e posibil sa mi se para mie, dar totusi raman la ideea ca in .ro nu exista reactie si contra reactie la ceea ce se scrie.
Adriana Iordan
January 7th, 2009 at 3:26 pm
Ma uit la comentariile pe care le avem pe blogul Avangate. Daca un post e bun si stim sa il promovam avem comentarii. Nu mereu iti iese, oricat de priceput ai fi.
Ma uit la reactiile pe care le primesc pe comunitatile unde particip – aceeasi concluzie: daca ai continut scris bine targetat, le castigi increderea oamenii se implica.
In fiecare nisa sunt particularitati, nu poti compara un blog politic cu unul despre suruburi, etc.
Krumel
January 7th, 2009 at 3:29 pm
Din pacate, eu vorbesc despre romani si continutul romanesc.
Ce e englezesc, sint sigur ca exista experti calare unul peste altul care isi cunosc foarte bine zonele de promovare si comportamentul audientei lor.
Dar la noi?
Adrian Soare
January 7th, 2009 at 3:50 pm
Sunt de acord cu Krumel desi ii inteleg si Adrianei punctul de vedere.
Problema blogurilor corporate este …ca sunt corporate. Oamenii interactioneaza si au reactie in primul rand fata de persoanele din spatele blogurilor sau articolelor. Se prind ca scrii pe un blog de companie doar ca sa promovezi ce face compania si nu te apropii de ei la nivel personal.
Bogdan
January 7th, 2009 at 4:01 pm
Tind si eu spre ce zice Krumel. La bloguri corporate, nimeni nu vrea sa interactioneze cu o firma, cu o entitate comerciala. Eu, spre exemplu, comentez pe blogurile personale unde stiu ca interactionez cu o persoana si nu cu un grup de oameni. Multi nu vor sa fie parte din promovarea brandului (comentand, linkuind) pe blog corporate asa ca nu se implica.
Adriana Iordan
January 7th, 2009 at 4:06 pm
@Adrian Soare – Eu povestesc din experienta mea. Pe comunitatea asociatiei de software ASP prin participarea activa in a sharui informatie am fost aleasa initial ca si Mkt si PR Manager apoi in boardul de directori, desi reprezint si compania.
Pe Twitter (@adriana_iordan) povestesc ceea ce ma intereseaza (inclusiv mesaje legate de companie), alte comunitati online la fel feedback-ul este foarte bun.
Ce vreau sa spun, si blogurile corporate ca e vb de RO sau international atrag atentia si interactiune atunci cand ofera informatii utile pt cititori / oameni interesati din zona in care activezi (“No one cares about you, its a ME world” – Seth Godin).
Krumel
January 7th, 2009 at 4:06 pm
N-am idee de unde ati scos-o pe asta cu “bloguri corporate”, eu vorbesc de bloguri nisate, bloguri pe domenii de activitate, bloguri ale unor oameni din online.
Vedeti cate comentarii sint pe blogurile de designeri, de ecommerce, programatori, etc.
Trasiesc cu impresia ca mesajul meu nu a fost destul de clar postat sau se interpreteaza gresit.
Dar eu ma refer la blogurile oamenilor din online si nu la ale firmelor din online.
Adrian Soare
January 7th, 2009 at 4:08 pm
pai da si tu un exemplu clar de blog din asta nisat.
Totusi..cu cat te nisezi mai tare cu atat numarul celor care inteleg si sunt interesati de ce spui e mai mic deci comentariile vor fi mai putine.
Bogdan
January 7th, 2009 at 4:12 pm
M-am referit initial la cazul epayment. Daca e blog de nisa (exemple?), se presupune ca e vorba de un cunoscator si se prosupune ca a facut un research amanuntit inainte sa scrie articolul. Cand citesc articole de SEO, SEM sau Online marketing, rareori comentez pentru ca nu prea am ce sa adaug. Daca postul nu e complet, corectez, daca e facut bine dau din cap si merg mai departe
Mihai Secasiu
January 7th, 2009 at 4:12 pm
Daca nu reacionezi la tot ce se spune nu insemana ca nu ai opinie, nu reactionezi pentru ca:
1) nu merita efortul ( de ce sa reactionezi la orice idee cat se poate de neinteresanta sau stupida – de aici ideea ca doar cei needucati reactioneaza )
2) unele idei nici macar nu ajung la mine deci nu am la ce sa reactionez
3) nu am nici un castig din reactie, pentru ca cei care produc continut nu asteapta decat sa primeasca reactii si ceilalti care reactioneaza nu sunt interesati decat sa reactioneze
Krumel
January 7th, 2009 at 4:12 pm
Pai am zis mai devreme: webdesigneri, programatori, oameni de genul tau (ca subiect si interese), ecommerce, etc. Domenii IT C care nu au …succes.
Cu toate ca mai toti ne pricepem la design, programare, ecommerce, SEO, etc.
Dar nimeni nu are reactii, ptr ca in .ro a spune ceva inseamna a da “un secret” sau a “pierde timpul”.
silvius
January 7th, 2009 at 4:17 pm
Probabil Gabi se refera mai precis la crearea de continut si nu exclusiv la bloguri si comentarii. Si sunt de acord, pe online-ul romanesc, romanii nu se inghesuie sa fie activi, sa creeze, sa faca share, sa ofere, sa dea sfaturi, sa zica bravo, etc.
Daca e de o injuratura, ceva, se baga, caci nu i-a mult timp sa zici: “huo”.
In rest, numai de bine…
Bogdan
January 7th, 2009 at 4:17 pm
Mai, voiam sa zic chiar ultima da fraza, dar ma gandeam sa nu par prea “roman”. Tind mai mult spre prima varianta, a spune ceva inseamna a dezvalui un secret, pentru ca… meseria se fura. Cel mai mult raspund unor intrebari, dar nu adaug. Stiu, e o mentalitate gresita, nu stiu de unde am prins-o si trebuie sa o schimb.
Krumel
January 7th, 2009 at 4:29 pm
Mihai Secasiu interesant ce spui si e pur romanesc.
Totusi, crezi ca asta o sa dezvolte si o sa satisfaca cerintele pe care unii dintre noi le au?
In alta ordine de idei, pe cand restul lumii socializeaza, romanul se izoleaza (de propria natie).
Si mai vrem si “investitii” si “proiecte de succes” in .ro
Cu mentalitatile actuale nu prea sint sanse.
Ciprian Gavriliu
January 7th, 2009 at 4:44 pm
Tind să îi susţin opinia lui Krumel.
Interacţionăm prea puţin online şi tindem să ne izolăm în păreri care nu ajung unde ar trebui. Mai multă deschidere nu ar lipsi, dar din păcate sunt războaie inutile şi în domeniul ăsta.
Mihai Secasiu
January 7th, 2009 at 4:46 pm
Bineintwles ca e pur romanesc. Punctele alea 3 sunt obeservate pe romani nu inventate de mine.
Fa-ti singur o statistica: cate feed-uri ai in reader, sau cate articole citesti pe zi si la cate din ele comentezi (altele decat articolele tale) ?
Si inca una, cate posturi scri pe sapt vs la cate altele comentezi.
Ar fi interesante niste rezultate pe o comunitate mai mare.
Plus ca mai e o chestie, romanii sunt chinuiti de mici de pe banciile scolii cu invatatul comentariilor literare, deci sa ‘inventezi’ un comentariu e ceva aproape absurd
Krumel
January 7th, 2009 at 5:05 pm
Am 600 de feeduri in reader, petrec in jur de 4-5 ore pe zi citind.
Incerc pe cat posibil sa comentez pe blogurile din nisa mea (si unde ma pricep) si sa promovez pe cei care au continut si merita mentionati.
Mi-am facut singur statistica de mult timp, am incercat chiar sa dau un exemplu.
Nu asta e problema, problema e ca sintem obisnuiti sa tacem sau eventual sa raspundem doar la “lucruri usorare”.
E o mentalitate greu de schimbat, contradictia fiind: romanii stau si socializeaza pe alte site-uri, iar de ce e romanesc nu se ating.
Mihai Secasiu
January 7th, 2009 at 5:53 pm
“E o mentalitate greu de schimbat, contradictia fiind: romanii stau si socializeaza pe alte site-uri, iar de ce e romanesc nu se ating.”
Daca totusi socializeaza pe alte site-uri e clar ca nu au o mentalitate anti-sociala deci ori au o mentalitate anti romaneasca ori site-urile romanesti nu le ofera destule satisfactii pentru a merita timpul investit sau poate amandoua.
De ce sunt mai multi romani pe Twitter decat pe Cirip.ro desi Cirip are o gramada mai multe features?
Krumel
January 7th, 2009 at 6:03 pm
Poate pentru ca avem impresia ca versiunile romanesti nu sint facute cum trebuie. Nu e deajuns sa existe, trebuie sa aibe si valoare. In plus, multi tind sa discute cu straini si automat migreaza spre cele englezesti.
Asta nu cred ca e neaparat un exemplu relevant, discutia eu o trimiteam catre lipsa de reactie sau de interes spre creatie.
Idei sint, doar sa se asteapta sa faca altii.
“fa tu, ca o sa fac si eu dupa” – multi cer exemple, iar cand le au isi cauta alte motive sa nu faca.
