X
    Categories: Adwords

Cum sa platesti ceva gratuit folosind campanii PPC?

Am mai scris despre piata care dezvolta tampiti ca subiect legat de o practica SEO eronata. Azi vorbim despre o alta practica des intalnita in zona agentiilor PPC pentru campaniile de Adwords.

Se face ca in functie de disperarea clientilor unii PPC-isti ajung sa aplice strategii care nu sint prea etice. Profitand de disperarea si necunoasterea clientilor unele agentii obisnuiesc sa aiba abordari destul de inselatoare in relatia profesionala pe care o au cu ei.

Se da un brand care genereaza cautari destul de multe pe Google. Se adauga retetei un client necunoscator dar doritor de vanzari si o agentie (nu tintesc una anume) de PPC ce face campanii cu precatere pe Adwords. Agentia Adwords promite vanzari daca i se da pe mana un buget (evident mare) si libertatea de a crea campaniile asa cum le doresc ei. Nimic anormal pana aici.

Problema apare atunci cand, din diferite motive, unele care nu depind neaparat direct de agentie, campaniile PPC nu genereaza vanzari sau vanzarile generate au un cost destul de mare. Evident clientul e interesat sa plateasca mai putin pe vanzare, lucru folosit des ptr a crea presiune. Ca din joben agentia vine cu o solutie: brand bidding pe propriul brand.

Rapoartele clientului aratau (pana in era (not provided)) ca oamenii obisnuiesc sa genereze cele mai multe vanzari pe cautari ce contind brandul. E un semn puternic ca brandul e pe o directie buna, traficul organic si vanzarile generate de el confirma lucrul asta. Asta pana intr-o zi cand rapoartele de trafic si de vanzari pe anumite pagini pe care de obicei ajungeau vizitatorii ce foloseau cuvinte cheie cu brandul clientului, incep sa fie in scadere. Clientul isi pune intrebarea daca brandul e in scadere sau daca nu mai apare ok la cautari pe brand – lucru de cele mai multe ori imposibil de realizat.

In schimb, precum Fat Frumos din poveste, campaniile PPC incep sa genereze vanzari. Evident agentia vine cu statisticile sclipitoare catre client, explicand simplu cresterile de vanzari ca fiind „lucrul magic pe care doar o agentie profesionista il poate face”. Sint foarte multi clienti care cad la aceste „reusite” fara a-si da seama ca de fapt brand awareness-ul ce genera trafic si vanzari organice, acum genereaza vanzari platite tot de client.

Pe langa lucrurile de mai sus trebuie adaugat faptul ca acest client nu avea/are competitor care sa faca brand bidding pe brandul lui, deci nu era necesara o campanie PPC care sa recupereze din vanzari.

Un motiv des intalnit ptr crearea bidding-ului pe propriul brand tine de faptul ca exista posibilitatea ca in anumite orase competitorii sa faca aceste campanii. Ideea e simpla: chiar daca schimbi orasul din optiunea oferita de Google, aceasta modificare nu influenteaza decat rezultatele organice, nu si cele platite. Cu alte cuvinte, daca sint in Bucuresti si schimb locatia unei cautari pe Iasi voi influenta doar rezultatele organice, cele platite avand optiunea de afisare in functie de IP-ul orasului si nu doar de schimbarea orasului. Deci vei primi rezultate pentru cautarile din Iasi dar cu IP din Bucuresti, ceea e pentru campaniile PPC in Adwords e cu totul altceva.

Cum poti vedea ce reclame apar pe cuvinte cheie in functie de orase si IP-urile lor?

Simplu, folosesti unelte de ranking local precum GeoRanker. Am mai vorbit despre aceasta unealta, e creata de catre un roman si e un proiect pe care il sustin.

Georanker are 2 optiuni foarte utile de afisare a rezultatelor:

  • Rank Tracking local – vei vedea in functie de cuvinte cheie pozitiile la cautari in functie de orase, rezultatele bazandu-se pe IP-uri specifice acelor orase. Optiunea contine istorice in functie de orase si cuvinte cheie.
  • Heatmaps structurate in Organic Google Results Heatmap si Google Advertisers Heatmap. Ultimul e solutia pentru subiectul acestui articol. Cu alte cuvinte, veti vedea pozitiile la cautarile organice dar si rezultatele platite in functie de orase si cuvinte cheie.

Mai sint si alte optiuni interesante, dar va las placerea de a le descoperi singuri. Toate rapoartele generate au optiune de monitorizare zilnica si optiune de alertare in email.

Ceea ce inseamna ca inainte de a lua decizia de a crea o campanie PPC pe propriul brand incercati sa aflati daca intr-adevar exista concurenti care sa aibe reclame pe propriul brand in alte orase. Nu iti poti fura caciula singur, chiar daca administrezi campaniile unui client care nu are indeajuns de multe cunostinte despre aceste lucruri.

Exista posibilitatea ca unele cautari sa fie de forma „brand + cuvant cheie” unde intr-adevar poti face campanii ptr ca mai mult ca sigur ca vei avea concurenti ce fac campanii pe „cuvant cheie” si nu neaparat pe „brand”. Dar asta e o alta discutie, neinvocata de acest articol. Daca pe brand nu exista concurenti PPC justificarea unor campanii e mai degraba o smecherioara ieftina ce tinde sa prosteasca un client, nu o practica buna ce aduce vanzari.

Se intampla in Romania! 🙂

Krumel: