Prezentarea unui produs pe online cat mai real

Vorbeam azi pe Twitter cu Phoebs si Liviu Taloi despre magazinele online romanesti si produsele pe care ele le comercializeaza.

In special despre afisare si faptul ca nu iti poti da seama vizual cum e un produs dimenisionat sau cum ar arata intr-un anumit loc.

Phoebs, ca oricare alta femeie, simte nevoia de a vedea online intr-o marime si un mod cat mai real produsele pe care urmeaza sa le cumpere. In cazul de fata, ea se intreba cam cat de mare e o rama foto digitala …dar ar fi vrut sa vada si nu sa citeasca dimensiunile produsului.

Bine, discutia plecase de la faptul ca „tre sa cumperi pe neve produsele, si refuzi dupa daca e ceva? cat de stupid sa fie!„. Dar asta e un subiect pe care nu il voi discuta, nu sint in masura sa fac asa ceva si nici nu ma intereseaza smecheriile de magazine offline. La noi inca nu s-a inteles rostul online-ului, inca vindem online mai scump decat offline – si ar trebui sa fie invers.

Intentionam mai demult sa scriu despre faptul ca in .ro magazinele online nu profita de un aspect important pentru a crea conversii: dimensionarea in raport cu o persoana sau un mediu. Scriam in De ce nu imi place newsletterul tau la punctul 4 despre faptul ca se folosesc putine imagini cu oameni care recomanda acele produse.

Am postat chiar 2 seturi de imagini ce manipuleaza privitorii, exemplele sint folosite de altii pentru a explica influenta prin exemplul uman in a promova sau converti in imagini. Statisticile de eye tracking arata ca oamenii sint influentati mai usor daca produsul e prezentat de un om, o persoana cunoscuta ar fi ideal. La fel, mediul de prezentare da o imagine convingatoare pentru multi cumparatori.

Citeste si:  Increderea in magazinele online si elementele care o definesc

Lucrurile astea se stiu din offline, vedem des in reclame vedete TV (si nu numai) recomandand sau promovand produse. Facem conexiuni mai usor si aderam mai repede la un produs, daca in spate avem o nevoie care sa ne motiveze.

Momentan din ce am vazut pe .ro, magazinele online de fashion, sex shopurile, magazinele online pentru copii, magazinele de cosmetice folosesc des modelul uman pentru a promova produse.

Rama foto digitala pe care Phoebs ar fi vrut sa o cumpere ar fi avut sanse mai mari de conversie daca era prezentata intr-un mediu in care ea sa isi dea seama de dimensionarea in raport cu locul unde o va aseza. E mai usor sa iti imaginezi cum va arata o rama pe un birou, daca imaginea care o promoveaza foloseste un mediu asemanator. Sau cat de mare e rama comparativ cu unele obiecte din jur.

Exemplu din alte nise ecommerce: un set de lenjerie intima are sanse mai mari sa atraga si sa converteasca daca e prezentat pe o femeie. Cat de respingator ar fi ca setul sa fie pus intr-un mod neatragator si nereprezentativ pe un raft simplu? Ca cel care cumpara acel produs e femeie (sau barbat) produsul prezentat pe un model uman creaza o imagine asemanatoare si usor de imaginat cu cea reala, viitoare.

Cum ar arata un aparat fotografic atarnat de gatul unei tipe? Sau al unui tip? Cum arata o plasma pusa intr-un loc special intr-o camera? Sau un televizor? Cat de mult ar atrage o piscina plasata intr-un loc luminos inconjurat de oameni? Ti-ai da seama mai usor de marime, posibilitatile de plasare sau folosire…

Evident nu toate produsele pot fi folosite spre dimensionare cu un om sau un mediu, dar cele care pot fi reprezentate astfel ar trebui folosite pe deplin in acest mod.

Citeste si:  Potentialul paginilor necomerciale dintr-un magazin online

Ceea ce pe site nu poate fi pus, poate si profitat astfel in newsletterele trimise spre abonati. Mediul de prezentare e mai mic si mai apropiat, deci prezentarea unui produs impreuna cu un mediu prielnic sau un om ar trebui sa determine un abonat sa adere mai usor la oferta propusa.

Dimensionarea in raport cu un mediu sau un om e importanta, ea suplineste pentru multi detaliile tehnice ale unui produs. Femeile in general simt nevoia de „a atinge” acel produs … si cum pe online lucrul asta e imposibil, dimensionarea cu ceva real poate suplini aceasta nevoie.

Probabil unii vor sugera optiunea de zoom a produsului, care e si ea o functionalitate buna …dar totusi ea nu poate raporta dimensiunea produsului comparativ cu ceva real.

Cum arata si cum influenteaza o bijuterie pe mana sau la gat? De ce pantofii sint mai interesanti la o persoana decat pe raft? Un produs cosmetic de ce e mai atragator cand vezi o persoana folosindu-l? Sau de ce un telefon e mai interesant cand e folosit sau prezentat de un om?

Pentru ca toate astea ne ofera o imagine despre cum ne-ar sta noua cu acele produse. Sau cum le-am putea folosi. Aflam informatii despre cat de mari sint, in ce locuri pot fi puse sau ce culori sa alegem. Cu mult mai important decat detaliile tehnice si zoom-ul.

Gresesc? E un mod placut de a prezenta un produs si a genera conversii/vanzari. 🙂

Sharing is caring!

20 Comments

  1. Foarte bun articol, intr-adevar. Cred ca as putea vedea o rezolvare a problemei cumparatului pe neve daca as avea la ce sa ma raportez. E o idee care trebuia adoptata .. ieri :))
    Ma bucur ca te-am inspirat 🙂

    Răspunde

  2. Dreptate perfecta ai, insa prezentarea cat mai reala si exacta, eventual cu produs dimensionabil si facuta de un om, costa timp, deci bani. Si cum spuneai, online-ul este de asteptat sa fie mai ieftin decat offline-ul. De aici si intrebarea esentiala a comertului online: intre extrema pret minim servicii (si informatii) minime si cea pret maxim servicii (si informatii) maxime, unde este punctul castigator in .ro 2009? 🙂

    Răspunde

  3. problema e ca in general comerciantul nici nu vede la fata produsul, dapoi sa-i faca poze & stuff, ce-ar insemna pt un magazin IT sa desigileze 2000 de produse cate are in catalog si sa le pozeze? In general se folosesc fotografiile oficiale ale producatorului.
     
    Cu toate astea sunt nise la care e foarte greu sa cumperi fara poze facute cum trebuie, macro-uri, poate 3D. Si sunt cateva site-uri de boarfe de la noi care chiar fac o treaba buna in sensul asta, http://tarafashion.ro , http://www.yokko.ro de exemplu…
    Un model de urmat in acest sens e http://www2.victoriassecret.com unul dintre cele mai bune ecommerce-uri pe care le-am vazut.
     

    Răspunde

  4. Phoebs, mersi de comentariu. Dar dupa cum vezi se pare ca e un cost mult prea mare si nu pare sa merite efortul.

    Mugur, asta cu „costa timp, deci bani” am auzit-o de atatea ori incat imi vine sa cred ca in Romania a face afaceri inseamna sa nu bagi nimic si sa scoti bani. Asta e o gandire destul de paguboasa, chiar daca momentan merge.

    Nu prea investim in ROI care sa dureze, dam tunuri si atat. Stii si tu ca o afacere nu are sanse daca nu reinvesteste efort in dezvoltare.

    Si apoi, nu e asa de greu sa iei niste imagini cu produse si sa le pui in NL-uri. Macar acolo. 🙂

    Eu cred ca nu e asa de greu, doar ca preferam imaginile primite si nu ne intereseaza mai mult.

