Nimicul lui Krumel

Relevanta cautarilor interne intr-un magazin online

Cautarile si modul cum sint ele facute au efect asupra deciziei de cumparare a vizitatorilor. Ca sint cautari pe motoare de cautare sau cautari interne in site-ul propriu, ambele suporta un comportament asemanator: oamenii cauta dupa cuvinte cheie si vor sa li se returneze rezultate relevante dupa ceea ce au cautat.

Rezultatele relevante returnate sint semnale de alegere si decizie asupra unui produs.

Din punct de vedere comportamental sintem dezamagiti, de cele mai multe ori, cand rezultatele primite la o cautare nu coincid cu intentia avuta prin cautari. Irelevanta rezultatelor impune o reformulare a cautarii, oamenii sint fortati sa “gandeasca” noi cautari, cautari detaliate, cautari specifice.

De cele mai multe ori, vizitatorii nu obisnuiesc sa caute folosind cuvinte cheie specifice sau detaliate. Obisnuim sa folosim cuvinte cheie generale, asta pentru ca vrem sa vedem ofertele returnate. Multi vizitatori nu sint decisi cand vine vorba de detalii privind produsul dorit, ei stiu ca vor “ceva”. Daca acel ceva e “ieftin si bun”, vizitatorul (general) are sanse sa devina client.

Problema apare la unele magazine online care nu ofera rezultate relevante dupa cautari. Relevanta ar fi exprimata prin returnarea unor rezultate exacte (asa cum exista targetarea din Adwords) dupa formularile facute.

Exista un procent de vizitatori care stiu sa caute si stiu ce vor…sa speram ca la cautarile lor oferiti rezultate relevante…altfel pierdeti niste clienti sigur.

Luam vechiul exemplu de cautare pe care l-am mai dat aici pe blog si anume: “laptop”.

Pe unele magazine online, la cautarea “Laptop” se returneaza produse precum: “baterie laptop”, “husa laptop”, “acumulatori laptop”, “cablu laptop”, “cablu de incarcator laptop”, “geanta laptop”, “protectie ecran laptop”, “camera web pentru laptop”, “cooler laptop”.

Ok, intrebarea fireasca e: Asta am cautat? Asta ar fi trebuit sa imi returneze (aka recomande) motorul de cautare al unui magazin online?

Raspunsul e, evident: Nu, am cautat un laptop, ca daca vroiam un alt produs il cautam eu!

Unele magazine online (romanesti) duc in eroare si isi dezamagesc vizitatorii afisand, la cautarile interne, mesaje de incredere, precum: cautarea “laptop” > rezultat returnat “servetele curatare laptop” = Relevanţă: 100%

Si ca sa fim cat de cat relevanti si concisi, am urcat si niste imagini ca mostra.

Acum, stiu sigur ca unii dintre cei care au devenit mostre pe blogul asta se crizeaza. Probabil vor dori sa imi spuna unele lucruri, totusi ar trebui sa acceptati ca pe cat de buni sinteti la marketing, awareness, design, vanzari etc, unele lucruri va scapa. Si e normal sa va scape, nu sinteti interesati de optimizarea conversiei pe propriul site prin propriile forte sau nu v-ati gandit la chestiunile anterioare. Sau nu stiti cum sa rezolvati o astfel de problema.

Luati acest articol ca un feedback pozitiv, indreptati lucrurile, angajati oameni specializati pe anumite lucruri, acceptati ideea ca mai aveti de lucru … asta daca tot cheltuiti bani pe aducerea vizitatorilor si tranformarea lor in clienti.

Sharing is caring!