Apropo, postul asta a fost trimis catre o gramada de persoane pe mess sau twitter. Doar 5-6 oameni s-au incumetat sa isi exprime o parere. Restul nu au timp sau sint dezinteresati. Asteapta sa faca altii, in timp ce ei doar consuma.
Mihai Secasiu
January 7th, 2009 at 6:12 pm
Aproape toate aplicatiile sunt facute prost la inceput, dupa care se inbunatatesc. Ai useri, urmearesti feedback-ul, analizezi si inbunatatesti. Nu ai useri nu ai pentru cine sa faci mai bine sau chiar daca faci te trezesti ca vor altceva.
Din cate spui tu suna: “am spamuit o gramada de persoane cu link-ul asta si doar 5-6 au raspuns. Oare de ce?” . Eu zic ca e si prea mult
Krumel
January 7th, 2009 at 6:18 pm
Am incercat sa aduc oamenii la discutii, sint interesat de pareri si comportamente.
In .ro sintem legati la ochi pentru ca firmele care au acces la date nu obisnuiesc sa dea share, sa ne cunoastem mai bine.
Sint partial multumit de implicare si mesaj, dar ma multumesc cu putin.
Momentan.
Mihai Secasiu
January 7th, 2009 at 6:24 pm
Banuiesc ca prin share la date te referi la statistici, nr useri ,etc. Nu cred ca vreo firma ( din .ro sau afara ) da astfel de date decat daca are ceva de castigat din asta.
Krumel
January 7th, 2009 at 6:29 pm
Sint firme inafara care fac asta.
Google are vro 4 tooluri cu care poti prevedea si urmari lucruri.
Ideea e ca anual se pot da inforamtii despre ceea ce facem sau tindem sa facem, spre ce aderam sau ce evitam.
Multi in felul asta se pot oriente, dezvolta piete, satisface clienti.
Nu pot sa cred ca anumite firme din .ro pot satisface chiar tot, deci monopolul e inutil. Doar daca te numesti GSP si iti faci sectiune de imobiliare si joburi. Deci ceva nu e ok in zona aia.
Asta pentru ca nu avem puncte de reper relevante si obiective.
“Sintem la inceput”.
toto
January 8th, 2009 at 10:00 am
Deja va dca s-au expus destule pareri, impartite ca de obicei cum e si normal… Referitor la dispozitia de a dashare, mai ales cand vorbim de date cu un oarecare caracter confidential – sa luam de exemplu datele magazinelor online romanesti, ca ne intereseaza domeniul pe majoritatea de aici – este evidenta reticenta oamenilor de a publica aceste date “la liber”… Si ma refer la date de trafic, de surse de trafic, etc… Nu cred ca ii pot condamna pentru ca se inchid in carapacea lor acolo, insa recunosc ca mi-ar place sa fim un pic mai deschisi si mai comunicativi. Din pacate insa, cred ca e de vina rasa noastra, natia noastra, nu stiu cum sa ii zic. Afara, 2, 3, x firme concurente directe, isi dau mana, pun la gramada tot ce stie fiecare si isi fac daca vreti un wiki comun pe nisa lor, care hai sa ghicim ce efect va avea: Va contribui la cresterea TUTUROR participantilor la acel share…
Rau e ca noi, romanii, nu dam share nici intre noi, nu neaparat public la toata lumea, dar, macar asa, grupat: 3,4 firme sau persoane fizice care facem seo, sem, etc sa punem gramada tot ce stim, si sa ne folosim fiecare de aceste date si sa jucam corect fata de ceilalti, sa nu fim magari! Sincer, nu vad vreodata in RO asa ceva posibil…
cristi
January 8th, 2009 at 11:32 am
Exista mai multe scuze, pentru a nu scrie articole utile, dezinteresat:
1. “nu am timp“, cum spuneai si tu. Cred ca e cea mai raspandita scuza si este in mare parte adevarata. Eu de ex, ca programator petrec 8-10 ore pe zi in fata calculatorului (scriu cod, citesc documentatii, citesc mailuri, discut cu clienti etc.). Imi gasesc greu timp pentru a scrie sau comenta pe bloguri.
2. teama de ridicol si reactii contrare. Pentru a scrie un articol care sa reuseasca sa transmita o informatie cu adevarat utila trebuie sa te documentezi bine si sa ai si talent in a prezenta frumos informatiile si totodata sa poti argumenta cele scrise de tine. Un user mai “needucat” cum spui tu poate posta fara regrete un clip de pe Youtube si sa scrie 2-3 cuvinte acolo. Un user mai “educat” are o retinere.
3. teama de a nu fi citit. Daca reusesti totusi sa scri un articol util, interesant, trebuie sa-ti gasesti timp si pentru promovarea acestuia. Dar de ce sa-l promovezi daca nu ai un interes?
Si toate aceste scuze exista pentru ca majoritatea gandesc pe termen scurt. Pe termen lung ar fi util sa scri, oarecum dezinteresat. Dar, exista un interes viitor si anume acela de a-ti crea un nume, de a deveni cunoscut in domeniul in care activezi.
Krumel
January 8th, 2009 at 12:52 pm
Eu vorbesc de cei “educati”, …..practici intr-un domeniu, ai experienta….da share.
Oamenii vor pareri, vor recenzii, vor dispute constructive.
Repet, vorbim de oameni din domeniu, nu de oameni care n-au ce face si scriu pe blog.
BogdanM
January 8th, 2009 at 1:51 pm
Krumel, cred ca e generalizare prea “facuta din pix”. Adica nu are fundament.
Cel mai simplu te contrazic prin contra-exemple:
Cu lipsa de modestie care ma caracterizeaza, eu sunt unul. Liviu Taloi scrie bine si e citit pe domeniul de comert electronic. Sorin Tudor la fel pe domeniul politicii online. Dragos Dehelean pe domeniul sau (+ altele). Kapra – e un alt exemplu.
Sunt de acord insa ca educarea in domeniu web nu exista practic (multi o sa zica : nici nu e nevoie!) si asta se vede. La fel cu identificarea surselor credibile de informatie si citarea lor in consecinta. Dar asta e deja alta problema.
Adela
January 8th, 2009 at 2:01 pm
Cei needucati posteaza pentru ca-si deschid blog si comentatul pe la altii e o metoda simpla si eficienta sa-ti aduci cititori.
Si da, cred ca multi dintre cei nu neaparat educati cat ocupati si constienti de ceea ce stiu si ceea ce presteaza – prefera sa-si vada de treaba decat sa se amestece in mizeriile de pe online-ul romanesc. Eu aici ma incadrez.
Din punctul meu de vedere nu merita sa-mi bat capul, sa pierd timp si sa incerc sa educ o gasca intreaga de pseudo-scribi care nu stiu sa scrie corect in romaneste, darmite sa dezvolte un subiect, in schimb si-au trecut pe cartea de vizita “copyrighter”.
Cine a avut nevoie de informatii, documentatie sau ajutor de la mine , si-a dat interestul si m-a gasit. La fel se va intampla si de acum inainte.
Din punctul meu de vedere, informatia ar trebui sa existe si sa fie disponibila doar celor care stiu sa se foloseasca de ea coerent. De aia exista si selectia naturala. Pentru ca nu toti au dreptul la orice.
cristi
January 8th, 2009 at 2:19 pm
La “educatii” astia ma refeream si eu.
Ar fi interesant totusi sa ne dai niste exemple, poate intr-un alt articol, sa stim si noi care sunt x, y, z de la firmele cutare care scriu
Krumel
January 8th, 2009 at 2:56 pm
Generalizarea e facuta in mod intentionat, exceptiile sint prea putine pentru a fi mentionate si oricum nu schimba aspectul general.
N-am cam indepartat de ideea principala si anume reactia pe web si sharingul de informatii.
Oricum, ma bucur ca va exprimati, sper sa va (ne) ajute schimbul de opinii.
Noni
January 9th, 2009 at 2:17 am
Krumel… cred ca lumea a depasit faza in care nu “sharuieste” pentru ca da din casa.
Personal tot ce stiu legat de Internet am invatat in 7 ani documentandu-ma din siteuri .com, nicidecum din .ro. Daca cineva din .ro crede ca detine sau poate afla vreaun secret legat de legat de SEO/design/programare/etc.din .ro e prost cu diploma.
In zilele noastre se pune problema de “durata de viata” a unei informatii, filtrarea ei si folosirea la timpul oportun. Romanii cred ca sunt printre ultimii care afla noutatile din domeniu, care le aplica si mai ales care le genereaza.
Argumentez cele spuse mai sus prin faptul ca nu stiu nici un site/proiect (primul de genul lui pe web) creat de un roman/companie romaneasca care sa fi depasit ca faima cartierul in care locuia respectivul (noi suntem buni la copy/paste si codam ieftin).
Cred ca adevarata problema consta in educatia utilizatorului. Faptul ca lucrezi/detii o companie de IT sau ai legatura cu IT-ul nu inseamna ca esti educat, educatia inseamna cu totul altceva…
In momentul in care utilizatorii romani a linkedin ii vor depasi pe cei de pe hi5… atunci vom putea spune ca avem utilizatori educati.