Nimicul lui Krumel

Studii demografice magazine online romanesti

Vorbeam zilele trecute cu Cristian Ignat (isi face blogul, ca as fi pus link spre el) despre site-urile de afiliere romanesti, el imi cerea o lista cu site-urile de afiliere romanesti, eu oferindu-i o lista postata de mine pe Seo Romania. Ca sa nu ma intind cu discutia asta, concluzia lui e ca nu prea se merita sa te afiliezi cu site-urile romanesti din doua motive: magazinele ofera un procent mic pe vanzare si clientii romani nu se descurca a cumpara online. Vesnica problema in .ro, lipsa de educatie si ineficienta (a se citi lipsa metodelor de marketing).

Cristian imi zicea ca ar fi curios sa stie daca in .ro femeile au intentie de cumparare ridicata, la fel ca si in UK (el activeaza mai mult pe PPC-ul englezesc) si daca s-ar merita campanii ppc specifice pentru domeniul asta.

Normal, se ridica o problema importanta: lipsa feedback-ului in domeniile de pe .ro
In oricare din domeniile de activitate din .ro nu gasesti feedback, nu gasesti rapoarte, analize facute de oameni cu experienta. Webmasterii isi tin secrete unele analize, care defapt i-ar ajuta si pe ei.

Atunci mi-am pus o intrebare: exista in .ro o optiune gratuita de a crea studii demografice care sa fie facute publice si din care sa se poata extrage unele lucruri?

Da exista, e vorba de optiunea de Cercetari demografice de la trafic.ro
O excelenta optiune, de altfel, dar normal in .ro foarte putini o folosesc. Motivul e simplu: secretele legate de demografie intaresc concurenta. O prostie, bineinteles.

Ce date ar putea fi facute publice fara sa afecteze magazinele online si astfel incat sa se poata defini trenduri, sa se poata analiza comportamente sau sa se poata defini un profil al cumparatorului roman?

Sa le luam pe rand:

Varsta: ar fi interesant de stiut varsta celor care acceseaza un magazin online astfel incat sa poti crea strategii cu acest criteriu.

Sexul: definit clar, clientela de un anumit sex poate influenta un trend al unui magazin online. Cum vorbeam si anterior: femeile ar fi tentate sa cumpere produse specifice, deci unele magazine pot renunta la a le comercializa daca nu au oferte bune.

Venitul: multi din cei care cumpara e posibil sa nu aiba un venit prea mare, astfel un magazin online ar putea sa se reorienteze spre produse mai ieftine sau oferte speciale ce ar putea converti mai usor.

Starea civila: casatorit sau nu. Familia poate creste vanzarile, la fel si cei necasatoriti care ar fi interesati de produse specifice.

Un fel de VSVS, care ar putea defini un cumparator online roman si care ar putea da magazinelor online posibilitatea de a dezvolta unele domenii specifice, nise.

Criteriile pot fi organizate in functie de profilul magazinului online astfel incat sondarea cumparatorilor si afisarea de rapoarte generale despre anumite elemente proprii sa dezvolte o piata mult mai clara, cu conversii marite si cumparatori fara secrete.

In .ro destul de putini au scris despre asa ceva, tin sa reamintesc pe cei de la PCgarage si Nerve.ro care au scris despre acest lucru prin 2007 cand optiunea demografica de la trafic.ro a fost inaugurata.

M-am uitat un pic pe sectiunea Comert electronic sa vad ce magazine online au optiunea asta publica sau activata. Magazinele online pe care le-am gasit ar fi: Okazii.ro, Smartbuy.ro, Pcgarage.ro, Cauti.ro (ascunse), Top-shop.ro (ascunse), Upshop.ro.

Am verificat 100 de site-uri din acea categorie. Nu ma indoiesc ca unele din magazinele online au analize proprii, dar totusi e trist faptul ca in .ro nu exista obisnuinta raporturilor publice sau transparenta in ceea ce priveste datele demografice.

Cu alte cuvinte „marele secret” e tinut ascuns, astfel incat „sa moara capra vecinului” si sa nu stie nimeni ce vizitatori au (magazinele online).

Sau avem magazin online, dar nu ne intereseaza vizitatorii, ci doar traficul generat de ei si vanzarile.

Totusi, studiile demografice (ca sint facute publice sau nu) sint importante pentru un magazin online, lipsa lor denota un dezinteres alarmant pentru detinatorii de magazine online romanesti.

Astept sa vad rezultatele de la studiul privind dezvoltarea comertului electronic din Romania, poate asa o sa avem o idee despre ceea ce sintem si ce putem deveni.

Sharing is caring!