    Răspunde

  5. Observ, trista mentalitate. Eu cred ca o sa se intample lucruri cand vor incepe sa piarda bani. Asa cum cred ca se va intampla si cu hotelurile de pe litoral, in ceva timp (fara legatura, aceeasi gandire insa)

    Răspunde

  6. add, am zis ca la unele produse nu merge faza asta. E clar ca nu are rost sa pui o placa de baza langa un om, ca sa nu mai zic de desigilarea lor.

    Dar restul care ar putea face asta?

    De ce ecommerce in .ro inseamna doar IT?

    Răspunde

  7. Imi place si consider util de exemplu o imagine realizata cu produsul pus langa un obiect cu care lumea este pusa in contact in fiecare zi. De exemplu pui langa un telefon o carte de credit ca sa isi faca omul o idee despre marime:
    http://www.mobile-review.com/review/image/nokia/n97/pic/pic3.jpg

    Răspunde

  8. pentru ca deocamdata cam alea fac bani.
    si n-ar fi facut nici alea daca nu ar fi facut emag dumping la inceput, am fi cumparat inca de la best computers si ultrapro 😛
    e trist dar asta e realitatea, se scoate capul prea putin pe alte nise.
     
     

    Răspunde

  9. Krumel, tu in felul tau ai dreptate.
    Dar mai multa dreptate are Mugur.
    Atata vreme cat in Romania referinta este pretul (in comertul online – ca de el vorbim), este cumva utopic sa vorbim de calitate si servicii. Eu nu cred ca exista afacere online care sa nu se confrunte cu „am vazut ca la xxx este mai ieftin decat la voi, imi dati acelasi pret sau cumpar de la ei” , si evident, cumpara de la EI, chiar daca EI sint intr-o garsoniera de bloc, la descrierea produselor sint 20 de caractere si la imagini de produs scrie „poza lipsa”
    Tampenia din online-ul romanesc este alta, si anume ca firmele ce opereaza magazine online in .ro nu realizeaza ca diferenta de preturi este de 10-15% (mai mari in offline-retail) in timp ce „afara” este de 5-10% maxim!
    De ce?! Din cauza celor care rup piata cu preturi mici si care nu fac altceva decat sa plimbe cutii cu 2 lei/tranzactie. Si tot din cauza lor increderea in online se duce de rapa, pe apa Sambetei… pt ca nu pot oferi un suport decent clientilor cu 2 lei/tranzactie
    Prostia costa, dar inca nu ne-am saturat de ea, la nivel de natiune vorbesc acum… Indraznesc chiar sa spun ca romanul s-a nascut homosexul – ii place teapa si nu se mai satura de ea… Altfel nu-mi explic cum de oameni destepti, absolventi de Cisco, WM-ware si alte chestii rele,  cu functii mari prin multinationale s-au chirnogit sa cumpere cu 2 lei mai ieftin produse de la magazine care au inchis obloanele inca din 2008 … si acum plang pe la alte usi.
    Pot scrie romane intregi vav de chestia aceasta, dar ma opresc aici.

    Răspunde

  10. Bodgan, a pune un om langa un produs sau un produs intr-un anumit mediu nu inseamna decat sa fii destept si sa stii sa influentezi o conversie.

    Despre asta vorbeam eu. 🙂

    Ma intereseaza ce fac vizitatorii pe site, nu scuipatii aruncati de catre detinatorii de magazine online care tot timpul isi gasesc scuze pentru lipsa de interes fata de vizitatori. 🙂

    Răspunde

  11. Krumel, nu m-ai inteles si-mi pare rau. Hai sa vedem niste cifre.
    Poza personalizata la produs -> minim 2 oameni, unul tine produsul, altul tine aparatul foto.
    Timp -> amenajarea cadrului = 15 min (in cazuri bune)
    sedinta foto = 5 min (mergem pe minim ca timp)
    evaluare si selectie poza + prelucrare minima = 5 min
    o mica pauza (traim in .ro) = 5min
    Concluzia -> 1 poza de produs personalizata = 30 min, 2 pe ora, 16-20 poze pe zi, cam 500 sa zic pe luna.
    2 salarii cu tot darile catre stat -> 5000 lei
    asta inseamna cam 10lei / poza
    adauga la asta pretul produsului pe care l-ai desigilat pentru prezentare si pe care trebuie sa-l dai in pierdere.
    si tot efortul asta pentru 5-10% maxim din volumul de cumparatori care probabil NU ar cumpara de la unii aflati intr-o garsoniera.
    Ce zici ?! Renteaza ?!
     

    Răspunde

  12. inca ceva.
    mi-a scapat un aspect important.
    daca vorbim de magazine online de fashion sau de cadouri sau de ceasuri, cu nr mic de produse si adaosuri relativ mari, atunci, da Krumel, ai dreptate.
    daca vorbim de IT&C, electronice, electrocasnice, nu.

    Răspunde

  13. Bogdan, daca niste imagini cu oameni sau plasate undeva ti-ar creste vanzarile chiar si dupa efortul respectiv si cu un trafic redus, ar renta? 😀

     

    Nu vorbim de IT&C, ci de magazine online care pot folosi astfel de imagini.

    Răspunde

  14. Interesant articolul tau, am avut produse care erau prezentate pe un mana unui manechin si ai dreptate s-au materializat destul de repede in vanzari si ma refer la bijuterii de peste 2000 lei, dar costurile acelei sedinte foto a fost mare fiindca am vrut sa fim profi :). Am cumparat un aparat performant si acum incercam cu toate resursele proprii. Merita continuat dar la fel cum spunea si Mugur mai sus comporta o cheltuiala de timp 😉 si ca sa iti raspund noi mergem pe stocuri proprii deci investitiile sunt mari si investim in ROI sau macar asa consideram.

    Răspunde

  15. Pai bani fara efort e web 2.0, dar in ecommerce trebuie sa fii cat mai aproape de cumparator.

    Efortul merita, mai ales cand vinzi. In plus, brandul si aprecierile cresc.

    Deci trebuie sa merite efortul.

    Răspunde

  16. Eu am vazut magazine in care nici macar nu sunt trecute dimensiunile fizice, a fost cazul unui magazin care vindea mobilier de birou, si unde nu aveam toate dimensiunile produselor sa deloc, de exemplu am vrut sa cumpar o masa de cafea, iar la acea masa lipsea inaltimea, dupa poza nu puteam sa stiu daca este o masa de bucatarie sau o masa de cafea.

    Răspunde

  17. Ideea este excelenta, asa cum am scris si pe blog acum ceva timp. Intre timp am implementat deja la produsele noi si mi se pare o imbunatatire evidenta a detaliilor despre produse.

    Răspunde

  18. Am citit intr-un articol ca in 2011, rulajul vinzarilor online in Romania  va atinge 12% din Totalul vanzarilor, la moment putem observa expansiunea magazinelor online plin aplicarea marketingului afiliat.

    Răspunde

  19. Ai mare dreptate, eu pot spune din propria experienta cu magazinul meu online in domeniul instalatiilor. Am folosit la unele produse pe langa pozele standard si unele care preprezinta produsul in mediul unde este instalat si in plus am pus cate o prezentare video a produsului. Am avut surpriza ca la achizitia produsului sa-mi spuna clientul ca chiar daca nu am avut cel mai bun pret la acel produs , i-a placut prezentarea acestuia.
    Cei drept tre sa investesti timp, oameni si bani ca sa faci sa fie la toate produsele aceste prezentari.
    Dar poti sa dai de unii care chiar daca ai facut o prezentare  cat se poate de frumoasa a produsului, pun mana pe telefon si suna sa afle el daca ceea ce am scris e adevarat sau nu.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *